Talerze Królestwa Bez Kresu. Część 2.

in #polish6 years ago (edited)

Rzeszowskie Królestwo Bez Kresu to pierwsza w Polsce "herberciarnia", czyli nieformalne centrum kultury prowadzone w duchu poezji Zbigniewa Herberta. Postać patrona i jego twórczość to bardzo ważny aspekt przedsięwzięcia, wyznacza bowiem kierunek działaniom, które krążą wokół takich tematów jak: tradycja, historia, Kresy, podróże i sztuka. Wpływa również znacząco na przestrzeń aranżowaną w klasycznym, starym stylu, pełną artefaktów z przeszłości. Do owych artefaktów należą między innymi... talerze.

W pierwszej części opisałem talerze, o których udało mi się zdobyć najwięcej informacji. Poniżej dalsza część kolekcji, niestety w dużej mierze niezidentyfikowana.

1. Drewniany talerz z Rygi

IMG_0644.JPG

Jakiś czas temu otrzymałem od mojej łotewskiej znajomej talerz. Znalazła go na strychu w swojej kamienicy w Rydze (na Kazarmu iela). "To chyba po polsku" - mówi do mnie. Patrzę na napis. A tam: "Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj". Skąd wziął się na strychu? Tego nikt nie wie. Podobny znalazłem w zbiorach Muzeum Zamojskiego. Niestety muzealny eksponat nie posiadał żadnych informacji na temat pochodzenia, czy nawet szacowanego okresu, w którym mógł powstać. Moim zdaniem jest to XIX wiek. Rolnicze motywy mogą świadczyć o chłopskim pochodzeniu właściciela. Mógł zatem przyjechać na Łotwę w latach 30-tych XX wieku, kiedy wiele Polaków z Wileńszczyzny wyjeżdżało do pracy.

2. Talerz z 1944

IMG_0652.JPG

IMG_0654.JPG

Po ponad roku używania tego talerza zauważyłem jeden ciekawy szczegół - odbitą datę 4 czerwca 1944. Nie ma żadnej innej sygnatury tylko data. W dodatku dzienna. Dość nietypowe. W każdym razie nigdy wcześniej się z czymś takim nie spotkałem.

3. Talerz z zamkiem w Chatsworth

IMG_1267.JPG

IMG_1268.JPG

Talerz ze starej angielskiej manufaktury Johnson Brothers, której tradycje sięgają roku 1883. Wzór jest z serii "Old Britain Castles" z lat 50-tych i przedstawia zamek w Chatsworth w roku 1792. Egzemplarz znajdujący się w KBK wyprodukowano w Wielkiej Brytanii. Niestety w 2003 roku całą produkcję przeniesiono do Chin.

4. Talerz EIT

IMG_1262.JPG

IMG_1263.JPG

Kolejny angielski talerz. Tym razem z EIT, czyli English Ironstone Tableware. Wzór prawdopodobnie z lat 70-tych. Niestety talerz jest trochę uszczerbiony, ale za to nabyty za 50 gr.

5. Talerze ręcznie malowane

IMG_0658.JPG

IMG_0663.JPG

IMG_0666.JPG

Dwa talerze wyróżniają się spośród innych. Oba mają ten sam wzór. Oba są malowanie ręcznie we florystyczne wzory. Z tyłu sygnatura trudna do odczytania. Być może jest to BEHE. Niestety Internet milczy. Sporo czasu poświeciłem, aby znaleźć informacje na temat tych talerzy. Bez rezultatu.

6. Talerze bez sygnatur

IMG_0655.JPG

IMG_0657.JPG

Na koniec dwa talerze bez sygnatur. Pierwszy przedstawia krajobraz. Drugi przyozdobiony jest wzorem - nie tylko malowanym, ale również zawartym w fakturze talerza.

Oto i wszystkie najciekawsze talerze używane w Królestwie Bez Kresu. Zestawienie nie obejmuje kilku sztuk wiszących na ścianach oraz małych talerzyków (zwłaszcza talerzyków kolekcjonerskich), którym poświęcę osobny post.


CZĘŚĆ PIERWSZA

Sort:  

Po prostu piękne! :)

Pokazałbyś też jakies fotki z tego królestwa. Już któryś raz sie ono pojawia w Twoich tekstach i pewnie nie tylko ja jestem ciekaw jak wygląda. Odnośnie talerza "behe", to może to być "Baie" - jak guglam baie ceramica to wyskakują francuskie strony z łazienkami i "serwisami łazienkowymi (?)" (nie wiem czy dobrze to nazwałem ale chodzi o te naczynia na szczoteczkę do zębów, talerzyki na mydło). Pozwoliłem sobie wyostrzyć, wyrównać i zczarnobielić logasa, żeby było łatwiej szukać. Jeśli pozwolisz to zapytam na fejsiku w grupach antykowych, do których należę - może ktoś będzie wiedział. Jak moja mama zbierała porcelane to pomagałem jej w śledztwach, całkiem nieźle sie przy tym bawiąc . Mam w sobie taką małą magdę ogórek :/

behe.jpg

Jeśli chodzi o zdjęcia z Królestwa Bez Kresu to na @fundacja jest ich trochę. Co do śledztwa, to próbuj śmiało :)

A krój pisma na drewnianym talerzu wygląda raczej XXwiecznie. Ciężko powiedzieć, że to świadome wzornictwo przedwojennomodernistyczne, ale inspiracja jest wyczuwalna. Ale mogę tez kłamać niechcący. Wkręciłem się :D

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.16
JST 0.032
BTC 59941.18
ETH 2627.53
USDT 1.00
SBD 2.46