Krówki w Polsce i we Włoszech.

in #polish7 years ago (edited)

Od niedawna na popularnych portalach społecznościowych pojawia się informacja, że kraje zagraniczne sprzedają produkty niskiej jakości w europie środkowej i to często w cenie wyższej niż na rynkach zachodnich. Skala problemu wydaje się być ogromna. Jednakże parę dni temu byłem we Włoszech i w popularnej sieci marketów Prix znalazłem "Mou Polacca Originale" czyli "Krówki Polskie Oryginalne". Czy ten produkt ma coś wspólnego z Polską? Jakieś są różnice między towarem na rynek Polski, a zachodni?

Disclaimer

Jest WIELKI problem ze wszystkimi krówkami. Przypomina to wręcz piramidę krówkową - im głębiej kopiesz tym w większym krówkowym szambie jesteś. Zbieram dowody od jakiegoś czasu, ale wszystko się sypie jak domek z kart. Dlatego porównam krówki, które wpadły mi w ręce z tymi z Włoch.

Ogólnie spotkałem się z zasadą, że krówki z Milanówka są najlepsze, większość to chłam (w sensie ciężko dostać cokolwiek lepszego). Jednakże żółte krówki z Milanówka nie są z Milanówka, a te oryginalne (stworzone przez Polaka, a firma kontynuowana przez jego synów) nie są we Wrocławiu widywane. Oczywiście mogą tu być pewne "błędy", gdyż ZPC Milanówek ma siedzibę w Grodzisku Mazowieckim i dlatego uznałem, że z Milanówkiem niewiele mają wspólnego.

Do dyspozycji mamy:

  • Włoskie krówki: Mou Polacca Originale (Wyprodukowane w Polsce - producent nieznany xd)
  • Polskie ZPC Milanówek
  • Anabela z Biedronki produkowana przez Jutrzenkę.

Niestety krówki z Wawela są tak drogie, że machnąłem ręką.

Skład

Oryginalne krówki powinny składać się z trzech rzeczy:

  • Masło
  • Cukier
  • Mleko

Papierki mam z każdej grupy cukierków, niestety są w stanie uniemożliwiającym skanowanie, więc ręcznie przepiszę:

Mou Polacca Originale

  • Cukier
  • Syrop glukozowy
  • Mleko w proszku (12%)
  • Śmietana
  • Masło

Jeśli uznamy śmietanę i mleko za "mleko" - mamy krówkę z syropem glukozowym. Na pewno oryginalny skład to to nie jest.

ZPC Milanówek

  • Cukier
  • Syrop glukozowy
  • Mleko w proszku (13%)
  • Tłuszcz rzepakowy (olej?)
  • Tłuszcz palmowy (olej?)

Brak masła, zastąpione to zostało dwoma tłuszczami. Dodatkowo tłuszcz palmowy jest mocno kontrowersyjny ... Mleko w proszku to co prawda nie mleko od krowy, ale ... sami oceńcie

Anabela (Jutrzenka)

  • Cukier
  • Syrop glukozowy
  • Mleka w proszku (14%)
  • Masło
  • Aromat

Mamy w teorii to samo co we Włoszech, ale dodatkiem jest u nas aromat ...

Smak

Smak to subiektywne spojrzenie. Za pierwszym razem krówki włoskie mnie odrzuciły - strasznie inaczej smakowały ...

Za drugim polubiłem je mocno. Potem bym dał Milanówka i na końcu Anabelę - strasznie za dużo cukru w tym jest.

Cena

IMG_20171129_183117.jpg

Krówki Włoskie za opakowanie 200 gramów żądają 1 euro. Warto podkreślić, że krówki te powstają w Polsce, jadą do Włoch, są pakowane (albo nawet w Polsce pakowane), rozwożone ... Powinny być w teorii najdroższe.

Problem jest jednak ze skalą. Kilogram krówek np. Milanówka można nawet za 8zł dostać. Jednakże nie mają opakowań po 200 gramów (wtedy są droższe). Opakowanie 300 gramów na Perfekt Office kosztuje 10.79zł, a 400 gramów w Tesco - 4.99 zł :P

Wydawać by się mogło, że skoro 400 gramów to 5zł, to 200gr to 2.50zł. Niestety nie jest to takie oczywiste.

Krówki Anabela - 4.99zł za 340 gramów - więc nawet drożej niż ZPC Milanówek.

Co robić, jak żyć?

Do dużego garnka wlej 4 litry mleka i 1 kilogram cukru, gotuj na małym ogniu. Gotuj i mieszaj co jakiś czas (na początku często) - jeśli zbrązowieje i zgęstnieje troszkę, wyłącz gaz i poczekaj aż ostygnie.

Gwarantuję - trzepie nieźle.

Albo przerzućcie się na kurz z cukrem :)

Sort:  

Robiłeś kiedyś sam krówki ? Jak wyszły ?

Nie, ale robiłem "karmel" (czy może kajmak - ciężko zdefiniować) czyli to mleko z cukrem - jak się nie chce babrać za bardzo to dobry sposób, niestety czasem kipi (więc na małym ogniu)

Mleko z cukrem to kajmak ;)

Ogólnie tak, ale jak zacząłem czytać definicję kajmaku to ... nie wiem. Może trzeba parę dni odczekać zanim nabierze charakterystyki ciągliwej, gęstej masy :P

Trzeba go trzymać długo na małym gazie, to fakt. Dawno nie robiłam, może się skuszę :) Zatęskniłam ;)

To już wiadomo czemu ciężko ostatnio trafić na "ciągnące się" krówki skoro mają w składzie olej palmowy czy jakikolwiek inny i syrop glukozowy :(

Mmmm... Krówki... Uwielbiam. Narobiłeś mi na nie ogromnej ochoty. Chętnie zjadłabym jedną. Albo dwie. Albo trzy. Albo całe opakowanie...

To prawda nawet mi się zachciało krówek xxx

Ja się poddałam i poleciałam do sklepu po przeczytaniu posta Haha :p image

Jak chcesz to wrzuć skład :D

Wrzucam, dla zainteresowanych :D
Krówka Wawel: Cukier, syrop glukozowy, mleko w proszku odtłuszczone (14%), masło (z mleka)

Też uwielbiam krówki, niestety mało kiedy dostanę pyszne, ciągnące się krówki. Zazwyczaj kruche coś... :(

A kurzu z cukrem nienawidzę. :D

Nom, a której firmy lubisz? :D

Nie zwracałem nigdy uwagi na firmę... po prostu jadłem

Do dużego garnka wklej 4 litry mleka i 1 kilogram cukru

To porcja na ile osób? :P

Jednej oczywiście :>

Nie "wklej" tylko wlej. A gdzie masło w składzie?🍬😀

To nie krówka, to mleko, które trzepie organizm cukrem :D

Ale narobiłeś smaku, trzeba iść teraz do sklepu, no ale teraz nie będzie tak łatwo wybrać tyle tego jest.

Teraz rzadko kiedy trafi się ciągnąca krówka, a często jakby karmelową kruszonkę :( i słodkie jak diabli, zjesz dwie, trzy i koniec, cukier skacze

Dobra krówka nie jest zła! :P

Dawno nie jadłem dobrych krówek. Mam wrażenie, że teraz idą z tym na łatwiznę i większość smakuje jak słodki kamień.

Aha, gramów, nie gram :)

Krówki ciągutki to najlepsze cukierki z mojego dzieciństwa! Jednak cukierków z syropem glukozowym oraz tłuszczami trans nie mam ochoty już jeść. A co do konsystencji w Wikipedii napisano, że "konsystencja krówek wynika z czasu przechowywania po wyprodukowaniu. Krówka świeża jest ciągnąca w całej objętości, natomiast z upływem czasu w wyniku krystalizacji cukru zaczyna kruszeć od zewnątrz. (...)Krówki pakowane ręcznie są miękkie i ciągnące, a pakowane mechanicznie twardsze i bardziej suche." Pamiętam jak kiedyś robiliśmy domowe krówki z zagęszczonego mleka w puszce :).

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62345.27
ETH 2427.57
USDT 1.00
SBD 2.49