Czytajmy więcej Rothbarda - rozmowa z moim udziałem

in #polish7 years ago (edited)

Dziś 23. rocznica śmierci Murraya Rothbarda.

Z tej okazji chcę się podzielić z polską społecznością Steemit nagraniem rozmowy z moim udziałem na temat życia i twórczości tej postaci. Murray Rothbard był bardzo wszechstronnym myślicielem, przede wszystkim ekonomistą i filozofem politycznym (zdaniem wielu najważniejszym teoretykiem współczesnego libertarianizmu).

przeciw państwu.jpg

Zdjęcie z fanpage'a Stowarzyszenia Libertariańskiego

Spotkanie, którego zapisem się dzisiaj dzielę, miało miejsce niecały rok temu i zostało zorganizowane przez warszawski oddział Stowarzyszenia Libertariańskiego, do którego należę. Nagranie udostępniam poniżej:

Rozmowa miała formułę debaty (moim współdyskutantem był Karol Korczak) i oparta była o książkę Justina Raimondo "Przeciw Państwu: Biografia Murraya Rothbarda", którą wydało Stowarzyszenie Libertariańskie. Pozycję tę można nabyć, klikając tutaj.

Zgodnie z tytułem debaty chciałbym zachęcić nie tylko do czytania o Rothbardzie (wspomniana biografia), ale również do czytania książek i artykułów samego Rothbarda. Sporo tekstów po polsku jest dostępnych bezpłatnie:

Wrócę jeszcze na koniec do samej debaty. Nakreśliłem tam dwa wątki, na których szersze rozwinięcie nie pozwoliła mi formuła. Osobom zainteresowanym poruszonymi kwestiami Somalii oraz nagrody The Cato Institute dla Leszka Balcerowicza chciałem polecić dwa artykuły:

  • Nagroda dla Balcerowicza - Jacek Sierpiński przedstawia z wolnościowej perspektywy listę zarzutów wobec prof. Balcerowicza
  • Rządy prawa bez państwa - Spencer Heath MacCallum analizuje, czy to brak sprawnego państwa jest przyczyną problemów społecznych w Somalii; szczególnie polecam rozdział Wezwania do „ustanowienia demokracji”

Mam nadzieję, że zainteresował Was dzisiejszy wpis. Jeśli tak, zachęcam do głosowania i komentowania oraz do obserwowania mojego profilu.

Inne moje wpisy o podobnej tematyce:

Sort:  

Z Rothbarda mam niestety zaległości ale jeśli ktoś nie słyszał o systemie rezerw cząstkowych i nie wie czym jest pieniądz to polecam What Has Government Done to Our Money? pióra Rothbarda (dostępne tu: https://mises.org/library/what-has-government-done-our-money). Dla tych bardziej ambitnych wskazałbym na The Mistery of Banking (dostępne tutja: https://mises.org/library/mystery-banking). Osobiście uważam iż te książki bardzo pomogły mi zrozumieć pewne mechaniki dzisiejszego systemu ekonomicznego.

Muszę coś o nim przeczytać, wstyd się przyznać ale postać zupełnie mi nie znana :(

To nie wstyd o nim wcześniej nie słyszeć, bo jest zdecydowanie mniej znany, niż na to zasługuje - ale pracujemy nad tym. :) Znaczy to również, że wszystko przed Tobą. ;)

Uwielbiam go :-) ale muszę przyznać, że sam z kilkoma jego poglądami się nie zgadzam

Ja również. Ciężko się z kimś zgadzać we wszystkim, ale wkład Rothbarda jest godny ogromnego szacunku.

Wygląda na ciekawą pozycję, muszę przeczytać, dałem upvote i follow :)

Jak najbardziej polecam! Dzięki za follow - również kliknąłem. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 65359.95
ETH 3492.90
USDT 1.00
SBD 2.51