[Historia][Muzyka] Hymn zakonu krzyżackiego

in #pl-artykuly6 years ago (edited)
Podczas, gdy polscy rycerze pod Grunwaldem ruszali do boju z Bogurodzicą na ustach, Krzyżacy zagrzewali się do walki śpiewając Christ ist erstanden, czyli Chrystus zmartwychwstał . Ta powstała około 1100 roku pieśń liturgiczna uważana jest za najstarszą spisaną w języku niemieckim. Była niezwykle popularna, a Marcin Luter wyraził o niej mniemanie, że "Wszystkie piosenki z czasem nudzą się, ale że Chrystus zmartwychwstał musi być śpiewana przez cały rok". Ja to często bywa w takich przypadkach, nie została ona stworzona "z niczego", gdyż jest inspirowana tzw. sekwencją pod tytułem Victimae Paschali Laudes.


Tu jednak nie kończy się jej drzewo genealogiczne, gdyż krzyżacki hymn sam dorobił się swoich "potomków". Pośrednio, przez łacińską pieśń zaczynającą się od słów Christe surrexisti, dała początek średniowiecznej polskiej pieśni Krystus z martwych wstał je, obecnej do tej pory w polskich kościołach (Chrystus zmartwychwstan jest). Niektórzy, prawdopodobnie błędnie, dopatrywali się związku Christ ist erstanden z rosyjską pieśnią ludową, która znalazła się nawet w balecie Pietruszka autorstwa Igora Strawińskiego. Ponadto, staroniemiecki chorał wziął również na warsztat nie kto inny, jak Jan Sebastian Bach. Wynikiem tego jest utwór, który macie tutaj:

Sort:  

Witaj, jestem botem patrolującym #pl-artykuly.
Twój post nie spełnia podstawowej reguły #pl-artykuly dotyczącej długości wpisu.
Wyedytuj go dopisując więcej treści lub usuń tag - dziękujemy!

Więcej o regulaminie możesz przeczytać w podanym linku.

Niestety, nie mogę usunąć pierwszego tagu.

Prościej było rozszerzyć ;)

I tak też ostatecznie zrobiłem ;)

Witam! :) Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że wpis ma wymagane 200 wyrazów. :) ale fakt faktem trzeba o to dbać i może lepiej dawać trochę więcej wyrazów. Ja nawet nie wiedziałem nic o żadnym regulaminie. Muszę się zapoznać zanim zacznę pisać (o ile w ogóle) O ile ktoś może niech mi podeśle coś więcej na ten temat! :) Pozdrawiam

No masz w podanym linku :D

nie mogłem napisać wcześniej bo święta i takie tam, ale bardzo fajny artykuł. W ogóle bardzo mi się podoba poziom polskiego steemit. brawo

:)

W razie czego można mnie znaleźć na czacie ;)

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 64418.55
ETH 3157.64
USDT 1.00
SBD 4.06