Jaglany Budyń Czekoladowy - KONKURS KULINARNY (13) - ZIARNA I KASZE Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA.

in #pl-artykuly6 years ago (edited)

DSCF4063.jpg

Witajcie w ten słoneczny dzień! Dziś chciałabym zaprezentować Wam mój ulubiony zdrowy deser z kaszy jaglanej 😃

Zanim jednak przystąpię do przedstawienia przepisu, chciałabym Wam krótko opowiedzieć o bohaterce mojego dzisiejszego artykułu.

Bardzo mnie ucieszył konkurs, do którego zgłaszam ten post, ponieważ kasze są naprawdę cennym źródłem wielu składników odżywczych.

Wg magazynu „Dbam o Zdrowie”, kasza PĘCZAK I PERŁOWA, czyli kasze pochodzenia jęczmiennego, są bogate w błonnik, skrobię, minerały i witaminy. Wzmacniają śledzionę, trzustkę, żołądek oraz jelita.

Kasze pszeniczne – KUSKUS I BULGUR - mają niski indeks glikemiczny, a zatem są odpowiednie dla diabetyków.

Kasza GRYCZANA I JAGLANA, które należą do grupy bezglutenowych, zawierają dużo żelaza, kwasu foliowego i witaminy E, zapobiegają niedokrwistości.

Kasza Jaglana jako jedyna ma odczyn zasadowy, pomocny w diecie oczyszczającej.

Jest to moja ulubiona kasza z kilku powodów. Jest dla mnie Królową Kasz 🤗 Jej sekret to bogactwo składników mineralnych – ma ich więcej niż pszenica, jęczmień czy żyto. Kasza jaglana jest źródłem żelaza, potasu, magnezu, miedzi, wapnia i fosforu. Poza tym w kaszy jaglanej znajduje się wiele witamin z grupy B (B1, B2, B6).

Jednym z głównych powodów dla których tak sobie ją cenię, jest zawartość krzemu, który rzadko występuje w produktach spożywczych, a jest bardzo cennym pierwiastkiem. Poprawia on mineralizację kości, zapobiegając ich odwapnianiu i przyśpiesza regenerację po urazach. Z czego jest słynny, to przede wszystkim wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci. Ale krzemowi zawdzięczamy o wiele więcej – zapobiega on odkładaniu się cholesterolu w naszych naczyniach krwionośnych, a także wpływa na przemianę materii, ułatwiając odchudzanie .

Kasza Jaglana jest polecana przy problemach żołądkowych, ponieważ jest lekkostrawna i pożywna. Ze względu na neutralizację kwasów żołądkowych jaką powoduje jej spożywanie, skutecznie walczy ze zgagą – a kto miał z nią problem, wie jak cudownie jest mieć na nią rozwiązanie 😉

Ponadto, jest bogata w antyoksydanty, czyli substancje wychwytujące, neutralizujące i likwidujące wolne rodniki, dzięki czemu zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworów.

Jest świetna zwłaszcza dla ludzi pracujących umysłowo, ponieważ zawarta w niej lecytyna poprawia pamięć i koncentrację. Pomaga także w walce ze stresem przez obecność magnezu (100mg w 100g kaszy). Stres powoduje zwiększenie ilości wolnych rodników w organizmie – co jak wiecie przy regularnym spożywaniu kaszy nie stwarza nam żadnego zagrożenia, ponieważ dzięki antyoksydantom i z tym sobie świetnie poradzi 😏

Kasza jaglana, jak większość kasz jest dość kaloryczna, bo na 100 g ugotowanej kaszy przypada około 99 kcal. Indeks glikemiczny również nie należy do najniższych, wskazuje wartość bliską 71. Natomiast przez zawartość powyższych składników jest warta do włączenia do codziennej diety.

Jeśli jesteś zawodowym sportowcem lub zależy Ci zwyczajnie na wymodelowaniu sylwetki, kasza jaglana może zostać Twoim sprzymierzeńcem, ponieważ ma bardzo mało skrobii, za to dostarcza dużą ilość białka, które jest bardzo łatwo przyswajalne.

Jeśli często łapiesz przeziębienia – mam dla Ciebie świetną wiadomość, ponieważ dzięki właściwościom antywirusowym kasza jaglana jest wskazana przy katarze(działa wysuszająco na błony śluzowe).

Podsumowując – przez bogactwo wartości odżywczych jest dobra dla każdego - obojętnie czy jesteś sportowcem i zależy Ci na dużych ilościach białka, czy też po prostu dbasz o linię, chcesz poprawić wygląd swojej cery/paznokci/włosów czy może zwalczyć jakieś choroby lub im zapobiec – każdy z nas jest narażony na osłabienie i różne dolegliwości ze względu na stres powodowany przez szybkie tempo życia, zanieczyszczenie środowiska a co za tym często idzie produktów które są najłatwiej dostępne. Tak wymieniać można by było jeszcze długo. Co jest pewna kasza jaglana z pewnością wzniesie nasze samopoczucie i zdrowie na wyższy poziom, a najlepiej przekonać się o tym samemu🙂

Jedyne co, to radziłabym zgłębić temat kaszy jaglanej osobom z problemami tarczycy, ponieważ znalazłam na jednej ze stron informację mówiącą o tym, że zawiera związki zaburzające metabolizm jodu, co ma w tym przypadku znaczenie. Sama tematu nie zbadałam, ale myślę, że warto się przyjrzeć – miejmy nadzieję, że Ci spośród Was którzy z tarczycą mają problemy, nie będą musieli z niej zrezygnować. Swoją drogą, jeśli ktoś z Was zauważył jakieś negatywne skutki jej stosowania przy chorobie tarczycy, byłabym bardzo ciekawa waszych wniosków.

Do stworzenia powyższego artykułu korzystałam z poniższych serwisów:

lifestyle.newseria.pl
portal.abczdrowie.pl
bonavita.pl
sante.pl

A teraz – dość teorii, przechodzimy do przepisu 😎

Czekoladowy Budyń Jaglany

DSCF4033.jpg

Składniki :

✔️ 1/2 szkl. surowej kaszy jaglanej
✔️ 1 szkl. gorącej wody
✔️ 2/3 szkl. mleka kokosowego
✔️ 1 - 2 łyżki ciemnego kakao
✔️ 1 – 2 łyżki syropu z agawy / miodu lub kilka daktyli

✔️ dowolne owoce do dekoracji

Wykonanie:

  1. Kaszę przepłucz pod bieżącą wodą, aby pozbyć się goryczki.
  2. Gotuj ze szczyptą soli przez 15 minut na małym ogniu, z uchyloną pokrywką.
    Co jakiś czas kontroluj sytuację - kasza będzie gotowa, gdy będzie miękka i wilgotna – nie dopuść, by cała woda wyparowała, a kasza przywarła do dna. Ostudź.
  3. Przełóż do misy blendera / wysokiego naczynia i zblenduj na gładko. Jeśli Twoja blender ma małą moc, od razu dodaj mleko kokosowe i miód, aby ułatwić mu pracę. Jeśli nie – dodaj wszystkie składniki po zblendowaniu kaszy. Blenduj do uzyskania wymarzonej konsystencji.
  4. Przełóż do półmisków i podawaj z dowolnymi owocami.

Mój przepis jest zmodyfikowaną wersją przepisu Dorotki z mojewypieki.com

DSCF4054.jpg

Mój sekret to daktyle – dodają niesamowitego smaku budyniowi, a przede wszystkimi blasku – lśni dosłownie jak niezdrowy budyń ze sklepu, a jest jego przeciwieństwem 😏Tym razem nie miałam dostępu do daktyli, ponieważ przez okres Ramadanu ciężej je dostać, ale innym razem pokażę Wam ten efekt 🙂👍

Ten przepis jest świetny, ponieważ ten budyń jest szybki do przygotowania, a ponadto zdrowy, przepyszny i pożywny – może być nie tylko deserem, ale i śniadaniem lub kolacją ☺️ A co w nim lubię najbardziej, to to, że mój mąż szaleje na niego punkcie – a każdy z Was, kto próbuje zdrowe nawyki / produkty wprowadzić do rodzinnej kuchni, wie jak niełatwe to jest zadanie. Pod tym względem więc ten przepis jest moim absolutnym hitem 😎😎😎

Mam nadzieję, że spróbujecie mojego przepisu i Wam także przypadnie do gustu – a jeśli tak się stanie, proszę dajcie mi znać, będzie mi bardzo przyjemnie posłuchać o Waszych wrażeniach!

życzę Wam wszystkim smacznego!

MуƘιтcнєηLαв

PS. A na koniec ciekawostka - wiedzieliście, że w przeszłości kasza jaglana w Polsce była nazywana jagłami lub krupem? 😙

Sort:  

Looks about right, what about kcal?

@brandoniusz dziękuję, to bardzo zachęcające! super uwaga, faktycznie dużo osób jest zainteresowanych takimi informacjami, na pewno następnym razem wrzucę!

dzięki jeszcze raz i pozdrawiam :)

Wygląda bajecznie :)

dziękuję @karlosbadz, bardzo miło mi to słyszeć! 😊

Ale Wojtek ma rarytasy

hehe oj ma, on to ma ze mną dobrze 😁

Wygląda przepysznie. Z kaszy jaglanej można zrobić cuda na słodko. Nigdy wcześniej nie podchodziłam do kaszy jaglanej w formie deserów i szkoda, bo są wyśmienite.

nic nie stoi na przeszkodzie, aby to zmienić :) ja natomiast szybciej przekonałam się do deserów właśnie i dopiero niedawno przekonałam się do wytrawnych dań z udziałem kaszy jaglanej. ostatnio zrobiłam świetne i proste danie : ugotowałam rybę w bulionie, potem rybę zmiksowałam z niewielką ilością mleczka kokosowego, cytryną, solą i pieprzem, a potem wrzuciłam na patelnię, gdzie ugotowana już kasza dusiła się z warzywkami. przepyszne było - polecam! w sam raz do pudełka do pracy :)

Fajnie zrobilas te zdjecia- kreatywnie i przepis szybki i prosty! Podoba mi sie.

dzięki! ja właśnie takie przepisy zbieram, bo nie mam póki co czasu na czasochłonne gotowanie. więc takich przepisów zobaczysz u mnie więcej ;)

wow! juz bym wcinala te pysznosci...;) uwielbiam kasze jaglana

@ewriel polecam, spróbuj! nie pożałujesz :)

no apetycznie to wygląda a co do nazwy kaszy to nie wiedziałem :D

dzięki! a wiesz, że ja też nie, aż do momentu stworzenia tego artykułu, gdzie przypadkiem się na to natknęłam ;)

Trzeba spróbować 😊

Oj trzeba ! 🙂

Zamawiam.Mniam :-)

zapraszam 😙

Pyszności. Zrobię na pewno. Też lubię kaszę jaglaną:)

daj znać potem jak Ci smakowało! :))

Dam znać jak sobie zrobię tą przyjemność:)

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 67958.74
ETH 3273.25
USDT 1.00
SBD 2.65