Smart urządzenia w moim "inteligentnym domu" (część 1 - Amazon Alexa)

in #pl-artykuly5 years ago (edited)

20190519_100427.jpg

Cześć Steemianie!

Dzisiaj chciałbym rozpocząć serię artykułów, w których opiszę wam swój "inteligentny dom", jakich aplikacji do sterowania i zarządzania nim używam i o jakie smart urządzenia chciałbym go jeszcze rozwinąć.

Ta seria zainteresuje wszystkich którzy chcieliby tanim kosztem zautomatyzować swój dom, swoje mieszkanie czy nawet pojedynczy pokój, bo to na tym ostatnim skupi się w tych artykułach cała moja uwaga.

Od prawie dwóch miesięcy mieszkam w Wielkiej Brytanii wynajmując dwuosobowy pokój z moją partnerką w jednym z tak zwanych "flatów" niedaleko centrum Brighton. Po roku błogiego życia w wolnym od jakichkolwiek lokatorów mieszkaniu we Wrocławiu w Polsce, mimo 27 lat, znowu czuję się jak student.

Mieszkamy z dwoma innymi osobami, ale o tym jaki mają oni związek z moim zautomatyzowanym, inteligentnym pokojem opowiem wam w kolejnych częściach więc pamiętajcie że istnieją :).

Amazon Alexa - mój centralny hub

IMG_20190519_090956.jpg

Pokrótce tylko wytłumaczę dla tych którzy być może nie wiedzą czym jest Amazon Alexa. Otóż Aleca jest waszym inteligentnym asystentem głosowym wbudowanym w przenośny głośnik ładowany z USB, z wyjściem na "jack'a". Jest jak wbudowana w wasz telefon Siri czy asystent Google.

Jest ona również centralnym hub'em, z którym łączyć potrafią się wszystkie inteligentne urządzenia z wbudowaną opcją Alexa-enabled.

Każda moja interakcja z Alexą zachodzi i odbywa się głosowo w języku angielskim jako że nie wspiera ona niestety języka polskieg. Ja swoją Alexę zakupiłem w zeszłym roku, jeszcze w Polsce. Postanowiłem dać szansę używanej i kupiłem jedną, model z pierwszej generacji, przez OLX.pl za 250 zł. Co ciekawe, w Polsce kupiłem model z angielską wtyczką :D

Mnie Alexa sama w sobie, bez innych urządzeń, służyła w Polsce jako budzik, pogodynka, timer w kuchni, odtwarzacz Spotify i dzienny horoskop.

Screenshot_20190519-001906.jpg

Echo Dot, bo tak nazywa się model urządzenia, które posiadam, oprócz wyżej wymienionych funkcji, posiada całą gamę komend których nasłuchuje po usłyszeniu swojego imienia.

Oprócz tego zaopatrzona jest w tak zwane "skille", które pobrać można bezpośrednio mówiąc o Alexie co takiego chcecie ściągnąć lub za pośrednictwem waszego konta połączonego z serwisem Amazon.

Skyrim i Pokemon'y

Screenshot_20190519-001400.jpg
Kilka "skilli", których ja używałem przez jakiś czas zaraz po zakupie były Skyrim RPG, w którym wcielając się w Dovakhina mogliście zwiedzać świat przedstawiony wam głosowo przez Alexę, walczyć z przeciwnikami waszym mieczem lub odrzucać ich na kilometr krzycząc na cały pokój FUS RO DAH!

Screenshot_20190519-001419.jpg
Drugim, w którym rozkochała się moja partnerka, był skill "Pikachu". Można było do niego mówić i opowiadać mu historię waszego życia i jak to macie depresję od dziesięciu lat, a Pikachu niczym Wasz prywatny terapeuta rozśmieszałby Was swoimi odgłosami. Czasem to Pikachu potrafił mówić Wam co działo się w ciągu jego dnia. (zgaduje że w pokeball'u, albo raczej w środku Alexy)

Nic się nie da z tego "pika, pika" zrozumieć, ale po intonacji wiecie, że Pikachu podekscytowany opowiada Wam jakąś historię :).

Śpiewa i atakuje!

Pikachu, podobnie jak sama Alexa, ma dwie własne komendy. Gdy mówicie do niego "Pikachu sing Happy Birthday" ten zaczyna śpiewać po "pikachowemu". Wyobraźcie sobie radość mojej partnerki, która dostała w dniu urodzin (na spółkę, I guess) Alexę z Pikachu śpiewającym Jej "Wszystkiego Najlepszego". Zabawa na pół dnia.

Jeżeli powiecie do niego "Pikachu, use Thunderbolt", ten niczym nasz własny, prywatnie oswojony pokemon używa ataku gromu, a ten wydobywa się z głośnika Alexy :D.

Echo Buttons

419b+5QvNAL._AC_SY400_.jpg
Do Alexy możecie dokupić tzw. "przyciski", których początkowo można było używać tylko do dwuosobowych gier towarzyskich ze znajomymi takich jak różnego rodzaju quizy czy zgadywanki. Gry wliczają się w skille Alexy i tak samo pobrać można przeróżne ze strony Amazona.

Zestaw 2-ch guzików kosztuje obecnie około 20£. Zastanawiam się nad ich kupnem, ponieważ od niedawna, poza granicami towarzyskimi, przyciski obsługują również tzw. "rutyny", co oznacza, że można sparować je z innymi urządzeniami obsługującymi Alexę i nie tylko można nimi sterować za pomocą przycisków, ale również zaprogramować nawet całe sekwencje wydarzeń jak np. jednoczesne zgaszenie światła, wyłączenie telewizora i ustawienie budzika na konkretną godzinę, bo właśnie kładziemy się spać.

Aplikacje na smartfon, którymi zarządzam Alexą i urządzeniami w pokoju

Screenshot_20190519-001104.jpg
Amazon Alexa - nazwa mówi sama za siebie. Z poziomu tej aplikacji można zrobić... prawie wszystko.

(w trakcie dodawania zdjęć do posta dowiedziałem się, że oficjalnie mogę zamienić asystenta Google w moim telefonie na Alexę! Bardzo fajnie!)

Screenshot_20190519-002445.jpg
Reverb.ai - aplikacja imitująca większość opcji samego głośnika. Robi również coś czego nie robi aplikacja wyżej - jest w stanie nasłuchiwać Was nieprzerwanie z poziomu powiadomień w belce smartfona, jeżeli jej na to pozwolicie, co oznacza że nie trzeba włączać żadnej aplikacji, by zacząć komunikować się z waszymi urządzeniami. A czy nie na tym to polega? Na zmniejszeniu liczby kroków, które trzeba podjąć by wykonać szybko jakąś akcję?

(w trakcie dodawania zdjęć do posta dowiedziałem się, że z Reverb.ai można korzystać też poprzez stronę internetową)

Screenshot_20190519-002646.jpg
Kolejną metodą, dzięki której komunikuję się z Alexą jest aplikacja w moim smartwatchu Galaxy Gear S3 Classic. Aplikacja próbująca wykorzystywać działania Alexy jest niestety bardzo uboga graficznie i bardzo słabo działa rozłączając się od konta na Amazonie i wołając o otwarcie kolejnej takiej samej aplikacji jak w zegarku - na telefonie. W porównaniu do Reverb.ai, tutaj jesteśmy jakieś trzy kroki w plecy. Po co to komu :/

Inne używane aplikacje

Na moim smartfonie mam jeszcze całą masę innych aplikacji (przydałaby mi się jedna łącząca możliwości i kompatybilność wszystkich razem) ale doszedłem do wniosku że siedzę w pracy i piszę ten post na skrawkach papieru już od kilku, przerywanych pracą, godzin, więc poszczególne aplikacje będę opisywał podczas artykułów na temat urządzeń z z nimi korespondujących.

Do zobaczenia w drugiej części. Jutro opowiem wam o moim pierwszym urządzeniu: inteligentnej kamerze CCTV. :)


Zdjęcie przycisków pochodzi ze strony Amazonu, screeny aplikacji robiłem ja, a zdjęcie główne (z moimi urządzeniami) i zdjęcie głośnika Alexy robione były przeze mnie.

Sort:  

Dziękuję! Ja też tak mogę u innych? Jak działa tipu?

Po odpowiedzi na te pytania odsyłam Cię do @cardboard ;)

This post is supported by $0.49 @tipU upvote funded by @grecki-bazar-ewy :)
@tipU voting service: instant upvotes + profit sharing tokens | For investors.

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 69947.15
ETH 3908.93
USDT 1.00
SBD 3.71