You are viewing a single comment's thread from:

RE: One Bit News - Technology - Issue 10

in #norway6 years ago (edited)

Automatisering frigir mennesker til å kunne bruke tiden vår på det vi mest ønsker; det som gir oss positivitet i livet. Glade mennesker har mer fysisk og mental energi til å følge drømmene sine og skape arbeidsplasser/generere content for andre mennesker, og over tid vil dette føre til flere arbeidsplasser. Dette forutsetter selvfølgelig universal basic income, og tiden frem til det blir en menneskerett tror jeg vil bli turbulent. Mange vil bli arbeidsløse i løpet av veldig kort tid, og det kan tenkes at flere vil ha problemer med å fylle hverdagen med meningsfulle aktiviteter.

Men når vi først har kommet over kneika så tror jeg verden kommer til å bli et mye bedre sted fylt med fornøyde mennesker som er glade fordi de endelig er fri til å fylle dagene sine med lidenskap.


Automation frees people to spend their time doing what they most want to do; whatever brings positivity to ours lives. Joyful people got the physical and mental energy required to follow their dreams and create job opportunities/generate content for other people, and with time this will lead to more jobs. The presupposition for this is universal basic income, and until this is implemented I believe we will have to endure a turbulent flight. Lots of people will lose their jobs during a short time frame, and I can imagine many will have a hard time filling their newly acquired spare time with meaningful activities.

If we endure the flight, utopia might very well be at the end of the journey. The world will be filled with joyful people which experience joy because they're finally free to fill their days with activities they are passionate about.

Sort:  

Hei @partywalrus
Mange vil nok bli arbeidsløse på kort sikt, men ofte som byr ny teknologi på nye muligheter også. Muligheter som kanskje krever litt mer av oss enn å "sortere rødbeter" på ett samlebånd. Hvem hadde trodd at Youtube skulle bli en platfom for en hel generasjon video-entusiaster og tøysekopper? ;)

Hilsen @erlendgroseth
For @Onebitnews

Ja, noen må jo fikse maskinen som skrur korkene på tannkremtubene!
tannkrem

Men apropos YouTube og annen moro; jeg håper det vanlige i fremtiden vil være å kombinere såkalt samfunnsnyttige, «vanlige» jobber med mer utradisjonelt arbeid av typen YouTube-kjendis og lignende, eller at man kan stå med én fot i det offentlige og én i det private (ikke rolleblanding, men separate jobber). Da kan man få brukt flere sider av seg selv, og vi får tatt ut mer av det som bor i oss, det tror jeg vil gjøre oss gladere enn lediggang.

Jeg vet ikke om jeg er enig i at YouTube-kjendis og liknende jobber ikke er samfunnsnyttige. Mange bidrar jo tross alt med informativt materiale. Jeg kan praktisk talt lære meg "hva som helst" takket være youtube instruksjonsvideoer.

De jobbene som enten allerede er eller kommer til å bli unyttige for samfunnet som følge av desentralisering, er majoriteten av alle jobber som har å gjøre med bank, penger, forsikring, så vel som brorparten av administrasjonsavdelingen til alle verdens organisasjoner og selskaper. Det finnes nok utallig mange flere sektorer som blir gjort overflødig av desentralisert blockchain-teknologi, men det var i alle fall et eksempel på at vi står ovenfor en stor boom i arbeidsledighet.

Jeg tror at de som blir glade av å ha en fot i det offentlig, og en fot i det private skal få lov til å ha dette, og at de som blir mest glade av å ha begge føttene i det private eller i det offentlige også skal få lov til dette. Jeg tenker heller ikke at ledegang vil være et stort problem i lengden, fordi folk etter hvert kommer til å tilpasse seg de nye forholdene. Jeg tror ikke ledegang i seg selv er problemet, men at ledegang kombinert med dårlig økonomi kan være det. Da har man ikke råd til å fylle dagene med de aktivitetene man ønsker, og man blir gående rundt å kjede seg..

Jeg vet ikke om jeg er enig i at YouTube-kjendis og liknende jobber ikke er samfunnsnyttige. Mange bidrar jo tross alt med informativt materiale.

Ja, det er derfor jeg skriver «såkalte», men det er jo fremdeles sånn at jeg har hatt mer behov for en lege enn for Fotballfrue i livet mitt. :) Verden trenger folk som har noe å formidle, men det er nok av folk som bare vil bli sett og tjene penger uten å tilføre livene våre allverdens.

Heldigvis trenger vi ikke å velge. Vi har plass til alle! :-)

@onebitnews Absolutt! Jeg fikk visst ikke frem at jeg mente at dette med arbeidsledighet kun vil være et problem i overgangsfasen frem til samfunnet har omstilt seg til teknologien og dagens urettferdige FIAT system opphører å eksistere til fordel for desentraliserte blockchain-baserte løsninger.

Jeg håper også at knapphetsgodet tid er noe vi skal få bruke mer som vi ønsker i fremtiden! Mye fordi jeg tror vi presterer bedre når vi ikke trør rundt i hamsterhjulet mer enn nødvendig. Jeg får mine beste ideer til arbeidet mitt i dusjen og på fjellet. Men ulike yrker er fanget i ulike diskurser, og jeg tror f.eks. at vi som jobber i yrker som lønnes over skatteseddelen (jeg jobber i utdanningssektoren, men tenk også helsevesenet, politi, brannvesen og ymse byråkrater - men sistnevnte kan kanskje i alle fall automatiseres) forventes å yte lenge og vel for at skatteviljen skal bestå. Ord som «effektivisering», «robuste enheter» og «fleksibilitet» (for arbeidsgiveren!) inngår i diskursen som omgir disse yrkene, og arbeidstidsforhandlingene i skolen er en vits. Sekstimersdagen kommer nok ikke i morgen, dessverre!

Ikke er det lett å automatisere bort så mye av jobbene til oss som jobber med åndsarbeid og/eller andre mennesker heller. Hvis arbeidstiden i disse yrkene skal ned, må vi ha flere kollegaer å dele arbeidet med, men dagens økonomiske modell tillater jo ikke at «alle» jobber i det offentlige. Den teknologiske siden av samfunnsutviklingen har en kjepp i hjulet som er måten vi tenker om samfunnsorganiseringen på, og jeg tror ikke noen av de eksisterende ideologiene kommer helt i mål alene, da disse har oppstått i en tid med annen teknologi. Det er mulig at borgerlønn, som du nevner, kan jevne ut en del problemer, men det forutsetter at ikke lønnen i det offentlige reduseres med tilsvarende beløp i samme åndedrag, ellers er man jo like langt (altså lange arbeidsdager for noen, for å opprettholde levestandarden, total lediggang for andre som ikke slipper til). Jeg tror tiden for Store Debatter har kommet.

Hei @Alvheid
Det er mår vi lar tankene vandre vi er kreative vet du. (https://www.nature.com/news/why-great-ideas-come-when-you-aren-t-trying-1.10678)

Men hva om vi heller ser mulighetene fremfor å tenke på teknologien som en kjepp? Du er jo på Steemit? Her er det da mange muligheter... ;) OBN er et resultat av at ny teknolgi gir nye muligheter.
Enhvert skifte i teknologien gir nye arbeidsmuligheter samtidig som den fristiller arbeidsgrupper.
Hilsen @erlendgroseth
For @Onebitnews

Teknologien er hjulet, måten vi (som samfunn) tenker på er kjeppen. Mulig jeg ikke skriver så tydelig før dagens første kaffekopp har kicket inn! :)

@alvheid Jeg tenker at utdanningssektoren på lik linje med resten av verden står overnfor en veldig stor endring ettersom blockchain tar av og verden digitaliseres ytterligere. I dag kan hvem som helst med en smart telefon og internett lære seg det meste på egenhånd gjennom videoer og artikler på nettet, og jeg tror fremtidens utdanningssektor derfor i stor grad vil dreie seg om å dyrke interesser og tilpasse individuelle fagplaner etter elevenes individuelle behov, fremfor den homogene tilnærmingen vi har i dag. Dette kan jo også føre til et mer effektivt læremiljø i skolen fordi trivselen øker, og muligens mindre mobbing fordi fornøyde elver naturligvis behandler hverandre bedre enn missfornøyde elever. Jeg tror jobben til lærere i fremtiden vil handle mer om å guide elevene gjennom en "kunskapsplan" som de utformer i samarbei med eleven. Elementære fag som matematikk og språk vil hovedsaklig bli lært via apps o.l. og jeg tror vi kommer til å ha mer fokus på åndelighet (yoga, meditasjon, osv.) og læren om menneskelig interaksjon.

Under UBI vil det bare være positivt å ha en jobb der det forventes å yte lenge og vel. Du vil da ha muligheten til å velge om du vil bli værende i jobben og ha sterkere kjøpekraft, eller du kan nøye deg med inntektene fra basic universal income og ha mer tid til andre ting. Automatisering fører til at veldig mange tradisjonelle arbeidsplasser forsvinner, og UBI blir en nødvendighet. Du vil da ende opp som en av de heldige som faktisk har en jobb å nyte ekstrainntekter fra. I tillegg vil dette føre til økt konkurranse for de resterende jobbene i samfunnet, noe som betyr at kvaliteten innenfor de forskjellige sektorene ville gått opp.

jeg tror fremtidens utdanningssektor derfor i stor grad vil dreie seg om å dyrke interesser og tilpasse individuelle fagplaner etter elevenes individuelle behov, fremfor den homogene tilnærmingen vi har i dag

Det er vel i retning Montessori-pedagogikk? Teknologien er allerede til god hjelp når det gjelder å konkretisere og illusterere fagstoff, f.eks. interaktive tidslinjer, quizzer, lettere tilgang på (digitaliserte) historiske tekster, stilretting med elevens påfølgende tekstredigering i Word – teknologien brukes til alt fra hverdagslige til fancy oppgaver. Men jeg tror fremdeles ikke apper kan erstatte læreren i noen fag. Khan academy er gøy nok det, men man skal jo fremdeles inn i et fag med en helt egen fagkultur. Jeg ønsker meg en mer universitetsliknende ordning for videregående skole, med færre fag (altså, like mange fag skal tilbys, men elevene velger bare noen), men mer dybdelæring. Da vil elevene få mer av det man faktisk trenger en fysisk tilstedeværende lærer til, mens de mer «mekaniske» læremålene som gloseinnlæring osv. bruker man jo teknologi til allerede.

Enig i at apper og resurser som Khan academy ikke kan erstatte lærere, men de kan forhåpentligvis fri opp litt av tiden deres slik at dere kan prioritere direkte konsultasjon med hver enkelt elev :-) Det er lenge siden jeg gikk på skolen, men er det mye fokus i skolen på å lære elever å bruke søkemotorer mer effektivt osv? Tenker dette er et viktig emne.

Liker forslaget om en mer universitetsliknende ordning for VGS :-)

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66441.00
ETH 3217.31
USDT 1.00
SBD 4.22