You are viewing a single comment's thread from:

RE: Het gaat om competitie en dat is oneerlijk per definitie.

in #nl7 years ago

Goed artikel. Na de eerste koortsige weken schrijven moest ik een pauze nemen vanwege een verhuis.
En ja er is wel een verandering merkbaar.
Ik denk dat zoals met YouTube, het verdienen een afleiding geworden is. Er zijn inderdaad een paar in de top die er een voltijds inkomen mee kunnen uitbouwen zolang ze het zich kunnen permitteren om genoeg Steem power vast te leggen voor onbepaalde tijd. Als je nu direct moet leven van je Steem inkomsten ben je gezien in de meeste gevallen.

Wat me meer bezorgd maakt dan de inkomsten, is drastisch minder interactie door commentaren.
Dit is denk ik het levensbloed van het platform, niet de stemmen...
Voor mij blijft Steemit/STEEM blockchain een goede mogelijkheid om een trouw publiek uit te bouwen door mijn ideeën uit te werken en constructieve commentaar te krijgen.
Het valt echter nog te bezien of dat publiek ook automatisch in de toekomst genoeg inkomen kan genereren om ervan te leven.
Het zal waarschijnlijk nog behoorlijk lang een wispelturige omgeving blijven.

Zijn er alternatieve social networks die op Steemit lijken ? (Andere blokkettingen enz. ? ) Ik denk dat je je eieren niet in 1 mandje moet leggen, waarschijnlijk is het de moeite waard om andere netwerken zoals Steemit van het begin te leren kennen en mee te groeien.
Het model lijkt me zeker de moeite waard maar ik ben nog niet overtuigd van dat STEEM gedecentraliseerd is, de blokketting ja, maar de facto is Steemit de belangrijkste website die gebruikt word op het moment..
Steemit inc, het bedrijf, heeft nog altijd de essentiële controle knopjes in handen en kan veel schade berokkenen.

Ik heb het eerder gezien met andere geweldige sites zoals couchsurfing.org in 2010 die op relatief korte tijd zijn kapot gemaakt door verkeerde beslissingen uit winstbejag.
Het hele concept staat of valt met het enthousiasme van zijn leden, en zoals je in het begin zei, "Recent begon actief zijn op Steem(It) weer een energie vreter voor mij te worden. "
Dat is voor mij een rode vlag: als meer en meer mensen zo denken is er iets geweldig mis.
In het begin kreeg ik geweldig veel energie uit het participeren op steemit . Op het moment (ik ben er even uit geweest) is het eerder neutraal. Op het moment dat het een "energie vreter" wordt hoeft het niet meer voor me!

Sort:  

Op het moment dat het een "energie vreter" wordt hoeft het niet meer voor me!

Dat kan ik volledig onderschrijven. En vandaar dat ik ook een aantal keuzes voor mijzelf heb gemaakt. Wat ook de opzet van Steem, ik blijf er actief zolang het iets van waarde toevoegt aan mijn bestaan. En dan bedoel ik veel meer dan alleen wat Steem in de knip. Al kan dat wel een mooie bonus zijn.

Er zijn slechts enkelen die er echt van kunnen leven, zonder garantie voor de toekomst overigens. SteemIt punt com is een van een aantal interfaces tot de Steem blockchain. Het kan ook zonder SteemIt incorporated, al financieren zij nog wel de ontwikkeling van Steem en hebben zij hun de ontwikkeling van hun eigen website SteemIt punt com onder controle en in beheer. Er zijn alternatieven.

En voor zover mij bekend zijn er, behalve Steem familielid Golos, geen andere soortgelijke initiatieven. Steem is Free Open Source en kan volgens mij eenvoudig geforkt worden, voor een Nederlandstalige versie. Dat is evenwel een gigantische klus met heel wat risico's. Wie gaat bijvoorbeeld de web-interface bouwen en onderhouden.

In principe kunnen er al vele Steem klonen op de markt komen, maar wie durft dat aan? Konden een paar mensen een Bitcoin kloon maken voor een paar jaar terug, voor zoiets als Steem is er wel iets meer nodig.

Denk dat alle blockchain types die zich nog op minuten blocks baseren met Proof Of Work mining het wel kunnen schudden om zoiets als Steem mogelijk te maken.

Schijnbaar is Steem werkelijk een dusdanig uniek concept dat er nog weinig animo is om een eigen versie er van uit te brengen. Wellicht met de komst van EOS in 2018 dat dit veranderd.

Coin Marketplace

STEEM 0.15
TRX 0.12
JST 0.025
BTC 53991.35
ETH 2418.60
USDT 1.00
SBD 2.16