NL -::- Drie biggen, een emmer en wat truffels

in #nl7 years ago

Cryptovaluta handelen op gevoel.

Het lijkt bijna te eenvoudig bij een markt die maar door lijkt te blijven groeien.

Bitgeld voor het oprapen

Op dit moment lijkt het ene na het andere Bitgeld/ Cryptovaluta {EN: Cryptocurrency} succes verhaal het andere te overtreffen. Wie voor de eerste keer naar de totale marktcapaciteit kijkt die zal wellicht de schouders ophalen. Er zijn immers multinationale bedrijven die op de 'reguliere' markt alleen al tientallen miljarden in capaciteit hebben? Evenwel maakt de markt van de Cryptovaluta/ Bitgeld {EN: Bitmoney} een ongelooflijke groei door. Recent brak het door de magische grens van 100 miljard Amerikaanse Dollar heen! (Dit is ongeveer 90 miljard Euro.) Het bijzondere aan deze markt is de enorme groei die het door heeft gemaakt in slechts enkele maanden tijd. Op 1 januari 2017 was de totale markt capaciteit namelijk ongeveer 19 miljard Amerikaanse Dollar...

Ruim 425 procent toename in 5 maanden tijd, dat is nogal wat. Toen ik zelf serieus met een Bitgeld portfolio begon op te bouwen was de totale Cryptovaluta markt capaciteit zelfs nog lager, namelijk 10 miljard Amerikaanse Dollar. Dankzij het blokketing bloggen op Steem was ik in staat om in wat andere 'cryptos' te investeren. En ondertussen rustig Steem Power op te bouwen, als onderdeel van een lange termijn portfolio. Want gaandeweg kwam ik er door schade en schande achter dat ik slecht ben ik korte termijn investeringen. Het lijkt er op dat de kunst van het handelen in cryptos in een groeimarkt neer komt op geduld oefenen. En dat is mijn achilleshiel, al zo lang als ik mij kan herinneren. Lange termijn porfolio dus voor mij...

Steem vruchten geplukt

Dankzij het lid worden van de Steem gemeenschap kon ik Bitgeld/ Cryptovaluta gaan verdienen door te gaan bloggen. Alhoewel ik eigenlijk bij SteemIt punt com terecht kwam vanwege het idee van blokketting {EN: blockchain} bloggen. Dat is iets wat ik van klein af aan al heb, gek zijn op vooruitstrevende technologie. Daardoor was ik er vroeg bij op het Sociale Media platform Steem. En dat bleek ook nog eens een leuke bijkomstigheid te hebben: het verdienen van Cryptovaluta/ Bitgeld met het schrijven van artikels. Oké, in het Engels weliswaar, maar ook dat was ik al van jongs af aan gewend. Informatie Technologie was bij standaard in die taal. En ik had ook al wat ervaring opgedaan met het meerwerken aan Open Bron projecten als Slothcoin. Voertaal in de wereld van de cryptos is overwegend Engels.

Waar ik met andere cryptos hooguit enkele tientallen Euro aan verdiensten wist te behalen, door het zogenaamde 'delven' er van en het verhandelen, veranderde dat totaal met Steem. Voor iets wat eigenlijk futuristische hobby is, blijkt het in de praktijk veel meer dan dat. En al is het geen garantie dat er veel uitbetaling komt, de kans dat er helemaal niks komt is nauwelijks voor te stellen. Het blijft evenwel een competitie om de aanwezige beloning pot. Desondanks heb ik in een jaar de nodige Steem Power kunnen opbouwen en ook Steem Backed Dollar en Steem om kunnen zetten.

Voor mij, als Oldambtster, uit het Noord-Oosten van Nederland, is dat eigenlijk buitengewoon. Ook omdat binnen mijn eigen regio er nauwelijks aandacht geschonken wordt aan zaken als de blokketting technologie. En dan is het zelfs raar om te dingen op een feestje te zeggen als: "Mijn voorspelling was dat de 'blockchain fintech' in 2017 een definitieve doorbraak zou gaan meemaken. Daar had ik al over gepost op Steem." Het is iets waarmee ik hier in de omgeving nog steeds een stilte teweeg zou kunnen brengen. En ik heb geleerd dat het dan nodig is dat ik dat naar mijzelf terug koppel en mijn communicatie aanpas. Oftewel er ligt nog een hele weg open voor mijn blokketting technologie promotie in mooi Oldambt...

Van de drie biggen en hun belegging advies

Het was een tijdje een lopende grap hier op Steem. Als ik over het investeren blogde dan haalde ik op een bepaald moment de drie biggen, een emmer en wat truffels aan. Naast de verwijzing naar een kristallen bol en het lezen van thee bladeren. Om duidelijk te maken dat het toch vooral een gok is. Al refereert men in de wereld van de handel in cryptos liever over 'speculeren', maar daar valt dan het 'handelen' in binaire opties dan ook onder. En dat is toch echt gokken op een prijs daling of stijging binnen een bepaalde periode. Afijn, ieder zijn of haar eigen 'derivatives' ding.

Die soms wat sceptische houding van mij richting speculeren wordt wel eens wat minder gewaardeerd bij de handelaren die er allemaal schema's en berekeningen op los laten. Daarom plaats ik ook altijd een waarschuwing om alleen dat te investeren wat je kunt en wilt missen. En dat jouw speculatie even zo nadeling als voordeling uit zou kunnen pakken als de mijne. Men is ten alle tijde verantwoordelijk voor de eigen keuzes. Dus ik geef wel aan wat ik doe, maar anderen bepalen zelf wat zij doen. En als mijn beschouwing daar een voordeel in geeft, dan is dat leuk. Het enige wat ik kan en wil doen, is een schets geven van hoe ik zie wat er gaande is op de Bitgeld/ Cryptovaluta markt. En soms heb ik daar zelfs een vrij uitgesproken mening over.

Vandaar dat ik op een bepaald moment tot de drie biggen, een emmer en wat truffels kwam. De biggen die ik zogenaamd dan huurde van een varkenshouder, die iedere keer meer ging vragen. Tot het moment dat ik het genoeg vond en weigerde, waarop deze kwaad riep: "Het waren telkens drie verschillende biggen, bijgelovige sukkel!" Het moraal van het verhaal? Uiteindelijke gaat het allemaal om een gevoel, een hint, die voorkomen uit de eigen belevingswereld. En als ik het zo beschouw, dan valt het mij al met al reuze mee.

Tot nu toe in de plus

Voor mijn lange termijn portfolio had ik eigenlijk ook Stratis {STRAT} en Digibyte {DGB} willen aanhouden, maar ik was te ongeduldig. Dat gebeurde op een handelsmarkt voor cryptos. Dus vermijd ik die nu zoveel mogelijk. Voor de rest is het een beetje Bitcoin {BTC}, wat Litecoin {LTC}, Gulden {NLG}, Vert {XVG} en natuurlijk Steem (Power)! Al met al heb ik daarbij geprofiteerd van de enorme groei die de Cryptovaluta/ Bitgeld markt heeft doorgemaakt in 2017, tot nu toe.

Het blijft evenwel het nemen van een risico. De waarde van Steem is bijvoorbeeld op een bepaald moment gedaald naar 7 cent. Ging kortgeleden naar $ 2.52 en staat op moment van schrijven op $ 2.18, waarschijnlijk veel Steem leden druk met verkopen. Dat is na een grote groei meestal even het geval, veel verkoop, waarna de markt na een paar dagen weer in de groene cijfers gaat. Daar is mijn portfolio voor de lange termijn op gericht.

Evenwel, zonder het blokketting bloggen op Steem was dit waarschijnlijk buiten mijn bereik gebleven. Voor mij heeft het een hele nieuwe wereld geopend, in contact gebracht met heel veel leuke medemensen. Het heeft mijn wereld op vele manieren vergroot. Alleen jammer dat ik voor het uitgeven van Bitgeld/ Cryptocurrency naar Arnhem mag gaan. Voor Oldambt zou dit een geweldige kans zijn om een moderne vooruitstrevende watergemeente te worden. Een die klaar is voor een nieuwe economische impuls.

Ondertussen doet mijn portfolio het heel goed en heb ik het in ieder geval geweldig naar mijn zin op Steem!

Veel geluk!


Drie biggen, een emmer en wat truffels

tekening cc-by-sa @oaldamster

Sort:  

't Is een leuk spel!

Een posting in het Nederlands, hei ho.

En dat is het! :-)

Volgens mij wordt het ook snel weer een tijd voor een post in het Oaldamster plat. Een van de mooiere varianten van de Nedersaskiese taal.

Hei ho, hei ho, la la lalala la...

Woerumme wol ie in't Oaldamsters proat'n dân? Da versteet d'r geene.

Aal dei n toal hebbn verwant aan 't Loag-Saksies kinn dat weal leezn ja. Doe begriepst wat ier stait. 'n Tukker woit 't, 'n Drentie zoll 't ook begriepn en zoo binnt dr nog veul meer. Heul Loag-Saksn, en dee plat duuts kinn oover heul de weereld kinn 't ook leezn. Dat duu ik weal aan.

En omdat ik 't schier vin om te doun. =D

'n Tukker kan da wal leez'n, he'k net doan.

Kiek, din is dr in eks geval al oine dei 't leezn kinn. Of e dat din ook wil is n tweide. :-)

En ik kinn Tukkers leezn, ook ja 'n Loag-Saksiese vaariant.

Non begunn mit oin etiket #ns, as in Needer-Saksies? Da's leuf ik weal internationoal zoo bedocht... Allent dut mie 't wat aan 'n traain denkn, vrumt...

ik verdrink hier .. mooilijk Oaldamster grrr~~~
hahahha .. de comments zelf kan ik niet helemaal verstaan
wat is dat nou weer voor taal die je en @ocrdu gebruiken?
Oald ambt? nosebleed
gellukig hebt je dit ook in het Engels geschreven anders begrijp ik er niks van

Goeiemogggul.

Goeie post. Resteemed/ gedeeld:)

Denk dat ik ook is wat vaker in Nederlands ga posten.

Spreekje later

Mazzels..

Alleen zo jammer dat er nog niet zo heel veel Nederlanders actief zijn op Steemit...

Er zijn er meer dan je denkt ..denk ik:)

Ik volg je nu in ieder geval.

Thanks, volg jou nu ook!

Ik probeer in ieder geval iedereen te enthousiasmeren voor Steem!

Het mag nog op gang komen. Normaal zitten Nederlanders vooraan bij nieuwe ontwikkelingen, zeker als er handel in zit. Wij waren er in ieder geval op tijd bij. ;-)

Klopt, al heb ik met heel veel crypto's juist het gevoel alsof ik steeds weer te laat ben... Heb al zo vaak het idee gehad iets te gaan kopen, maar zie het dan een tijdje aan (terwijl ze naar boven kruipen) om er even goed over na te denken en dan... dan mis ik juist weer de 5x of 10x inleg kansen 😭

Hopelijk krijgen we nog genoeg gelegenheden om goedkoop Steem te kunnen kopen voor de grote moves gaan komen. Na de recente up-days is het toch lastig om de portemonnee te trekken... 😅

Nu weet ik natuurlijk dat dit voor de langere termijn niet zo veel uitmaakt, maar ben wel benieuwd of ik beter nu wat kan doteren aan m'n wallet of juist beter even op m'n handen moet blijven zitten?

Hahaha, ja dat gevoel inderdaad, daarom ben ik gewoon maar weer genokt van de beurzen... Voor ik de laatste keer daar was heb ik Verge {XVG} gekocht voor $ 0.0008 en vervolgens op mijn Coinomi wallet gezet.

Of Steem nog weer erg goedkoop gaat worden, of relatief voordeling? Lastig hoor, het lijkt nu weer even een 'cash-in' moment voor veel cryptos. Dus hier en daar even wat rode cijfers. Meestal duurt dat hooguit een paar dagen. En dan begint het opkopen weer. Maar ja, zonder garantie dat het ook gebeurd...

Lastig hoor. Wel of niet meer Steem Power aanvullen. De tendens was telkens een klim naar nieuwe hoogtes, dan een uitverkoop, dus daling. Die dan weer gevolgd wordt door hetzelfde patroon. Maar ja, wanneer is de rek voorlopig uit de marktgroei?

Is mij ook al gevraagd wat de reden is dat ik niet begin met een Power Down. Het is een risico, een gok, een speculatie, maar ik verwacht dat Steem nog verder gaat stijgen.

Voor hetzelfde geld sla ik mijzelf over een paar weken tegen het hoofd 'had ik maar...' Je weet het niet. ;-)

Klopt, ik zag grotere spelers hier hun wallet leeg halen in de hoop dat ze later voor een lager bedrag meer Steem terug kunnen kopen...

Verkocht perongeluk 150 Steem voor 24 k sat precies voor het naar de dollar ging:S Ik ga niet meer met Steem handelen. Hustle een beetje me andere currencies. Steem gaat naar mijn gevoel veel meer waard worden. Als je bedenkt dat FB 150 dollar voor een aandeel is. Ik denk dat steem niet minder onder de 70 k sat gaat komen. Maar dat ben ik...

Lastig om te bepalen wanneer het juiste moment is.
Steem is nu voorbij 2 USD, dat verraste mij totaal op zo'n kort termijn. En er zit veel meer potentie in, dat denk ik ook. Dan is 12 USD of meer niet eens zo gek.

Spannende tijden...

Inderdaad, hefboomeffect wordt veelvuldig toegepast op de cryptos markt. Soms kun je zien aankomen, veel FUD verspreiding op diverse websites en sociale media.

Zelf ben ik zeer wantrouwend naar zo'n golf van negatief cryptos nieuws. Vraag me altijd af wie er mee begint en wat voor belangen die er zelf bij hebben dat er een paniek verkoop golf volgt.

Zodra het Engelse woord voor 'zeepbel' veelvuldig voorbij komt, gaan bij mij de alarmbellen af. Dan is het even goed opletten en vooral kalm blijven.

Veel grote cryptos bezitters gaan dan op een piek verkopen. Waarbij anderen het gevoel krijgen dat de 'zeepbel' inderdaad uit elkaar gespat is en gaan in paniek alles verkopen wat ze in portefeuille hebben.

Dan is het kort daarna wel even weer relatief laag inkopen geblazen. Wat de grote handelaren dan ongetwijfeld ook zullen doen. Recent ging het al weer als een lopend vuurtje: 'zeepbel'... Soms heeft het weinig effect.

Maar het doel is volgens mij telkens het hefboomeffect, hoog verkopen en weer laag terug kopen. Afijn, dat is dus eigenlijk wat ik nu wilde doen, hahaha, want de kleine 'zeepbel' die knapte lijkt al weer over. En dan gaan de marktprijzen weer rap omhoog, want alle bots staan weer in terugkoop modus.

Zelf ben ik wat skeptisch over deze vorm van markt manipulatie voor het verkrijgen van een hefboomeffect. Maar het kan, dus gebeurd het. En het hoort allemaal bij het spel. En na het knappen van een 'zeepbel' is het meestal lekker opkopen geblazen. ;-)

Goeiemiddag!

Dankje, voor de ReSteem! =D

Er komen steeds meer Nederlands sprekende op Steem, dus zeker doen!
Mijn omhoog stem heb je alvast!

Laterzzz

Mzzl!

Leuk, een blog het Nederlands! :-)

Het voelde eerst weer wat vreemd om te doen, hahaha.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63892.45
ETH 3117.72
USDT 1.00
SBD 3.87