Gedaan met spelen voor kinderen!

in #nl6 years ago

De druk is groot

Veel kinderen in deze tijd hebben reeds te kampen met stress. Enkele jaren geleden kon ik dit echt niet begrijpen.
Nu mijn zoontje 4 jaar is en ik zie wat kinderen deze tijd op school allemaal moeten verwerken aan leerstof en zelfs als testen krijgen over wiskunde en taal begin ik het stilletjes aan wel allemaal te begrijpen.

Toen ik nog op school zat leerden we lezen en schrijven op 6 jarige leeftijd. Nu is dit blijkbaar al zo op 4 jarige leeftijd.
Mag een kind nog kind zijn? Waar is de tijd van onbezorgd spelen en opgroeien in een wereld vol fantasie naartoe?

images (2).jpg
picture source: nl.dreamstime.com

Het gevolg van stress bij kinderen

Mijn zoontje heeft sinds hij naar school gaat faalangst en angststoornissen. Dit begon 3 jaar geleden toen hij iedere nacht nachtmerries kreeg. Even doorbijten vertelden ze op school. Ieder kind heeft dit de eerste weken. Later in het schooljaar kreeg ik opeens een melding van de school dat ik mijn zoontje moest laten onderzoeken op autisme omdat hij het hele schooljaar al niet wilde praten, niet speelde en geen contact zocht met leeftijdsgenoten.
Ik kon het niet geloven! Thuis was mijn zoontje heel uitbundig, gelukkig en een echte babbelaar!

1 jaar later, nog steeds geen verbetering. Timmy wil nog steeds niet praten of spelen. Op de koop toe krijgt hij nu ook angstaanvallen bij het horen van spelende kinderen of een bel. Bij het horen van de schoolbel gaat hij op de grond liggen en bedekt hij zijn oren. Als ik onverwacht naar school ga om te kijken hoe het eraan toe gaat is mijn zoon de enige die stil op een bankje zit te wachten tot hij weer naar huis mag.

images (1).jpg
picture source: save.ca

Opnieuw een melding van de school. Er is iets mis met Timmy, gelieve hem te laten onderzoeken!
Doordat de situatie voor Timmy ook onhoudbaar werd stemde ik toe met de onderzoeken bij een onafhankelijk centrum voor kinderen met een psychologische aandoening. De wachtlijst voor de onderzoeken was lang. 8 maanden voor de eerste onderzoeken kunnen beginnen. Intussen gaat mijn zoon een klas hoger met de melding:"Met HEM hoef je geen rekening te houden, er zit toch niets in!"

Alweer oudercontact op school. Ik wist wat ik kon verwachten. Tot mijn verbazing had ik blijkbaar niet alleen een gesprek met de leerkracht van mijn zoon maar ook met het CLB die in opdracht van bijzondere jeugdzorg moeten toezien op de thuissituatie van de kinderen wanneer de school een melding maakt over een zorgwekkende toestand.

Ik voelde me rot. Wou dit nu opeens zeggen dat ik geen goede moeder ben? Was het opeens allemaal mijn schuld dat hij niet wilde spelen op school? Gelukkig hadden we in die periode mensen rondom ons die ons konden geruststellen en wilden getuigen dat wij hier al het mogelijke deden om een goede thuis te geven aan onze kinderen.

De onderzoeken

8 maanden voorbij. Eindelijk krijgen we telefoon. De 2 volgende weken zouden we naar het centrum gaan voor de nodige testen die de school en alle betrokken diensten moeten geruststellen.
Na afloop van die 2 weken volgde eindelijk de diagnose. Geen autisme! Geen laag IQ! Er is niets mis. Hij heeft enkel last van faalangst en een groot plichtsbesef ten opzichte van anderen. Die angst om te falen en de grote druk die kleuters te verwerken krijgen zorgde er dus voor dat een kind van toen 2,5 jaar besloot om gedurende de 2 volgende jaren niet te praten en te spelen. Wie niets doet kan ook niets verkeerd doen zal hij gedacht hebben.

images.jpg
picture source: freepik.com

De oplossing

Na overleg met de school vonden we een leerkracht met 20 jaar ervaring die het wel een uitdaging vond om hem over zijn angst te helpen en op het goede spoor te zetten. Met succes! Na amper een week kwamen de eerste woorden en vorige week nog kreeg ik te horen dat hij de rebel van de klas wordt! Hij is nog steeds onzeker en vraagt nog vaak toestemming om te spelen, te eten of te drinken op school maar hij boekt wel steeds meer vooruitgang.

De maatschappij is veeleisend ten opzichte van iedereen en blijkbaar worden dus ook de allerkleinsten hier het slachtoffer van. Laat een kind kind zijn en spelen. Tijd om te leren en te werken is er genoeg. Enkel de tijd om onschuldig en met een oneindige fantasie te kunnen spelen is beperkt! Gun ze deze korte tijd. Zelf denken we vaak met heimwee terug aan deze tijd. We kunnen de tijd voor onszelf niet terugdraaien maar we kunnen er wel voor zorgen dat onze kinderen ook van deze tijd kunnen genieten!

Sort:  

Met verbazing en boosheid heb ik je verhaal gelezen. Wat moet het moeilijk zijn om je kind te zien lijden in de omstandigheden waartoe hij en jij gedwongen bent. Fijn dat de uitkomst nu duidelijk is en hij een goede begeleider heeft.
Succes met zijn en jullie proces.

Ik resteem je artikel
@ryannevanos

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook blij dat het nu allemaal de goede kant op gaat. Het was een vreselijke periode zowel voor onze zoon als voor ons. Ik kan de dagen niet tellen dat ik om de hoek stond te huilen omdat de verkrampte handen van mijn huilende en smekende zoon van me werden losgemaakt, en ik de school moest verlaten met het gevoel dat ik mijn zoon in de steek liet. Gelukkig zag hij dat zelf niet zo.

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by liketimmy from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

@liketimmy Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!

Reageer op deze reactie als u dit accepteert en hier aan mee wilt doen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses om andere ondergewaardeerde auteurs te helpen ondersteunen.

ik heb net voor @ocd gestemd bij steemit witnesses. Bedankt voor de upvote! Uiteraard accepteer ik ook deel te nemen aan dit project.

Ja geweldig stukje ik ga het resteemen!

grt @vjbasil

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.11
JST 0.031
BTC 67065.15
ETH 3680.80
USDT 1.00
SBD 3.65