"My photo memories" contest #12 ||| Конкурс "Мої фотоспогади" №12. Поговоримо про маму...

in Ukraine on Steem3 months ago (edited)

Сьогодні земний день народження моєї неймовірної мами Заря Валентини Василівни (20.04.1938 - 10.09.2001). Вона була справжньою героїнею нашого життя, завжди оберігала нас і вкладала всю свою душу і серце в нас, наповнюючи наше життя теплом і любов'ю. Царствіє Небесне, Мамо!

Здрастуйте) Встигла сісти в останній вагон конкурсу спогадів. Мені хотілося, щиро кажучи, саме цього дня поділитися з вами спогадами про мою маму - Зоря Валентину Василівну.
Це день пам'яті про земной день її народження. Вона – дитя війни. Народилася у Полтаві, говорила українською мовою, дівоче прізвище – Пархоменко. Сім'я змушена була з особистих обставин переїхати до Маріуполя. На той час місто Маріуполь називалося Ждановом. Батько її, мій дідусь, загинув на війні. Цікаво те, що мама навчалася у 40 школі – в одній із найстаріших шкіл нашого міста та директором школи був Знамеровський Андрій Всеволодович. Цей же директор був і в мене, коли я працювала старшою вожатою у школі. Теж була така посада, пізніше її замінили на організатора. Мама до школи повинна була допомогти вижити сім'ї продати табуретки на базарі до навчання, які робив її старший брат Іван. Тому одного разу вона запізнилася на урок після базару, а вчитель її вигнала із класу за запізнення. Директор підійшов до неї і спитав, чого вона плаче? Маленька Валя, учениця молодших класів розповіла йому, і він завів її в клас і посадив за парту. Поговорив із учителем, щоб більше вона не карала дівчинку, яка так хотіла вчитися, але змушена була допомагати сім'ї, де четверо дітей і кожен був при ділі. Один робив лавки та табурети, інші керувалися по господарству. Мама говорила українською, а школа була російськомовною, тому в диктантах робила багато помилок, плутаючи літери та правопис. Але вона наполегливо взялася за самонавчання, стала відмінницею. Вона мала гарний почерк і бажання багато читати. Саме завдяки її любові до читання, коли ми вже з'явилися з братом на світ, це кохання передалося і нам... Мама завжди нам пропонувала казки з дитячої нашої бібліотеки, а пізніше світову класику. Я вірю в те, що життя вічне, як сказав мій братик, а він закінчив аспірантуру, що нічого безвісти не зникає, просто продовжує життя в іншій формі. Подібно до круговороту води в природі.
Тому батьки живі і дуже переживають зверху, що діється сьогодні на землі. Розглядаю фотографії, які виставив у геномі мій брат і ті, що збереглися у моїй галереї. Думаю, що мама сьогодні поряд, вона чула, як я з ранку молилася за її упокій, увімкнувши панахиду в Ютубі. Там же я написала імена мами, тата, молодшого братика Миші, чоловіка Володимира та сина Іоана (Ванечки) Вони там зараз разом, поряд – мої ангели-охоронці.

IMG-d30d0cfd141cb1e03dd1aab3384d4556-V.jpg

Це моя матуся, вона була дуже гарною, її всі називали "Наталкою Полтавкою")

Пам'ятаю, як мама мені сказала, що по дорозі додому, її зупинила циганка-сербіянка і без грошей вирішила їй погадати. Вона їй передбачила, що буде третя дитина, яка відпаде... Мама не збиралася рожати третю, але запитала, куди подінеться ця дитина, якої ще немає? Виїде? Що означає: відпаде? Але та сказала, що відпаде з труною...((Тоді Миші ще не було, тому мама не повірила циганці. І як же боляче було розлучатися нам із сином та братом, коли Мишенька загинув у 22 роки... Потрапив в аварію). ..А про нас із Сашком вона сказала, що один прославиться на всю країну, а інший на весь світ)) Мама і в це не повірила, хоча братик мій був найсильнішим математиком у школі, його направляли до Києва на навчання, де сказав, що за рік проходять одразу курс за два роки... Але мама не погодилася, маленьким він був і шкодним, боялася відправляти одного. Мама сьогодні на небі може пишатися сином, який 20 років працює над українським словником рим, у який запроваджує й українську народну мудрість. А я з дитинства говорила у риму, а сьогодні мої книжки продаються редактором Вороновим Анатолієм у різних країнах: у Німеччині, Ізраїлі та в інших, з ким співпрацювала його редакція. Мої деякі вірші звучать на просторах інтернету, на багато написаних пісень... І нехай ми з братом ніколи не дбали про славу, але думаю, що батькам не соромно за своїх дітей... Цей вірш про мою маму, його озвучують багато хто, але сьогодні мені першим трапилося це ... Пропоную вашій увазі:

Гартаю фотографії...

3502 (1).jpg

Ось вони - мої голубки - матуся з татком... Світла їм пам'ять...

30123.jpg

А це наша сім'я - тут я вже одружена, стою вгорі між братиками, а чоловік праворуч від тещі - права рука, значить) До речі, мій чоловік настільки вписався в нашу сім'ю і в наш рід Зоря, що ми вже повірили, що він сама наша рідна людина. Коли мама хворіла – був напад жовчного, він побіг до аптеки та попросився без черги взяти ліки. Коли сказав, що це для тещі, всі в черзі здивувалися, що зяті так можуть переживати про тещу)) Пізніше було все навпаки, мій чоловік мав крупозне запалення легень, але дільничний лікар був молодий і вирішив, що це нирки... Так мама особисто поїхала із зятем до лікарні та показала його знайомій лікарці – пульманологу. Вчасно було встановлено правильний діагноз і чоловіка врятували. Ось так склалося у житті – взаємовиручка, взаємопідтримка...

29215.jpg

А це мама з татом їздили до мого молодшого брата на присягу до Армавіра, тоді був Радянський Союз, забирали в армію по всій СНД. Відразу після повернення з армії в 22 роки Мишко загинув - потрапив в аварію. Дуже важко мама перенесла цю втрату свого улюбленого молодшого сина. У нас з Мишком різниця у віці – 11 років. Я його няньчила, а мама пішла працювати, потрібні були гроші, щоб піднімати трьох дітей... Мишко був славним, ласкавим, теж писав вірші, грав на гітарі... Мама, згадуючи слова циганки, охороняла його... як могла, не купувала йому велосипед, боялася аварій ... Адже циганка сказала, що він загине від аварії ... В армію я написала на серветці Міші псалом 90 "Живі на допомогу", сказала, щоб він носив його завжди при собі. Він був водієм, машина - бензовоз перекинулася, а Мишко залишився живим і без жодної подряпини... Коли повернувся - віддав мені серветку з молитвою... І чомусь я не додумалася сказати йому, щоб він продовжував її носити при собі й надалі ... Мама після загибелі Миші злягла, відмовили ноги, боліло серце, піднявся цукор, тиск шкалило ... У моїй пам'яті Мишко залишиться - світлою доброю людиною... Світла йому пам'ять...

28830.jpg

Моя мама дуже любила квіти, завжди під балконом висаджувала кущі троянд, бузку, ромашки. Була головою дільничного комітету. Люди її любили, вона завжди допомагала всім, часто пекла смачні пиріжки і виносила у двір - усіх пригощала... Якщо звідти мертві можуть спостерігати за нами, то їй зараз боляче дивитися на свою сорокову школу, яку підірвали визволителі з Росії... Ось така вона сьогодні стоїть - як замок страху...

26010.jpg

Ось так прямо у дворі ховали дітей її сусідів по дому, коли йшли вуличні бої... І це в нашому космічному інформаційному віці... Хто б міг таке уявити? Важке життя було в моєї мами, але чи могла вона уявити, що доведеться пережити її дітям та онукам?

30068.jpg

Мені батьки залишили свою квартиру, а самі отримали квартиру в іншому районі. У цьому будинку вони прожили з нами більше 20 років, ось таким він був після війни ... зараз там пустир, а будинок знесли ...

25043.jpg

27395.jpg

Одне море майже не змінилося ... Але вода має пам'ять, ніколи море не забуде те, що відбувалося на узбережжі, як руйнувалися будинки мирних жителів.

27396.jpg

27530.jpg

Це вулиця, на якій жила моя мама... Сьогодні вона змінилася, у повітрі - біль та агресія... Але в моїй пам'яті моя вулиця - проспект Перемоги залишиться завжди однією з найкрасивіших у місті...

IMG_20230429_204132_550.jpg

IMG_20230429_204145_413.jpg

IMG_20230429_204138_185.jpg

Не можу дивитися без сліз на свою квартиру, в якій я прожила з батьками все життя, а пізніше зі своєю родиною... Тепер немає дома, квартира сниться ночами... На неї тепер можна подивитися лише на фотографіях...

29345.jpg

29344.jpg

29343.jpg

Це я - ще щаслива, яка не знає болю втрат ( у своїй квартирі...)
Це мої вірші про маму, переклала їх дослівно, тому порушився ритм і рими, але залишився тим самим зміст і моя любов до мами...

27866.jpg

Немає тебе сьогодні поряд із нами.
Дні мої тривожні та порожні.
Знаю, ти і там - там.
Холиш напівсонні квіти.
Пам'ятаєш дачу? Це ти колись
Монотонним будням всупереч
Пожвавлювала "діткам" ароматним
Худі кольорові пелюстки.
Копошилась у тиші запашної...
Це було багато років тому.
Ставав яскравим та пухнастим
Від твоїх дотиків сад.
Дме вітер то в обличчя, то в спину,
Лише з тобою нам було всім тепліше.
Як же ти любила Україну
Зі вільним запахом полів.
Як дивилася в блакитні дали,
Де сходила червона зоря.
Знаю, що "Полтавкою" називали
У юності красуню - не дарма...
Подавала руку всім на "трапі",
Допомагаючи підніматися нагору.
Як завжди дбала про тата,
Для нього була ти найкраща.
Пам'ятаю, як чекала на нас і зустрічала,
Обіймаючи біля дверей.
Без тебе сьогодні світла мало,
Біль будь-який здається гострішим...

Дякую за мій улюблений конкурс) Рада, що встигла...

Світла пам'ять нашим покійним...

Бережіть одне одного...

Ольга Зоря

Sort:  

Це дійсно чудові фотографії, які, я вірю, залишать сильні спогади в нашому серці і змусять нас згадати деякі дивовижні моменти в нашому житті.

 3 months ago 

Здрастуйте) Так рада, що ви мій Читач допису) Такий великодушний і уважний) Навіть настрій піднявся, що комусь цікаво те, про що я згадую) Так, мені дорогі це спогади - це все, що у мене на сьогодні залишилося) Страшно , звичайно, що живу сьогодні ними, але має бути хоча б щось світле і тепле для душі. Дякую за вашу увагу до людей. Хочеться знайти хвилини, щоб почитати вас ... Але я живу у віршах і часто не належу собі, коли вони мною пишуть ... Кидаю відразу всі свої справи і відлітаю на свою поетичну планету. Не ображайтесь...Зараз опублікувала на поетичному порталі новий вірш, біжу до вас...) Дякую) 🙋🌅

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 67363.69
ETH 3247.42
USDT 1.00
SBD 2.66