Alldutch Maandag Maaltijd #4: Lasagne Carbonara door @erikklok

in #food6 years ago

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuwe Alldutch Maandag Maaltijd. Deze week van de hand van onze gastkok @erikklok. Hij schotelt ons een fusion voor van twee klassieke Italiaanse gerechten in de vorm van... nou ja, lees zelf maar... of beter nog: met zijn recept kun je er in no time zelf van genieten. Dus neem over die ingrediëntenlijst en ga de aan de slag!

Receptenindex

Maar eerst nog even dit: op de Alldutch Discord server hebben we een nieuw kanaal geopend met de naam MaandagMaaltijdRecepten. Hier zullen alle recepten uit deze rubriek in chronologische volgorde worden geplaatst zodat ze te allen tijde makkelijk terug te vinden zijn, ook na zeven dagen. Via de links onderaan deze post kun je je aanmelden voor de Alldutch server op Discord.

Zo, en dan wordt het na deze huishoudelijke mededeling hoog tijd om het podium aan @erikklok te geven.

Eet smakelijk alvast!


hoofdfoto-@erikklok.jpg

Een Italiaanse klassieker in een ander jasje

Vandaag staat mijn favoriete pastarecept op het menu. Het is de klassieke Italiaanse lasagne, maar dan niet met tomaten, gehakt en bechamelsaus, maar “alla carbonara”. De belangrijkste kenmerken zijn de combinatie van vlees (bacon en spek) en groente in een saus van Parmezaanse kaas en room. Lekker om eens een keer af te wisselen met de bekendere variant.


Bereidingstijd 30 minuten + 25 minuten in de oven

Ingrediënten

(3 a 4 personen)

  • 500 ml Slagroom
  • 1 doosje Champignons
  • Italiaanse groentemix
  • 2 Uien
  • 1 doosje Baconblokjes
  • 1 doosje Spekjes
  • 1 pak Lasagnebladen
  • 100 gram Parmezaanse kaas/Parmigiano Reggiano
  • 1 blokje Kippenbouillon
  • 1 zakje geraspte kaas
  • 100 ml Water

Traditioneel vergeet ik altijd wel een ingrediënt in de supermarkt. Ook deze keer is het weer gelukt… Degene die het ontbrekende ingrediënt als eerste weet te vinden wint 1 SBI-share.

Voor de vegetariërs

Helaas heb ik nog geen goed alternatief gevonden voor alle vleeswaren (spekjes, bacon, kippenbouillon). Als iemand een goede suggestie heeft, hoor ik het graag!

Bereiding

Warm de oven voor op 180 graden (iets lager voor een heteluchtoven).

Snipper de ui en snijd de champignons in plakjes. Bak de bacon en spekblokjes met de ui, voeg wanneer de ui gefruit is de gesneden champignons toe. Voeg na een paar minuten ook de Italiaanse groentemix toe en bak deze nog even mee.

Kook het water en los de kippenbouillon hierin op. Wanneer de champignons gaar zijn blus af met de bouillon en voeg hierna de slagroom toe en dik de saus in met de Parmezaanse kaas.

Wanneer de saus dik genoeg is proef hem en voeg naar smaak peper en zout toe. Overigens doe ik er nooit wat bij, de ingrediënten hebben genoeg smaak van zichzelf.
Als de saus de juiste smaak heeft is het tijd om te beginnen met het “bouwen” dan de lasagne. We beginnen met een eerste laagje saus onderin de ovenschaal. Gebruik hiervoor ongeveer een kwart van de saus. Vervolgens volgt een laag lasagnebladen.

Daarna komt weer eenzelfde deel van de saus en weer een laag lasagnebladen. Blijf dit herhalen tot de saus en de bladen op zijn. Eindig met een laag saus en doe hier de geraspte kaas over. Zet de ovenschaal in de voorverwarmde oven en na 25 minuten is de lasagne klaar.

Eet smakelijk allemaal!

Serveertips

Ik vind het zelf lekker om een beetje sla bij de lasagne te eten. Dat maakt het bord gelijk helemaal af. Zelf drink ik meestal water, maar combineren met een heerlijk wijntje is zeker ook een aanrader.

Voordelen, bewaartijd en invriesmogelijkheden

Het belangrijkste voordeel voor mijzelf is dat ik gelijk voor drie keer heb gekookt. Ik vries altijd één overgebleven deel in en zet de andere in de koelkast. Daarin is het (indien goed afgesloten) nog wel tot een week houdbaar.

alldutch-banner-2.png

Ook een gastbijdrage leveren aan onze Maandagrubriek?

Laat dat dan weten in een comment onder deze post of neem contact op via het Maandagmaaltijd-kanaal op Discord. @alldutch neemt dan contact met je op.

Levert een gastbijdrage ook iets op?

Zeker wel! ALLE SBD die met jouw MAANDAG MAALTIJD-post worden verdiend krijg je zeven dagen na plaatsing overgemaakt naar je wallet.

De SP die met de post verdiend worden zijn voor @alldutch zodat uiteindelijk iedereen er beter van wordt.

En zoals bij elke post die je op Steemit plaatst: hoe beter de tekst, hoe mooier de layout, hoe creatiever je output, des te groter de kans op een mooie uitbetaling ;-)


Verder ben je helemaal vrij in het recept, de tekstopbouw, het begeleidende beeld en wat al niet meer. Ben je beter in vlogs? Prima, publiceer dan je bijdrage op Dtube.

Ik wil graag een aflevering verzorgen maar lay-out is niet echt mijn ding

Laat dat geen probleem zijn. We hebben een standaard template beschikbaar zodat je je kunt focussen op de tekst en de foto's.

lid-worden-op-Discord.jpg

alldutch-transparant.png

OVER ALLDUTCH

@ALLDUTCH is de online social community voor Nederlandstalige blockchain gebruikers, voornamelijk steem. De community is voor NL-BE members, de voertaal op onze server is Nederlands.

Posts met onze tags maken kans op promotie in een van onze wekelijkse initiatieven :

  • Gebruik de tag #Alldutchcreations (creative content) om kans te maken op vermelding in de wekelijkse Recap van @alldutchcreation, die elke maandag wordt gepost.
  • Gebruik de tags #AlldutchNL (Nederlandstalige content) en #Alldutch om kans te maken op vermelding in de Alldutch Recap, die elke vrijdag verschijnt.

Je vindt de Alldutch community op Discord via deze link: https://discord.gg/9mzqA7H

(Note EN; Abuse of tags not appreciated because it won't help the Dutch-speaking community to grow)

Community tag - #Alldutch
Creatieve content - #Alldutchcreations
Nederlandse content - #Alldutchnl

alldutchnew.gif



Sort:  

Ziet er lekker uit :)

ga ik eens proberen, wel net wat anders want ik eet geen champignons lol.. je bent knoflook vergeten dat hoort er bij spaghetti althans echt in.. peterselie ook vind ik haha

Goede suggesties! Ik zal het eens met knoflook proberen. Helaas is dat niet het goede antwoord voor de prijsvraag ;)

Ja echt lekker kan die 2 niet missen.. ik vergeet dus regelmatig de peterselie in de winkel.. en dan maak ik t niet want dat MOET lol .. uhm Ei dan ?

Nee, helaas. Die staat ook niet op de ingrediëntenlijst

@erikklok je kunt ook groentebouillon en vegetarische spekjes kopen in de winkel, dus prima te doen voor de vegetariërs onder ons.👍🏻
De veganisten kunnen de room door een plantaardige vervangen zoals Oatly en ook de kaas is te vervangen door edelgist vlokken en veganistische geraspte kaas.

Lekker recept!😃

Bedankt voor de suggestie, ik zal het eens proberen!

Lijkt de smaak dan nog op het origineel?

Er is erg goede veganistische kaas te koop van Vegan Deli (die heb ik zelf gegeten in de 2 weken dat ik Vegan ging) en ik heb ook goede dingen gehoord over Wilmersburger die bij de AH te koop is.

Ik ben benieuwd. Binnenkort 2 veganisten over de vloer dus dan zal ik het een en ander eens proeven.

Ben zelf niet vegetarisch, maar eet nauwelijks vlees. Meestal iets vervangends. Veganistisch is mij even een stap te ver.

Het ziet er heerlijk uit.

Je foto toont 10 producten, je lijst heeft er 11, maar dat komt door het benodigde water. Meer dan dat er 1 ui op de foto staat en er in het recept 2 nodig zijn, kan ik er niet van maken.

Correct, ik was een ui vergeten. Jij krijgt de SBI-share!

Geweldig! Dankjewel :)

Dus ik heb net gegeten maar na het zien van het eindresultaat heb ik weer honger! njam njam :)

ik zag geen kippebouilon op de foto maar ik zal wel kippig zijn :-) Lekker!!

Zie het kleine blokje op de Parmezaanse kaas ;)

👓👓👓👓👓
Your post is great..
Click This link they are having a promotion going on..
They are giving 20 UPVOTS WORTH 1 SBD AND 10 FOLLOWERS.

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 64251.91
ETH 3494.19
USDT 1.00
SBD 2.54