On my way to a new solar record?

in #energy6 years ago

Earlier I wrote that May was the best solar month ever for my solar system. Then I was wondering whether I would ever be able to surpass that record month. June turned out to be a good month (the best June so far), but not as good as May. July however might come close to the record of 424 kWh set in May.
Below you can see how much energy has been produced in the first 15 days of July. In total I'm already at 234 kWh, so I only need 190 in the next 16 days to meet the record. It sounds doable, but keep in mind that the days are becoming shorter again which makes the potential energy harvested on a day lower. I can't wait to see whether a new record will be set and will keep track of the progress closely.

Looking more in depth to the chart above, it can be seen that we started July with 8 days of (almost) permanent sunshine in The Netherlands. On the first of the month the PV-system produced a record of 18,88 kWh a day and the next 7 days all produced over 16 kWh. After that we had three relatively cloudy days, but the weather improved again after those days.

Sort:  

Congratulations for your record breaking production.

Ziet er goed uit. Dat is dus echt wel merkbaar zo'n dagje bewolking. Het verschil is groter dan ik had verwacht.

Ja, dat maakt écht veel verschil. Op een bewolkte dag kan de opbrengst wel tot 75% lager zijn dan op een zonnige dag. Op landelijk niveau betekent dat dan bijvoorbeeld dat er een kolen- of gascentrale extra moet draaien op een donkere dag.

Misschien heb je het eerder al gemeld, maar dan ben ik het vergeten.
Kun je op zonnige dagen genoeg stroom genereren en dit opslaan zodat je op bewolkte dagen vooruit kunt?
Of gaat alles wat je opwekt en niet gebruikt direct het stroomnet in en moet je terugvallen op andere energie wanneer er niet genoeg zon is?

Als je een thuisbatterij hebt kan je inderdaad 's-nachts gebruik maken van je opgeslagen zonne-energie. In Nederland kan de extra investering daarvoor echter niet uit aangezien er een salderingsregeling is die stelt dat je het jaarverbruik mag verrekenen met je jaaropbrengst. Dit gaat in de toekomst veranderen, dus dan komt ook de batterij in huis weer meer in de belangstelling.
Tot die tijd lever ik dus overdag (veel) terug aan het net en onttrek ik in de nacht stroom van het net.

Ah oké, dat klinkt wel logisch.

In hoeverre zou het weer van invloed zijn op de terug verdien tijd? Zou dat bijv 1 heel jaar kunnen schelen?

Dat zou zeker kunnen. Tot nu toe heb ik gemiddeld ongeveer 2.250 kWh per jaar aan opbrengst. Het weer kan wel +10% of -10% invloed hebben, dus -225 tot +225 kWh. Als je alleen maar goede jaren zou hebben verdien ik het in ongeveer 8 jaar terug, bij enkel slechte jaren zou het 10 jaar zijn. Het kan dus wel twee jaar schelen.

Dat is best veel. Maar ja op de lange termijn is de kans groot dat je nooit alleen maar geluk of pech hebt qua weer.

Inderdaad, vandaar dat ik vooralsnog uitga van ongeveer 9 jaar terugverdientijd.

Als econoom zeg ik: niet aan beginnen 😆

Als wereld verbeteraar zeg ik: neem er nog een paar extra!

Haha, als spaarder vind ik de ROI in ieder geval erg aantrekkelijk.

Als homo economicus zou ik echter geen extra panalen nemen, aangezien deze me (met de huidige salderingsregeling) niet zoveel opleveren aangezien ik dan meer terug ga leveren dan ik verbruik. In dat geval ontvang je minder euro's per kWh dan wanneer je het met je eigen verbruik verrekent.

Precies!

Zodra die salderingsregeling vervalt kunnen we denk ik ook lachen. Vanwege de grote hoeveelheid klagers over de lagere inkomsten en slechte terug verdien tijd.

Volgens Wiebes blijft de terugverdientijd met de nieuwe regeling gelijk. Nu kijken of hij de eerste VVD-er is die zich wel aan zijn beloftes houdt.

Congratulations @erikklok! You have received a personal award!

SteemitBoard World Cup Contest
Click on the badge to view your Board of Honor.

Do not miss the last post from @steemitboard:
SteemitBoard World Cup Contest - The results, the winners and the prizes

You can upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 64349.20
ETH 2673.53
USDT 1.00
SBD 2.83