Bruschetta, perla italské kuchyně:-)

in #cesky7 years ago (edited)

Itálie. Země přenádherná. Řadě lidí se vybaví výtvarné umění, architektura nebo hudba. Ale mě ne. Mě se vybaví žrádlo. Omlouvám se za své expresivní výrazivo, ale je to tak. Já mám prostě jídlo rád. Rád vařím, rád studuji recepty, rád si nakupuji ingredience, mazlím se s kořením a testuji, jak různé chutě a vůně spolu ladí.

Asi před dvěma lety jsem byl pracovně v Římě, a byť jen letištní ukázka těstovin, koření, různých nakládaných zeleninek a nespočet variant různých pest, mne dovedla k tomu, že se sem chci vrátit a ty dobroty si trochu důkladněji prozkoumat. A tak jsem zde. Nebudu dlouze rozepisovat proč, ale nakonec zvítězila Sicílie.

Je tu krásně. Jen to jídlo je pro mne zatím naprostou záhadou. Po zkušenostech žití na Kavkaze či na Balkánu, jsem se tak nějak domníval, že i tady bude nějaká ta tržnice a malé krámky drobných mňamko výrobců. A z množství lokálních produktů pak budou místní restauratéři kouzlit pravé lahůdky mnoha vůní.
Opak je pravdou. Za rohem od domu máme jedno „Supermercado“, kde koupíte sušenky z Polska, džemy ze Srbska a mozzarellu v akci. Nemám ambici pouštět se do úvahy nad klady a zápory globalizaci, chci jen vyjádřit své malé, nevýznamné zklamání nad tím, kolik úsilí budu muset zjevně vynaložit proto, abych se k nějakým těm potravinám místní provenience nakonec vůbec dostal.

Akceptoval jsem fakt, že sám si k lokální zeleninové produkci cestu budu muset teprve složitě najít. Doufal jsem však, že místním restauratérům se to již dávno podařilo a jimi nabízené menu bude obsahovat lahůdky z produktů pořízených v místě.

Jako testovací pokrm v restauracích jsem si vybral bruschettu. Mám jí rád pro jednoduchost přípravy a chuťový akord, který, alespoň pro mé chuťové pohárky, její ingredience tvoří. Opravdu jsem netušil, že realita bude taková tragédie. Spálená houska je ten nejmenší (byť v naprostých 100 % případů se vyskytující) problém.

V restauraci „1“ jsem dostal prapodivnou kejdu, patrně celou z konzervy. Byla v ní zcela jistě sterilovaná rajčata, sterilovaná bazalka a možná trochu kečupu. Bylo tam také dost chilli, ale ani to tu pachuť nepřebilo. Kolem a kolem to byl opravdu hnus, který jsem nepozřel a téměř celý vrátil.

IMG_20170827_200944[1].jpg

V restauraci číslo 2 jsem již byl obezřetnější a se svou chabou italštinou jsem se nejprve vyptal, zda byla použita rajčata čerstvá. Poté co vrchní vehementně přisvědčil, jsem do toho šel. Ano, rajčata byla čerstvá, to je pravda, ale bylo jich tam pro změnu tragicky málo. No posuďte sami.

IMG_20170831_193954[1].jpg

Navíc v lahůdce zcela chyběla bazalka, parmazán, česnek…. No byla tam ta čerstvá rajčata, olej, trochu soli a octa. Podtrženo a sečteno, sice to bylo z čerstvých rajčat, ale vlastně skoro stejně hnusné, jako ta první bruschetta.

Začal jsem ztrácet naději. V další restauraci jsem si proto už dal něco jiného. Po jídle mi to ale nedalo a zvolil jsem bruschettu jako dezert. No ano, není to úplně typická sladkost, ale to testování mne prostě chytlo. A zdálo se, že jsem vyhrál. Přistál přede mnou talířek se čtyřmi kousky. Obsah zjevně tvořila čerstvá rajčátka, rozeznal jsem i bazalku a parmezán. Začal jsem doufat a se slastným mlasknutím ukousl první sousto. Byl jsem tak natěšený, že i tu spálenou housku bych jim odpustil. Chyba lávky, tady zase pro změnu úplně všechny chutě přebyl ocet, kterého tam bylo zcela nepatřičné množství. Tiše jsem zaplakal.

IMG_20170901_151325[1].jpg

Ve vedlejší vesnici se nachází restaurace, jež se v letech 2007 – 2014 pyšnila Michelinskými hvězdami.

IMG_20170828_081843[1].jpg

Byť je jasné, že v roce 2014 odešel šéfkuchař a excelentní kuchyně s ním, doufal jsem, že bruschettu tam i tak obstojně zvládnou a závěrem svého lehce reportážního dílka, vám budu moci doporučit, že i když o pár grošíků dražší (a opravdu ty ceny nebyly zase o tolik jiné než v jiných místních restauracích), je to to místo, kam byste si měli na bruschettu zajít.
Zkazili mi to. Patrně je to tak triviální pokrm, že v restauraci jejich třídy jej pro jistotu vůbec nepodávají. Mám-li být upřímný, tak měl-li bych provést hypotetické hodnocení v kontextu toho, co jsem tam pozřel, tak asi ani tam by mne neuspokojili. Ten, kdo jim ty hvězdy bral, asi věděl, co dělá.

Po všech těch zklamáních tedy přicházím se závěrem zcela jiným, a to urob si sám! Jak jsem na začátku psal, miluji bruschettu právě proto, že je tak nesmírně jednoduchá a ingredience na ní není zas až takový problém sehnat. V Praze i jiných městech v Čechách je řada míst, kde za rozumnou cenu získáte obstojnou kvalitu. Čili říkám, kvůli bruschettě do Itálie nejezděte, udělejte si ji sami. A já vám teď poradím jak.

Pro cca 5 osob budete potřebovat 1 bagetu, 2 čajové lžičky jemně nasekaného česneku, 2-3 polévkové lžíce olivového oleje, 3- 5 polévkových lžic strouhaného parmezánu, asi 3 šálky (ideálně soudkových) rajčat, 2-3 polévkové lžíce sekané čerstvé bazalky, 1-2 čajové lžičky octa balsamico, asi ½ čajové lžičky soli a ½ lžičky čerstvě drceného pepře.

Pokud máte chuť a čas, rajčata si krátce spařte a oloupejte. Pokud nemáte, pouze je zbavte měkkého vnitřku se semínky a dužinu nakrájejte na co nejjemnější kostičky. (Jemnost se vyplatí. Musí vám to ve finále na té houstičce držet a ne, aby vám při každém kousnutí polovina spadla, čili radím, dejte si v tomto bodě opravdu záležet.)
Přidejte česnek, olej, ocet, sýr, sůl a pepř a důkladně promíchejte. Potom vmíchejte nasekanou bazalku a nechte alespoň 30 minut odležet. Pokud k odležení dojde v pokojové teplotě, pustí vám rajčata trochu více šťávy, než když směs uložíte do ledničky, ale obojí je možné. Během této doby se krásně prolnou chutě a vůně.

V mezičase si bagetu nakrájejte asi na 2 cm silné plátky, lehce pokapejte olivovým olejem a nechte rozpéct. Pro méně zkušené kuchaře, asi 15 minut na 180° by mělo stačit. Okamžitě po vytažení z trouby naneste rozleželou směs ve vyšší vrstvě na každý plátek a ihned podávejte. Konzumace by rovněž měla být okamžitá. Přeci jen ta rajčata trochu šťávy pustí a na rozmáčené houstičce už to není úplně ono.

Doufám, že jsem vás navnadil, polechtal i vaše chuťové pohárky, pustíte se do toho a výsledkem vašeho snažení bude dobrůtka, která potěší Vás i vaše kamarády.

Dobrou chuť!!

Sort:  

The @OriginalWorks bot has determined this post by @belahejna to be original material and upvoted it!

ezgif.com-resize.gif

To call @OriginalWorks, simply reply to any post with @originalworks or !originalworks in your message!

To nominate this post for the daily RESTEEM contest, upvote this comment!

For more information, Click Here!

Naposledy jsme v Římě testovali pizzu (Margharita). Nestačili jsme se divit, jak může něco tak triviálního chutnat v Čechách a v Itálii tak rozdílně.

Ono to je nebezpečné, tato srovnání. Třeba česká "čína" je skutečně dost jiná než čínská čína, ale souhlasím, že třeba pizza takové srovnání snese. Tady těsto dobré, ale ten vršek, to je pěkně po jižansku odfláknuté:-))

Vím, že srovnávat kuchyně je mnohdy ošemetné, ale tady nám to nepřišlo. Srovnávat spaghetti bolognese by ani nemělo smysl.

Thanks for sharing... Love it.

Jeste by to chtelo fotku te doma pripravene.

Coin Marketplace

STEEM 0.20
TRX 0.12
JST 0.029
BTC 61153.73
ETH 3403.85
USDT 1.00
SBD 2.51