Een andere kijk op orgaandonatie

in #alldutch6 years ago (edited)

IMG_6769.PNG

De orgaandonatie houd verschillende Steemians bezig.
@gerben schreef er vorige week al over. Een mooi en goed stuk wat veel reacties op riep. Ook bij mij kwamen er veel vragen en emoties los. Zie reactie op het artikel "De nieuwe donorwet komt er aan" van @gerben

Vandaag vond ik dit artikel in mijn mailbox. Geschreven door Dr. Byrne, kinderarts en neonatoloog in ruste.

Ik wilde jullie dit artikel niet onthouden.

http://www.wijwordenwakker.org/NL/P2002

Veel stof tot nadenken

@ryannevanos

Sort:  

Shit!!

Ik heb dat artikel even snel gelezen en dan schrik je wel even: en het is inderdaad ook wel logisch als je er over nadenkt!

Je moet dus in feite helemaal nog niet dood zijn als ze je organen eruit halen, anders raken die organen beschadigd door zuurstof tekort.

( Inderdaad ze halen een nier ook uit een levende donor, zodat die nier het tenminste gewoon nog doet.)

Horror verhaal!

Ja, het is ontluisterend. Erg belangrijk om hier goed over na te denken.
Alweer merk ik dan hoeveel informatie er is achter gehouden voor mij en mogelijk velen gedurende de stemmingsprocedure in de tweede en eerste kamer.

Ik heb wel sommige artikelen in de media gelezen en er iets over op TV gezien maar deze informatie heb ik niet meegekregen. Dit zou ik zeker onthouden.

Of was het wel beschikbaar maar heb ik dit onderwerp willen ontvluchten?

In ieder geval komt het nu keihard binnen.

Een moeilijk onderwerp maar het is een heel bewuste keuze die je vooral zelf moet maken. Misschien moet je niet radicaal kiezen of je orgaandonor wil zijn of niet maar wel even op papier vastleggen in welke situatie je wel of niet zou willen overwegen om jou leven op te geven om dat van iemand anders te redden. Denk aan een situatie waarin je levenslang zonder enig besef als een kamerplant aan een machine moet hangen terwijl je misschien een jonge moeder of een kind een mooi leven kan geven door je eigen leven op te offeren. Voor iemand zonder nadenken wil beslissen om geen orgaandonor te zijn zou ik graag hebben dat ze toch even stilstaan bij het feit dat je eigen kind of ander dierbaar familielid misschien vroeg of laat gered kan worden door iemand die wel de beslissing heeft genomen zijn of haar organen af te staan. Ik vind het idee om blindelings een papier te tekenen voor orgaandonatie ook maar niets maar ik heb wel een brief klaar die mijn kinderen of echtgenoot aan de artsen moeten overhandigen wanneer de kwaliteit van mijn leven in vraag staat. Daarin staat precies geschreven in welke medische omstandigheden ik wel of niet zou kiezen voor orgaandonatie of het stopzetten van een behandeling (passieve euthanasie)

Het is inderdaad een goed idee om mijn wensen omtrent orgaandonatie te koppelen aan mijn wilsverklaring. Bedankt voor de tip.

Wow, dat is helemaal nieuw voor mij. En ik heb al sinds mijn jeugd een donorcodicil! Hmm, ff laten bezinken dit...

Bedankt voor de info.

Ja, even een ander geluid. Sterkte met he overweging en keuze.

Dit schreef mijn zwager als reactie op bovenstaand artikel.

Het artikel over hersendood nog eens gelezen, ook met de vraag: waar komt dit vandaan?
En ja hoor: Amerika, waar veel mensen en pseudowetenschappers aantonen dat er een schepper moet zijn geweest om onze wonderlijke aarde met toebehoren te creëren. Deze man kent niet de criteria die wij in Nederland hanteren. Wat ontbreekt in zijn emotioneel en tendentieus verhaal : hij beweert dat mensen die hersendood zijn , niet echt dood zijn, maar geeft zelf geen criteria om vast te stellen: wanneer ben je dan wel dood? De jongeman die opgevoerd als anekdote wordt opgevoerd hoorde nog artsen praten, wilde zelf ook nog iets terugzeggen, maar dat lukte hem niet.
Conclusie: op een hersenscan van hem zijn dan activiteiten in hersengolven zichtbaar geweest want er was bewustzijn. Welnu: dat zie ik in Nederland niet gebeuren. Maar als een hersenscan ZERO aan golven produceert ben je echt wel dood, als persoon. De lichaamsprocessen sudderen nog wat na, wellicht, de haargroei gaat misschien nog een paar uur door, maar als mens, als persoon ben je echt dood, je bent geen lichaam meer maar een lijk. NUL bewustzijn = dood.

Is het artikel nepnieuws of waarheid?

Opnieuw weer even goed over nadenken en uitzoeken.

Tja dat is dan ook weer zo wat...

Weer zo'n gevalletje van : "wat moet ik nou eigenlijk geloven?"

@vjbasil je intüitie kun je het beste geloven.

Helemaal mee eens..

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.12
JST 0.028
BTC 54635.52
ETH 2893.76
USDT 1.00
SBD 2.03