Idereen DJ: De uitdaging

in #alldutch6 years ago

In mijn vorige blog over dit thema vertelde ik over de Dutch Blockchain Radio (DBR) van de “alldutch” gemeenschap. En dat ik van plan was om als eerste de spits af te bijten met een programma van 1 uur op vrijdag 23 maart ll.

technology-radio-recording-electronics-audio-cfbx-204627-pxhere.com.jpg
Bron foto

Met deze blog wil een inzage geven hoe ik het programma samenstelde, en de ervaring van de dag zelf.
musicline.gif

Hoe begin je eigenlijk aan zo’n programma? Dat was mijn vraag ook…
Eigenlijk ben ik gaan nadenken over; hoe wil ik dat er een radioprogramma voor mij uitziet? Wat zou ik, als luisteraar, goed en leuk vinden?
Belangrijk , vond ik, is dat de luisteraar actief kan deelnemen… Dat de luisteraar zich betrokken voelt, en zelf ook z’n zegje kan doen tijdens de uitzending.

De lezers van mijn eerste deel weten dat er op het alldutch discord kanaal een subkanaal is met muziek (DBR), en een ander kanaal voor de chat, en juist dat was/is een voordeel.
Je kan ongehinderd naar de muziek luisteren, terwijl er op de chat vrolijk kan getokkeld worden.
Dat wetende, begon het idee al wat meer vorm te krijgen. Een radio programma in quiz-vorm, dat leek me wel iets.
Ik dacht laat ik de mensen gewoon raden welk plaatje er speelt en/of wie het zingt.

musicline.gif

Nu ben ik zelf al meerdere malen in discussie gegaan met vrienden over een bepaald liedje, dat volgens mij het originele was, maar volgens iemand anders was het een cover...En soms geeft dat een verrassende uitkomst, en blijkt dat de cover een gigantisch succes was, zo eentje dat in ieders hoofd is blijven hangen, terwijl het origineel van een al even bekende zanger/groep niet eens de charts haalde.
Dus dacht ik laat ik daar iets rond maken… ik laat een cover horen, en zij mogen raden wie het nu zingt, van wie het origineel is, en ik ga wat hints geven als ze het niet direct weten.

Een titel voor mijn programma was dan ook al snel gevonden “Feelx Undercover”, vond ik wel goed klinken…

musicline.gif

The making of…


Het gemakkelijke van DBR is dat je zelf een playlist op youtube kan maken, je stuurt die door naar de beheerders van het all dutch discord kanaal, je bepaald je uur en dag in onderling overleg, en in principe is dan jou programma al klaar.
      Dus de playlist...Na wat opzoekingen met de meest gebruikte zoekmachine (rarara) had ik al vlug een aantal bekende covers, die menigeen op het verkeerde been zou zetten.
Volgens mij heb ik slechts een uurtje nodig gehad om die lijst samen te stellen (inclusief het uitzoeken hoe ik zo’n playlist moest maken op youtube).

musicline.gif

Dan heb ik een lijstje gemaakt met hints en weetjes, want om dat allemaal te onthouden en dan nog in te tikken op het moment zelf, dat leek mij bijna onmogelijk. Het gaat allemaal vrij snel...je moet lezen wat de luisteraars schrijven, daarop inspelen, en dan nog eens alle info geven…
Hieronder een stukje van mijn script.
script.JPG

musicline.gif

Daarnaast had ik nog een bestandje met verkleinde foto’s van alle uitvoerders (zowel van de coverbands als van de originele uitvoerders). Nu moet ik zeggen dat ik die tijdens de uitzending (te) weinig gebruikt heb, ik had het vrij druk tijdens het programma en kwam er vaak niet eens toe om een foto te uploaden naar het chat kanaal.
musicline.gif

Ik heb dan ook nog een (mini)affiche gemaakt om het programma te promoten, zowel op discord als op steemit.

affiche.jpg

De uitzending.


Een tiental minuten voor de uitzending, had ik wel wat zenuwen, de twee verantwoordelijken waren niet ter plaatse… @woodzi zat nog op de trein, en @marcovanhassel was niet te zien. Die laatste was er wel, maar was mij een beetje aan ‘t jennen...wat hem uiteraard lukte. Nu wist ik natuurlijk wel dat ik altijd kon terugvallen op de bezieler van DBR (@jackjohanneshemp), maar je wil toch kunnen rekenen op diegene waar je een afspraak mee had.

musicline.gif

Om 20h was dan eindelijk zover, en na een aarzelende start, de luisteraars moesten nog wennen aan die nieuwe format, begon het te vlotten.
Tijdens de chat gaf ik dan mijn hints en weetjes, en dat bleek zeer in de smaak te vallen. Zeker de weetjes vond men interessant en soms grappig. In elk geval de respons die ik kreeg was uitermate positief.

De meeste goede antwoorden kwamen van @hetty-rowan, die wist echt wel veel. Ook @marcovanhassell scoorde geregeld, en ook @pundito bleef meedoen, al had die laatste soms last van tijdelijk geheugenverlies...hij wist het meestal wel, maar je kent het wel, het ligt op het puntje van je tong, maar het komt niet.

musicline.gif

Hiermee wil ik alle luisteraar bedanken voor de leuke avond, en de vele goeddoende schouderklopjes.

musicline.gif

Het presenteren van een eigen programma is geheel vrijwillig en brengt niets op, toch niet in de vorm van geld. Wel streelt het je ego, het mijne althans toch. Bovendien leverde het mij een aantal extra upvotes op, en dat is al een beloning op zich.

Het was een eenmalig event, dat had ik al op voorhand gezegd. Ik wil wel andere alldutch leden helpen om hun eigen programma samen te stellen, vorm te geven, en wat ideeën aanbrengen, van hoe en wat te doen.

musicline.gif

Zo... iemand zin om ook een uurtje te laten horen? Laat het me weten en ik help je graag verder.
Nu heb jij de kans om een programma samen te stellen, in de vorm van hoe jij vind dat een goed programma er moet uitzien.

Niet aarzelen, gewoon doen!


Vergeet niet om eens een praatje te komen maken op ons discord kanaal, van harte welkom.



alldutchgroot.gif

Sort:  

Verbeterde versie (voorstel)
creations.png
in night mode is dit zo
nig.JPG

Mooie banner, maar in "Night mode" niet te lezen...
crea.JPG

Misschien had ik dan toch moeten luisteren. ;-) Was al eens begonnen met een serie "A cover you might not know was a cover". Wegens tijdgebrek ben ik er mee gestopt, maar misschien kan ik er toch maar weer eens mee verder gaan.
https://steemit.com/music/@jpoaldamt/a-cover-you-might-not-know-was-a-cover-5

Ja, zeker doen. Ik zal je alvast mijn playlist geven, misschien zit er iets bruikbaar tussen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL0UH8cV1IMerH9bVD6au1-qrn1vQ1v2GZ
(Elvis met het nummer Hount Dog zit er ook tussen)
Misschien moet je zelf een playlist maken en op DBR laten draaien (liefst met passende commentaar)

Geweldig geschreven @feelx!
En laat tijdelijk maar gerust weg bij

al had die laatste soms last van tijdelijk geheugenverlies

Dat is iets waar ik altijd last van heb 😂

Was een geweldig programma - steem on!

Nu je gezien/gehoord hebt hoe het moet...
;-)
bedankt voor de +reactie

Het was een geweldig toffe show!
Goed verslag ook 😀

Merci-kes. CU 1 of these days...

leuk report van je show.. helaas te laat ingehaakt zie ik wel :) thanks voor het schrijven van deze post!

Bedankt voor het meedoen (50%... inside joke...)
;-)

Haha :P gelukkig had mijn partner in crime @hetty-rowan wel erg haar best gedaan, dus dat scheelt dan weer :) als een van ons present is van het Alldutch-Creations team zijn we in elk geval vertegenwoordigd :)

Ja, idd @hetty-rowan heeft zich voor 200% ingezet, dus wiskundig gezien waren jullie kompleet.
thumbsup.gif

Interesant, de mogelijkheden zijn eindeloos zie ik wel :)

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.12
JST 0.026
BTC 60479.65
ETH 2906.15
USDT 1.00
SBD 2.43