Dutch Blockchain Radio (DBR), mijn ervaring…

in #alldutch6 years ago

radio.jpg
bron foto: https://pxhere.com/nl/

De Nedersteemers van All Dutch zijn een groeiende gemeenschap met een aantal leden die zich zéér hard inspannen om de beleving nog intenser en gezelliger te maken.
Zo is er een discord kanaal opgericht, waar heel wat live gechat wordt.
discord.JPG
Dit kanaal heeft ondertussen een aantal subkanalen om de verschillende interesses en initiatieven in goede banen te leiden.

Onlangs werd er beslist om een radio-kanaal te openen, en dat heb ik een paar maal bezocht, want ik wilde eigenlijk wel weten hoe dat “ding” werkt…
De eerste keer was het een beetje zoeken, ik had er wel vaag iets van opgevangen dat er radio-kanaal was opgestart, maar ik had geen flauw idee waar ik die kon vinden. In eerste instantie zag ik die DBR niet staan, maar door naar beneden te scrollen kwam ie eindelijk te voorschijn…
Links onderaan stond “Voicechannel” met een vinkje ervoor, en ja hoor, door dit open te klikken verschenen twee kanalen. Het ene was “dbr-luisteraars” wat blijkbaar bedoeld is om een praatje kunnen maken over het radio gebeuren, en het andere was de radio.

dbr1.JPG

Om een beetje een generale indruk te kunnen geven ben ik op meerdere tijdstippen verspreid over verschillende dagen gaan luisteren.
Op één van die dagen bleek er geen muziek te spelen (?). Dus schakelde ik over naar het luisteraars kanaal en stelde de vraag “geen muziek?”, slechts enkele tellen later kwam er muziek uit de speakers, en kreeg ik van @woodzi de reactie “de DJ was even weg”. @woodzi was blijkbaar de DJ van dienst, of tenminste iemand van het team die voor het kanaal verantwoordelijk was.
Ik heb meteen ook wat vragen gesteld, want het was allemaal nog zo nieuw voor mij. Het was mij bij vorig bezoekje ook al opgevallen dat er rond mijn icoontje een groene rand was die steeds onregelmatig flikkerde, dus vroeg ik of dat de buffering was. Het antwoord was dat de reden daarvan was dat mijn microfoon nog aan stond.
Ik was wel verbaast want mijn laptop heeft helemaal geen microfoon. Dus ging ik dat wel eens testen en begon te kuchen, en ja hoor het groene randje lichtte op telkens ik er een hoestje uitperste.
Maar ik was nog steeds niet overtuigd, en begon wat te roepen en te gillen (ik had immers toch geen microfoon), tot er plots een sarcastisch stemmetje zei “je kan het ook gewoon zeggen hoor”. Ik schrok me een hoedje, iemand van het team had blijkbaar meegeluisterd… Hij wist me ook te vertellen dat ik, beneden link op het microfoontje moest klikken om ‘m uit te schakelen. Na dat gedaan te hebben was er geen groen randje meer...opgelost.

roepen.jpg
bron foto: https://pxhere.com/nl/

Later die dag werd het me duidelijk, vrij recentelijk heeft mijn laptop het begeven en die had geen microfoon, deze, die ik ter vervanging heb, heeft er wel een. Gelukkig voor mij dat het maar radio is, dan hebben ze mijn schaamrood op m’n wangen niet gezien.

Naast de titel van de radio zag ik een paar getalletjes staan, er stond 3/50...wat is dat eigenlijk? Weer een vraag voor woodzi… Het blijkt het aantal luisteraars van het moment te zijn. Er zouden dus maximum 50 luisteraar op hetzelfde moment aanwezig kunnen zijn. Maar indien die grens bereikt zou worden, zouden ze het aantal kunnen verhogen. Het zou te maken hebben met “lag”, een vertraging als het kanaal te zwaar zou worden. Weer een jargon-woordje rijker… ik stijg gelijk van rookie naar experienced…

De playlist is niet zichtbaar, dus is het niet onmiddellijk mogelijk te zien wie de uitvoerder is of hoe het nummer heet. Maar aangezien je in een klein luisterpubliek zit kan je dit gerust op het chatkanaal vragen. Ik kreeg dan ook onmiddellijk antwoord, voor de nieuwsgierigen onder jullie, het was Kadril (Belgische groep). Toen ik reageerde “niet echt mijn ding” werd er mij gevraagd welke muziek ik prefereerde, ik gaf een wat vage richting, “van rock, naar hardrock, maar ook wel elektronische sounds kan ik wel smaken. Ik ben bijvoorbeeld fan van Pragakhan” en de volgende plaat was “Breakfast in Vegas” van Pragakhan, en de rest van mijn luistersessie werd rijkelijk gevuld met aangename rock en hardrock…

knopppen.JPG

Toen ik de muziek liet spelen terwijl ik aan ‘t werk was in de keuken viel de muziek na verloop van tijd stil.
Wat er precies op m’n scherm stond weet ik niet meer, maar het was iets in de stijl van dat er geen activiteit meer was van mijn account…
Nog een nadeel dat ik ondervond is, als je DBR laat spelen als achtergrondmuziek, terwijl je verder werkt via internet of een wat groter programma (fotobewerking/office/etc...), dat dan de muziek regelmatig hapert.

Samengevat: DBR is een intieme, bijna privé, radio. Het interactieve is leuk, en het team zijn aangename en vriendelijke mensen. Doch, het is niet geschikt als achtergrond voor langere tijd, en ook niet als je op dezelfde computer nog moet kunnen verder werken.
Ga ik na deze test dit kanaal nog beluisteren? Ja hoor, het is gewoon leuk, en je hebt geen last van die vervelende reclameblokken

Tot slot nog een dankwoordje voor de twee teamleden, @woodzi en @marcovanhassel , die toen dienst hadden en al mijn vragen snel beantwoord hebben.
Dank U en tot de volgende keer.


Vergeet niet om eens een praatje te komen maken op ons discord kanaal, van harte welkom.



alldutchgroot.gif

Sort:  

Bedankt voor het promoten van onze pogingen tot radio maken en tot de volgende keer 😉

Je gaat me nog wel eens moeten helpen denk ik... en ik weet ondertussen ook dat jij, en de rest van het team, dat met alle plezier zullen doen.

zeker! Wij staan met veel plezier tot uw dienst ;)

Heb ik ondervonden
duimomhoogklein.png

@feelx_Dit pareltje van een post is ontdekt door het dutch OCD-team @jackjohanneshemp en @poeticsnake!_

Reageer op deze reactie als u hier NIET mee wilt aan deelnemen. Door dit te accepteren, maakt u kans op een extra beloning en kan één van uw foto's in onze compilatie post worden gebruikt!

Je kunt @ocd volgen - Je kan daar meer lezen over het project en andere pareltjes van posten vinden!
Wij streven naar transparantie.

@ocd heeft nu een getuige. Je kunt stemmen op @ocd-witness met SteemConnect of op Steemit Witnesses

dit accepteer met alle plezier.

Gisteren ook voor het eerst DBR eens aangezet. Ik heb dezelfde haperingen ervaren, maar was wel blij verrast met de muziek die ik hoorde. Mooi dat je je eigen smaak kon doorgeven. Zover was ik zelf nog niet. Kreeg trouwens wel meteen zin om zelf een playlist samen te stellen en er kwamen allemaal ideeën voor een genre-uurtje... zo veel te doen, ik heb nog zo veel te doen! :-)

Dank voor je recensie, ik ben ook weer wat wijzer!

Aangezien ik meerdere malen op verschillende tijdstippen ben gaan luisteren, kan ik vertellen dat er telkens een ander muziek genre aan bod kwam (hiphop, kleinkunst, pop).
Wat die playlist betreft, neem anders eens contact op met @woodzi, @marcovanhassel of @jackjohanneshemp op discord, zij gaan jou zeker verder helpen.

Dank voor je tip! Ik zal er eens een boompje over opzetten met de mannen van de radio :-)

Je kan ondertussen al beginnen nadenken over een schuilnaam, een programmanaam en bijpassende slogan...
Bv.
DJ Mirror-egg presenteerd zijn eerste steeming radio show met keigoeie muziek van nu en toen.... de steengroeve

Animated_dj.gif
(mirror-egg=sunny side up/steeming= verwijzing naar steemit/ keigoeie= verwijzing naar jou stone saga/ steengroeve=weer die steen in combi met een groef van een plaat)
hahaha...

Gast, dat is diep! ;'-D

Dar ga ik mee spelen! Dank voor de input!

Mededeling: vanavond (23/3) 20h alldutch discord DBRadio
Feelx Undercover
Speels radio programma met covers...en dan maar raden wie het brengt, van wie het origineel is, en enkele weetjes...
affiche.jpg
We verwachten jou (als luisteraar)

Is elke week vrijdag toch? Tijdstip is voor mij nogal onmogelijk, maar ga toch proberen eens live mee te luisteren!

Btw. hoe is je eerste uitzending bevallen?

Het is niet elke week vrijdag. Ik had hetzelfde tijdstip gekozen als de eerste uitzending om het een beetje rechtlijnig te houden. Maar iedereen staat vrij een programma te maken, op uur en tijd dat hij zelf wil/kan.
Natuurlijk zijn er enkele voorwaarden: het moet een normaal programma zijn (geen politieke, of extreme gedachten, lijkt me logisch) en de dag en uur die je kiest moet nog vrij zijn. Maar omdat het allemaal nog in zijn kinderschoenen staat kan het in principe nog elke dag en uur.

Mijn eerste uitzending... wel eerst er effe bijzeggen dat het een eenmalig event was om een voorbeeld te geven voor andere leden, van wat er zou kunnen. En om ze aan te zetten ook de stap te wagen.

Mijn uitzending dan: Voor mezelf was het een nogal zenuwachtige toestand, net als je eerste maal spreken voor een publiek. Alles verliep vlotjes, en ik heb enkel positieve reacties gehad. Ik was wel goed voorbereid. Zo had ik enkele, soms bizarre, weetjes verzameld die ik af en toe in de chat gooide, verkleinde foto's van de zangers/bands, en soms cryptische omschrijvingen.
De start, laat ons zeggen de eerste 5 minuten, verliep een beetje aarzelend, dit omdat de luisteraars niet direct mee waren met de format van het programma, maar eens geweten deed iedereen vrolijk mee.
Er waren maar weinig luisteraars, maar diegene die er waren, hebben zich vermaakt.
Nu, het was een aangename ervaring die ik met andere wil delen. Daarom wil ik anderen die zelf ook een programma willen maken, bijstaan en tips geven over hoe en wat te doen.
Spijtig dat je er niet bij kon zijn.

Ja, daar was wel over nagedacht... ;-)

Leuk geschreven post met goede info
Wellicht hop ik ook eens langs...

altijd welkom! :)

@feelx een goed beschreven blog waar je uw ervaringen deelt. Natuurlijk zijn er nog kinderziektes in onze Dutch Blockchain Radio maar deze trachten we er zo vlug mogelijk uit te halen. Ik als oprichter en bezieler van de DBR ben volop bezig er voor te zorgen dat we binnenkort een website van de DBR hebben waar we kan naartoe kunnen streamen of waar de luisteraars kunnen luisteren via een website. alvast bedankt voor de leuke input , groeten

Ik doe mijn best, en help waar ik kan.
En binnenkort (23/3/2018) maak ik zelf gebruik van de mogelijkheid de DBRadio streaming...
Bedankt voor de positieve reactie.

Een leuke en interessante post; weet ik gelijk wat meer al. Dank je wel!

Ik heb 'm geschreven zodat anderen kunnen leren van mijn fouten...

Dat vind ik een nobel streven! En zeker leerzaam inderdaad! :-)

3/50 betekent dat er 3 mensen in het kanaalzitten van de 50 beschikbare plekken. je kanje microfoon ook instellen op push-to-talk. Hierdoor activeert die alleen wanneer je op een toets drukt

bedakt dat je me er eer even aan herinnert, ik heb die hele radio nog niet aangehad!

De microfoon op ptt zetten...dat doet me denken aan de tijd van de CB-radio...
Zo wordt ik beetje bij beetje een echte expert

Wat een ontzettend leuke en duidelijke blog. De eerste die ik begrijp als het om de radio ed gaat heel erg bedankt

'k had 'm geresteemed

Bedankt voor de lieve woorden en voor het promoten van het radiostation!

Het is zoals in het liedje "we benne op de wereld om mekaar te helpen, nietwaar"

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 54147.93
ETH 2274.31
USDT 1.00
SBD 2.35