"druk..druk..druk" noodzaak of een plaag?

in #zelfmanagement7 years ago (edited)

Hoe "druk" ben je nu echt en heb je een keuze?
Al velen jaren ervaart jong en oud het leven als hectisch en druk. Vraag je aan mensen hoe het met hen gaat hoor je verschillende varianten, nl

druk..druk..lekker joh
druk..druk..ik ben zo moe,  kom nergens meer aan toe
druk..druk..nog even en dan MOET ik echt onthaasten anders red ik het niet
druk..druk..ik heb mijn pensioen maar heb het drukker dan ooit

Iedereen beleeft het op een eigen manier. De een werkt zich uit de naad om daarna een weekje te onthaasten in een ver land of bij regelmaat een city trip. Lekker er even uit.

Maar is dit wel wat je echt wilt. Heb je er weleens bij stil gestaan waar jou "druk zijn" in zit. Is het een gevoel, zeg je het omdat het interessant klinkt en je anders bang bent dat mensen je saai vinden of ben je druk omdat je iedereen van dienst wilt zijn en je geen NEE durft te zeggen.

Druk wordt dikwijls geassocieerd met werk. En doordat je het druk hebt op je werk heb je het druk in je leven. Maar werk is een onderdeel van je leven. Dus is het belangrijk om in de energie verdeling van je tijd aandacht te geven aan alle levensaspecten.
Te weten: wonen, werk, relatie, familie, gezondheid, financiën, vriendschappen en onthaasten.
Daarnaast is het goed te kijken naar hoe je je contacten onderhoud. Is dat allemaal via whatsapp of andere social media? Wanneer zie je jouw vrienden en familie life en heb je daar behoefte aan?
Hoe belangrijk is of maak je je werk in je leven? En is dat noodzaak of kun je niet anders en/of is het een vlucht?

Het staat of valt bij tijd nemen voor jezelf. Terugblikken naar hoe je jouw dag of week hebt vorm gegeven en is dat wat jouw behoefte is. Hoe maak je jouw keuzes? Vanuit je mind of met je hart.

Misschien is het een idee om de komende weken hier aandacht aan te besteden. Mogelijk kom je tot verrassende conclusies.

Wil je het delen, stuur dan een reactie.

Succes ermee

Groet
@ryannevanos

IMG_4420.PNG

Sort:  

Ja daar denk ik ook vaak aan.
Een kennis belt je op en vraagt hoe het gaat, net op zo'n moment dat je denkt: "Sh*t wat heb ik het druk, ik wou dat ik even rust kon nemen".
Dus je antwoord: "Ja, goed, eh.. Druk"
Je kennis antwoordt: "Lekker toch!" op een toon dat je denk: "Gdvrr, hou effe op zeg.." maar je doet maar of je neus bloed.

Ja algemeen wordt tegenwoordig druk zijn wel heel erg geassocieerd met het hebben van een interessant en "druk" leven..

Als je zegt dat je het rustig hebt zouden mensen wel eens kunnen denken dat je een "loser"bent die saai is en niks "spannends" mee maakt.

Dit is oprecht echt iets Nederlands wat ik nu merk nu ik er niet meer woon. Inderdaad dat is PRECIES hoe we altijd antwoorden!!

Ik heb ook het idee dat het een soort van prestige ding is, 'kijk ik ben druk dus ik heb allerlei projecten gaande dus het gaat goed met me'

Uiteindelijk ben je zo druk als je je zelf maakt, maar aan de andere kant is dit echt iets wat de Nederlandse maatschappij ook van je lijkt te verlangen

Je hebt gelijk.
Je bent wat als je wat doet.

Afhankelijk van de kring waarin je je beweegt is iets “goed” of “slecht” .
Daar waar mensen gericht zijn op veel prestaties worden deze in o.a. ondernemerskringen zeer gewaardeerd en door de meer “easy going groep” worden deze mensen misschien uitgelachen of wordt er verbaast gereageerd. “ Waar doen zij het voor”

Maar doen beiden groepen wel wat ze echt willen?
Worden zij geleefd door de normen en waarden die bij hun groep hoort. Zijn ze bang om buiten de boot te vallen.

Iets om over na te denken.

@ryannevanos

Uiteindelijk is iedereen bang om buiten de boot te vallen denk ik...

Idd stof tot denken!

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.16
JST 0.032
BTC 59626.66
ETH 2519.04
USDT 1.00
SBD 2.43