Quantum Bilgisayar Nedir?

in #tr6 years ago

Bugün günlerden Quantum Bilgisayarlar!
Quantum bilgisayarları, quantum prensiplerine göre çalışan bilgisayarlardır. 1980'li yıllarda ilk olarak Richard Feynman tarafından ortaya atıldı. Bu bilgisayarların çalışma prensiplerini anlayabilmek için öncelikle quantum hakkında bilgi sahibi olmalıyız. Ancak günümüzde quantum evreni ile ilgili çok az bilgiye sahibiz.
maxresdefault.jpg
Klasik bilgisayarlar 1 veya 0 prensipleriyle çalışır. Bu çalışma prensibinin adı Bittir. Bitler klasik bilgisayarların ana dilidir. Devre açık ise 1, kapalı ise 0. Elimizin altındaki bilgisayarlara herhangi bir emir girdiğimizde bilgisayar bunu 1 veya 0'lar serisi olarak kodlayarak yorumlar ve bize sunar.
Gel gelelim quantum bilgisayarlara...
Quantum bilgisayarlarda işlemler qubitlerle gerçekleşir. Peki nedir bu qubitler?
qubit.png
Qubitler de 0 ve 1'lerle çalışır. Ancak klasik bilgisayarlardakinden farklı olarak bu 1 ve 0'ların sınırı yoktur. Yani vereceğiniz herhangi bir emirde quantum bilgisayar bunu 0 olarak da yorumlayabilir, 1 olarak da yorumlayabilir. Hatta aynı anda hem 0 hem de 1 olarak bile yorumlayabilir. Ya da yorumlamayabilir. Bilemiyorum.

Daha açık anlatabilmek için bir örnek verelim.
Diyelim ki bilgisayarda bir fotoğrafınız var ama bunun hangi dosyada olduğunu bilmiyorsunuz. Fotoğrafı bulabilmeniz için yapacağınız şey tek tek dosyalara, alt dosyalara, onların da alt dosyalarına bakmanız gerekecek. Tabi bu saatleriniz alacak ve belki de saçlarınızı yolmanıza neden olacaktır.
Ancak quantum bilgisayarlardaki çalışma prensibine göre fotoğrafı bulmanız için dosyalara, alt dosyalara tek tek bakmanız gerekmeyecek. Aynı anda tüm dosyaları taramanızı sağlayacak kopyalarınız ile bulmanız saniyelerinizi bile almayacaktır. Fotoğrafı bulduğunuz kopya dışındaki bütün kopyalar yok olacaktır. Hiç var olmamış gibi...
Zaman ve mekan kavramlarını sorgulamamızı, orada olmamızı sağlayacak bir teknoloji değil de nedir bu quantum bilgisayarları?
kuantum-bilgisayar.jpg

Klasik bilgisayarlarımız frekans bazda çalışırken, quantum bilgisayarlar ışık hızında çalışıyor. Yani quantum bilgisayarın 1 saniyede yaptığı bir problem çözme işlemini, önceki yazımda anlattığım dünyanın en süper bilgisayarı aynı işlemi 3-4 ayda yapabileceği söyleniyor. Şu anki en güçlü bilgisayardan milyonlarca kat daha hızlı bir bilgisayardan bahsediliyor.
Peki bu muazzam hızda problem çözme kapasitesine sahip bu bilgisayarların ne gibi olumsuz sonuçları olabilir?

Benim öncelik verdiğimiz sonuçlardan biri kriptoloji. Blockchain evreninin kırılamaz şifre oluşturma potansiyelini bir çırpıda silip atabileceğini düşünüyorum. Pek tabi yeni ''hırsızlık'' yöntemlerine karşılık yeni güvenlik önlemleri çıkacaktır.
Bu denli hızlı bir bilgisayarın yapabilecekleri arasında yapay zeka muhabbetine girmek istemiyorum. Teoride bile oldukça korkunç görünüyor. Neyse ki şimdilik quantum bilgisayarların fonksiyonları sınırlı durumda.
d-wave-2000q-720x720.jpg
Gelecek bizim için gelecek mi?
Sevgilerle...

Sort:  

Faydalı bir paylaşım olmuş. Kısa süredir aktif kullanıcılardan biriyim ve size birkaç önerim olacak. Öncelikle bilgiler ve fotoğraflar size ait değilse, kaynak belirtmeniz gerekiyor. Kaynakçalarınızı da eklerseniz daha doğru yazılmış bir yazı olur. Ufak bir öneri de görsellikle alakalı vereyim. Fotoğralardan sonra 2 3 satır aşağı kaydırırsanız daha hoş gözükebilir yazınız. Ellerinize sağlık :)

Dikkate alacağım. Teşekkür ederim.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 63672.27
ETH 3126.79
USDT 1.00
SBD 3.87