Nargile Kültürü / Hookah Culture

in #tr7 years ago (edited)


kaynak

Size bu yazıda Türkiye'de bir kültür halini almış nargileden söz etmek istiyorum. Tarih olarak çıkışının Hindistan olarak bilindiği nargile, ilk olarak Hindistan cevizinden yapılmış. En azından tarihi kaynaklar böyle olduğundan söz ediyor. Çok büyük ihtimalle buradan Arap toplumuna yayılmış ardından da Türk kültürüne 16. yüzyılda, Yavuz Sultan Selim’in İran ve Mısır seferleri sırasında girmiş. O zamandan beri dost meclisi muhabbetinin vaz geçilmez bir parçasıdır. (pezevengidir) :)


kaynak

Ben uzun zamandır bir nargile içicisiyim. Bununla övünmüyorum. Fakat şunu da dile getirmek istiyorum. Hiç sigara kullanmadım. En çok sorulan sorulardan biri de "Nargile mi daha zarlı yoksa Sigara mı?" Bunu tam anlamıyla söylemek mümkün değil ama bir kaç konuya değinmek istiyorum. Sigara yakılarak içilen bir ürün. Dolayısıyla yanan bir üründen çıkan gazlarla ısınarak tüketilen bir üründen çıkan gazlar arasında bir fark var. Aynı zamanda nargilenin tüketim ve filtre ediliş tarzı daha farklı , sigarada süngerimsi bir yapı aracılığı ile gazlar filtre edilmeye çalışıyorken; nargilede bu durum su ile yapılıyor. Aynı zamanda günde sadece 1 nargile içiyorsanız, sigaraya göre daha az zararlı olduğunu düşünüyorum. Çünkü; sigara paketini cebinizde taşırsınız ve gün boyunca kendinizi zehirleyeme devam edersiniz. Nargilede bu durum böyle değildir. Sadece bir mekana gittiğinizde bu ürünü tüketebilirsiniz ya da evde otururken onun haricinde günün diğer vakitleri kendinizi zehirleme devam etmezsiniz ve ben en iyi içiciyim diyen biri bile bir nargilenin ortalama ömrünün 45 dakika olduğundan bahseder. Daha uzun tüketimlerde nargile aromasını kaybeder.


kaynak

Gelelim "iyi bir nargile nasıl olur?" sorusuna

Bu kültürden kültüre fark eder. Bazı kültürlerde Tömbeki dediğimiz nargile çeşidi tüketilir. Bu sadece tütünden oluşur ve içme tekniği de ciğere çekilmeden sadece azı dolduracak şekilde çekilir. Bizim tabirimizle körüklenmez.
Nargile içerken tanıştığım Arap kökenli bir arkadaşım vardı. O da geldiği yerde meyve aromalı tütün içmek erkekler için ayıp olarak görüldüğünden bahsetmişti. "Bizim orda sadece kadınlar meyve aromalı tütün içer." demişti. Mısırlıydı.

Eğer soruyu "Türkiye şartlarında iyi nargile nasıl olur?" şeklinde değerlendirirsek; önce kömürden bahsedelim.

Yanlış bilinen bir konuyu düzeltmek istiyorum. Nargilede meşe kömürü kullanılmaz! Kömür ya portakal ağacı kömürü olmalı ya da yabani bir ağaç olan Pinar ve Pınarlıbelen , Pıynar olarak bilinen Türkiye'de büyük ölçüde üretim yerinin Çanakkale olduğu ağacın kömürü kullanılmalıdır. (Aslında ağaçtan çok bir çalı türüdür.) Yeni yeni çıkan Hindistan cevizi kabuğundan üretilen çoğunlukla kare olan pres kömürlerde kullanılabilir, Fakat pres kömürlerin içerisinde kömür tozunu birbirine preslemek için kullanılan normal şartlarda kömürün içerisinde yer almayan materyaller kullanılıyor. Bunlarda çoğu zaman nargileye tütün aromasından farklı bir tat veriyor. O yüzden ben elimden geldiğince tercih etmemeye çalışıyorum.


kaynak

Bu başlık altında biraz da tütün konusuna değinelim.

Tütün de ben Mısır menşeli Nakhla markasını kullanıyorum. Aromalarının yoğunluğu daha çok hoşuma gidiyor. 2 yıllık Nakhla Şeftali, 7 yıllık Nakhla Cappuccino, 6 yıllık Nakhla Çift elma(Anasonlu) bir adet de karışık meyve olmak üzere evimde 4 takım nargilem var. 7-8 tane de marpucum var. Tütün ne olursa olsun iyi bir nargile aroması tadı alarak nargile içmek için en önemli kural bir nargile takımında sadece bir aroma içmektir. Tek bir nargilede farklı aromalar içmek, içtiğiniz nargileden istediğiniz tadı alamamanıza sebep olacaktır.

Tütün konusuna devam edersek; piyasada bilinen bir kaç iyi aromalı tütün markası var. Fakat tıpkı iyi bir sanatçının bir albümündeki bütün şarkılarının güzel olmadığı gibi tek bir markanın da bütün aromaları güzel olmuyor. Aynı zamanda bu bir tat meselesi olduğundan kişiye göre değişen bir kavram. Genel olarak Starbuzz, Nakhla, El Fakhir ve Bahreyn markalarını en iyi tütün kategorisinde sayabiliriz ama Bahreyn markasının Dubai ürünleri Türkiye'de bulunmuyor. Bahreyn farklı kalitelerde tütün üretiyor. 1. kalitesinin kilo fiyatları 120-150 tl gibi fiyatları bulabiliyor.

İyi bir nargile başlığı altında Nargile takımlarına değinirsek;

Tecrübelerime dayanarak söylüyorum yıllardır kullandığımız pirinç döküm ve bakır kombinasyonundan oluşan kahveci takımı diye tabir ettiğimiz nargile takımları çok iyi tat veren ürünler değil. Aslında fiyat olarak biraz pahalı olan paslanmaz çelik ürünler daha sağlıklı ve tat konusunda daha başarılı ürünler. Eğer imkanınız varsa bu ürünleri tercih etmenizi tavsiye derim. Şunu da belirtmekte yarar var marpuç'u değiştirebiliyorsunuz. Ev kullanıcı için her yıl marpuç değiştirmek doğru olan bir davranış. Fakat nargile takımlarınızı değiştiremiyorsunuz. 2. el nargile diye bir piyasa yok. Olsa da satarken aldığınız fiyatların yanından bile geçemezsiniz. Fiyat aralığı ise 85 lira ile 1000 lira arasında değişiyor. Bir kere aldığınız ürün için iyi bir seçim yapmanızı öneririm.


kaynak

Nargile takımı dişimi erkek mi olmalı?

Erkek mi dişi mi kavramı bence fark eden bir kavram değil. (Bilmeyenler için de şu şekilde açıklamaya çalışayım. Dişi takımlarda lüle nargile takımın içine otururken erkek takımlarda takım lülelin içine oturuyor. Ne gibi farkı var derseniz hiç bir farkı yok) Nasıl isterseniz öyle alın.


kaynak

Hava tahliyesi olmalı mı?

Hava tahliyesi konunda da yine sizin içiş tekniğinizle alakalı bir durum. Kimileri (bende öyle içiyorum) Nargileyi pipo gibi içer. Pipoda 3 kere üfler 1 kere çekersiniz. Bu teknikle piponun tütün haznesindeki sıcaklığı sabit tutmaya çalışırsınız. Nargile içim tekniklerinden biri de tıpkı bu şekildedir. Lüle içindeki sıcaklığı içmediğiniz zamanlarda ufak ufak üfleyerek korursunuz. Fakat hava tahliyeli takımlarda bunu gerçekleştiremezsiniz. Üflediğiniz zaman hava tahliyeden çıkar. Ama şu da bir gerçek hava tahliyeli bir nargile takımı almış olsanız bile tahliye deliğini kapatabilmeniz mümkündür.

Marpuç konusunda ise;

İzmir marpucu olarak bilinen, kehribarında kızılcık ağacından bir zıvana olan ve en kaba tabirle hortumu keçi derisinden olan marpuç türü; tat bakımından en iyi randımanı veren üründür.

Lüle

Lüle konusu size kalmış. Büyük/küçük nasıl almak isterseniz. Porselen, kil, silikon, cam bir çok seçenek var. Aynı zamanlarda karışım nargilelerde farklı aromaların tatlarını daha rahat alabilmek için tütün haznesi bölünmüş lüleler var onlardan da tercih edebilirsiniz.

Sadece tömbeki lüleleri fark eder onları zaten anlarsınız. Siz alırken de satıcınız sizi kesin uyarır. Bunun haricinde Lülenizin ana bakış açısıyla takımınızın dişi/erkek oluşuna göre almanız yeterli olacaktır.


kaynak

Birde bizim kültürümüzde oluşmuş bazı adetlerimizden söz etmek istiyorum.

Mesela yolu İstanbul'a düşenler belki aşinadır. Fatih'de Çorlulu Ali Paşa Medresesi var. Mesela burada müşteri masaları loca şeklindedir. Birbirini tanıyan ya da tanımayan insanlar yan yana oturur. Başımdan geçen bir hikayeden bahsetmek istiyorum. Sabah erken saatlerde nargile içmeye gitmiştik bir arkadaşımla beraber. Masaya gelen bir müşteri kahvaltı yapmak için Gevrek almış. Ama yiyebileceğinden çok daha fazla almış. Herkese buyurun dedi. Orada adet böyleymiş. Başka biri de çayları ısmarladı. Bunca zamandır nargile içicisiyim. Böyle bir şeye tanık olmamıştım. Kimse yalnız yemezmiş.

Sort:  

Kardeşim her gün nargile içen birisi olarak yazın çok ilgimi çekti, her türlü ayrıntısıyla anlatmışsın mevzuyu, eline sağlık 👌🏻

Elimden geldiğince yazmaya çalıştım aslında değinecek bir kaç konu daha var silikon marpuclar, masa üstü nargileler, meyveden yapılan nargileler, tömbekinin yapılış şekli, bilinen meyve karışıkları gibi ama çok uzun olmasın istedim. Okuyucuyu sıkmak istemedim.

Şimdi bi yaban nane yapasım geldi iyi mi :))

Keyifle okudum birde nargile olsaydı daha keyifli olurdu :D

Bir yandan nargile içip bir yandan da yazdım :)

Dostum keşke imkan olsaydı da beraber nargile içip, sohbet edip otursaydık. Sonrada bunla ilgili postlar yazsaydık.

İngilizce çevirisini yapaydında kardeşim yabancılar nargile görsün :))

Valla ne çevirisini yapabilecek kadar İngilizceye sahibim. Ne de çevirisini yaptırabileceğim birilerini tanıyorum. Çevirisi olsaydı mükemmel bir post olabilirdi evet.

Böyle de mükemmel kardeşim.Emeğine sağlık :)

@cryptohustlin has voted on behalf of @minnowpond.
If you would like to recieve upvotes from minnowponds team on all your posts, simply FOLLOW @minnowpond.

            To receive an upvote send 0.25 SBD to @minnowpond with your posts url as the memo
            To receive an reSteem send 0.75 SBD to @minnowpond with your posts url as the memo
            To receive an upvote and a reSteem send 1.00SBD to @minnowpond with your posts url as the memo

As usual good creativity and put up worth the follow Thank you waiting for the next next I wish you all the best

Guzel yorum anlatim olmus tesekkurler.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 59588.19
ETH 2572.25
USDT 1.00
SBD 2.50