"Eminim Şaka Yapıyorsunuz Bay Feynman."

in #tr6 years ago (edited)


Nobel ödüllü Amerikalı fizikçi Richard P. Feynman'ın bizi bilime heveslendirdiği yaşantısının kendi anlattığı hikâyelerle yazılan kitabını size duyurmak isterim. Şiddetle tavsiye ederim. Öncelikle kendisi, küçük yaşlardan itibaren merak ettiği şeyleri kurcalayarak onları çözmeye çalışmış küçük bir dahiymiş. Kitabı size tamamen anlatacak değilim fakat hatırladığım bazı şeyleri ufak ufak anlatabilirim diye düşünüyorum. 

-Çocukluğu

Kendisini bilimin içinde bulmasının bir nedeni çocukluğunda tamir ettiği radyolar olabilir. Arızanın zorluğu ne kadar arttıkça bunu bulmaca gibi görüp üstüne daha fazla yoğunlaşmış. Kendisinin deyişine göre o yaşlarda kendisinin radyo tamircisi olmadığını iddia etse de bir oteldeki radyonun tamiri için zorla çağrıldığında, o işin de hakkından geldiği için bu alanda işleri açılıyor. Kendisinin troll kişiliği, çocukluğundan itibaren ortaya çıkmıştır. Yüzde yüz dürüst olsa bile alaycı kişiliğinden dolayı, dediği şeyler bazen ciddiye alınmazmış. "Kapıyı Kim Çaldı?" hikayesini okumalısınız. En efsane küçüklük anılarından biri. (Burada kapıya tıklatmaktan bahsetmiyorum. Gerçekten kapıyı bütünüyle çalmaktan bahsediyorum.)

-Yetişkinlik Dönemleri


Şimdi sırasını tam hatırlayamıyorum ama bu dönemlerde Caltech, MIT ve Princeton'da dönem dönem eğitim alıyor. Her yerde biyografik bilgilerinin verildiği gibi bir yazı olsun istemiyorum. Bu bilim insanında gördüğüm güzel yanı göstermek istiyorum. Hayatını bilmecelere ve bulmacalara dayandırarak eğitimi pratiğe değil de pratik şeylerle uğraşarak bilgiye ulaşıyor. Çocukluk dönemine dair yazdığım hikaye gibi burada da enteresan bir olaydan bahsedeyim. Feynman o kadar enteresan bir insan ki kilitlerin nasıl çözüldüğünü bile merak etmiş. Tabii dediğine göre bunu, kilitlerin güvenli olmadığını kanıtlamak için yaparmış. Şu yılımızda sistemin açıklarını bulan iyi niyetli hackerlara benzemiyor mu? Bu olayla ilgili hikayenin devamını da öğrenebilirseniz çok uçuk ve komik ayrıntılara rastlayabilirsiniz.

-İleriki Dönemleri


Kendisi bir dönem Brezilya'da eğitim görevlisi olmayı deniyor. Hatta burada olup olmadığından emin değilim ama bir ara prosedürler üzerinden çok ilerlediği ve hevesinin söndüğü bir ara, havaya atılan bir tabağın üzerindeki sembolün dönme hızının, tabağın dönme hızıyla olan bağlantısı üzerinden bir şey merak ediyor. Bunu çözümledikçe de çok önemli bir konuyu keşfetmiş bulunup Nobel'e layık bulunuyor iki bilim insanıyla beraber.

-Kıssadan Hisse

Ben bir biyologum. Ama böyle bir bilim insanının şu yazıya sığdıramadığım kadar eğlenceli hayatını sürdürüp bilimde de böyle şeyler başarması bana ilham veriyor. Müzik yapıyor(Bongo davuluyla çekildiği fotoğrafı çoğu yerde görülür.), yeri geliyor biyolojiyi merak edip biyoloji dersleri alıyor, kültürel faaliyetler için sosyal bilimlerle ilgileniyor ve beynini her şekilde doyuruyor. Olması gereken de bu diye düşünüyorum. Ezberden ziyade birşeyleri mantık çerçevesinde açıklayabildiğim seviyeye gelmek isterim. 

Dipnot: Özel hayatına dair çapkınlık sayılabilecek anıları da içeriyor bu kitap. Ama onlarda da bir o kadar eğleneceğinizi düşünüyorum.

Dipnot 2: Kendisinin Brezilya'da eğitim adına girdiği mücadelelerden sonra fizik kitaplarının içeriğini kontrol ettiği de olmuştur. Bu kitapta geçmiyor ama gördüğüm 3 serilik Fizik dersleri kitabı var kendisinin. Ve baya da yeni başlayanlar bile anlayabileceği seviyedeymiş anlatım.

Okumanızı gerçekten tavsiye ederim. Bilmece ve bulmacayla kalın!

Sort:  

o 3 serilik kitabı Türkçe'ye çevrildi diye hatırlıyorum ve şiddetle tavsiye ediyorum. Yarın linkini buralara bir yere bırakırım. Müthiş bir anlatım diline sahiptir kendisi.

Evet. Alabilirim ben de. Kitap 20 liraydı yanlış hatırlamıyorsam ve 20 liraya göre epeyce kalındı. Ucuz galiba.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.12
JST 0.026
BTC 57320.16
ETH 2472.81
USDT 1.00
SBD 2.31