Türk ve Azerbaycan Edebiyatı

in #tr6 years ago

image

Merhaba arkadaşlar;
Yazıma başlamadan önce bu yazıyı neden yazmaya karar verdiğimden biraz bahsetmek istiyorum.
Burada pek çok kişi ile tanışıp küçük bir bağ kurup, farklı kültürler hakkında az da olsa bilgi sahibi oldum. Hemen hemen aynı dili konuştuğumuz Azerbayanlı arkadaşlarımızdan başta @revan746 arkadaşım olmak üzere pek çok şey öğrendim. Sormak istediğim her soruyu rahatlıkla sorup yardimlar aldım. @revan746 her zaman şunu söylerdi "ben buraya yeni başladığım zamanlar Türkler'den çok yardım aldım."

Sohbet ederken arada anlamadigim kelimeler olsa da biz aynı dili konuşuyorduk. Azerbeycan dil ve Edebiyati hakkında biraz araştırma yaparsam bunu daha iyi anlayabilirdim. Tabiki okullarda bir ders yılı boyunca işlenen konuları burada bir post ile anlatmaya calismak zor olacaktı, fakat daha önce böyle bir post yazmadığimdan benim içinde farklı bir tecrübe olacagından emindim.

Bir ülkenin yaşayış biçimi duygu ve düşüncelerinin yazılı yada sözlü olarak ifade edilmesi o ülkenin edebiyatini olusturur. Kuşaktan kuşağa aktarilan duygu ve düşünceler iyinin ve doğrunun bulunmasında ve farklı bir bakış açısı kazandırmakta yardimci olur.
Azerbaycan edebiyatının şekillenmesinde Rusya'nın etikleri olsada daha çok Türk edebiyatı ile benzer özellikler taşır. 1880 yılından sonra Azerbaycan edebiyatı haklında yazılı kaynaklar derlenip düzenlenerek hakkında bilgi edinmeyi kolaylastirmaya başladı. Ayrica Türk edebiyatının zengin bir bölümünü Azerbaycan edebiyatı olusturur. Azerbaycan Türkçesini halk şairleri ve yazarları bulunan göre XII.ve XIII. yy.da kullanmaya başlamıştır. Bu tarihlerden önce eserler farça yazılırdi. Azerbaycan edebiyatının ilk temsilcisi İsmail Bin Yassar olarak bilinir. Tarih boyunca yaşadıkları mucadele, sevinç ve uzuntuleri aynı Türk edebiyatı gibi sekillenmistir.

Azerbaycan halk edebiyatı yabancı etkilerden uzak kalarak, gelecek nesillere milletin iç dünyasını ve yaşam felsefesini yazılı kaynaklardan daha iyi yansıtır. En yaygın türleri "holavarlar ve sayacı "sözlerdir. Azerbaycan edebiyatında aynı Türk edebiyatında olduğu gibi toy ve yuğ merasinlerinden söz edilir.

Yuğ ölen kişinin arkasından yapılan cenaze töreni ve tüm merasimlerdir.


Toy görüş bildirmek ve karar almak için yapılan toplantılardır.

Hepimizin yakından tanıdığı Dede korkut destani ve fuzuli Azerbaycan yazarlarının eserlerinde bol bol işlenmiştir. Ata sözleri XIX. yy.dan sonra Ebulkasım tarafından derlenip toparanarak kayıt altına alınmıştır. Şiir ve nesir türleri birlikte kullanılmıştır. En yaygın şiir türleri manilerdir. Efsaneler, kahramanlar ve Nasrettin hoca bir çok edebi eserde önemli bir yer tutar.

Bütün bu benzerlikler tarihi bilgi ve tecrubemizin aynı olduğunun bir göstergesidir

Sort:  

Ellerinize yüreğinize sağlık mesafe hanım. Ben de sizi @revan746 vasitesi ile tanıdım. Bir toplulukdan söz düşdeğünde orada her zaman türk ve azeriler kardaş gibi görüldü. Bu hep böyle oldu ve olacakda. Ben şu sistem vasitesi ile heç zaman aklıma gelmeyeçek kişilerle tanışdım. İlk başda kazanc elde etmek isteği ile koşulsak da şu anda öyle bir arkadaşlık, kardeşlik yaranmış ki, her zaman sayfalarınl severek incelediğimiz onlarca eziz türk dostlar var burda. Ben her zaman Turkiyem diyorum. Hakiketende bir millet kibi dilini, dinini, insanlarını çok sevdiğimiz yegane devlet. Bence her bir azeribaycanlının isteği Türkiye'yi ziyaret etmek, gezmek, kültürüne insanlarına yakın olmak. Bir daha teşekkür ederim. Var olun. Kardeşlikden ✊ eskik olmayın. İnşallah...

Begenmenize cok sevindim. Dediginiz gibi burada para kazanmanin disinda cok guzel arkadasliklar kurduk. Bazi kisileri benim anlatmamdan dolayi ev halki da tanir oldu:)
Daha once hic dusunmemistim ama artik Azerbaycani gezip gormeyi istiyorum. Umarim bir gun nasip olur.

Ellerine sağlık. Çox gözel , melumatlandırıcı yazı olmuş. Azerbaycanın coğrafi mövqeyi şimalda Ruslar cenubda Iranın olması dilimize tesirsiz ötüşmeyib. Fars, Rus dilinden çoxlu sözler bizim dile inteqrasiya etmişdir. Bir daha teşekkürler ve yeni, gözel yazılar gözleyirem.

Yorum icin cok tesekkur ederim. Yazarken oldukca keyif aldim. Ilerleyen gunlerde sehirleri yemekleri ve daha fazla yeni öğreneceğim bilgi iceren post lar yazmaliyim.

You got a 25.00% upvote from @ubot courtesy of @mesafe! Send 0.05 Steem or SBD to @ubot for an upvote with link of post in memo.

Every post gets Resteemed (follow us to get your post more exposure)!

98% of earnings paid daily to delegators! Go to www.ubot.ws for details.

Evet iki devlet tek milletiz. Emegine sağlık.. Devamını bekliyoruz @mesafe

Teşekkür ederim @turkishcrew önümüzdeki gunlerde guzel bir gezi yazisi düşünüyorum 😀

Eline sağlık çok bilgilendirici olmuş

Cok tesekkur ederim😀

İlk önce böyle güzel yazı için teşekkür ederim, bir ortak proje başlatalım dedik, yarım kaldı, ama sen başlatdın, devamın getirmek lazım. Ortak medeniyyete, edebiyata, kültüre sahip milletik, bizler bir oluruksa daha güclü oluruk. Bir daha teşekkür, @mesafe

Cok tesekkur ederim revan senin sayende yazdim . Kesinlikle bu tarz yazilara devam etmeliyiz.

Artikel indah dan sangat bermanfaat

Harika olmuş emeğine sağlık güzel arkadaşım 😃
Azerbaycan edebiyatı ile Türk edebiyatı arasında farklılıklar olsa da aynı temelden geldikleri için benzer özellikleri de çok fazla.

Tesekkur ederim arkadasim 😀

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by mesafe from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 64117.78
ETH 3112.19
USDT 1.00
SBD 4.23