Kısaca Ebru Sanatı Nedir?

in #tr6 years ago (edited)

Ebru sanatı özel olarak hazırlanmış su üzerine, fırça darbeleri yapılarak ve yardımcı aletler kullanılarak oluşturulan desenlerin, uygun kâğıtlar üzerine aktarılma işlemidir. Osmanlı döneminde uygulanmaya başlayan ebru sanatı, o dönemler için önemli bir iş koludur. Hatta Avrupa’ya yayılmasıyla birlikte TÜRK KÂĞIDI ismi bile verilmiştir. Günümüzde artık pek uygulanmasa da kursları ve eğitimleri verilmektedir. Ben de halk eğitim de verilen ebru kursuna ziyarete gittim ve resimler çektim. Ebru sanatı hakkında araştırma yaptım.

4 ebru.jpg

Ebru çeşitleri nelerdir?

Battal Ebru, tüm ebru çeşitleri uygulanmadan önce uygulanan ebrudur.

Gelgit Ebru, tekne kenarlarına zıt oluşturulan çizgilerden oluşur.

balıklı ebru.jpg

Bülbül Yuvası Ebru, helezonik yuvarlaklar içeren ebrudur.

mavi ebru.jpg

Şal Ebru, uç kısımları kıvrımlı olan ebrudur.

karışık ebru.jpg

Ayrıca Taraklı Ebru, Hatip Ebrusu ve Çiçek Ebrusu da vardır.

hat ebru.jpg

Ebru yapımı için gerekli malzemeler nelerdir?

1.Kâğıt: Emici özelliği yüksek olan kâğıtlar kullanılmaktadır.1.kalite hamurdan olması ve parlak olmaması tercih edilir.

2.Su: Suyun hazırlığında kitre, boy tohumu, denizkadayıfı ya da salep gibi yoğunlaşmaya etkili olan doğal malzemeler kullanılır. Kullanılan suyun dinlendirilmiş ve kireçsiz olması uygundur.

ebru masaları.jpg

3.At Kılı: Ebru yapımında kullanılan fırçaların kılları, atların kuyruklarından elde edilir. Yele kılları ise fırça yapımı için daha uygundur. Fırçalarda ayrıca gül dalı da kullanılır. Dalın esnek olması ve küf tutmaması buna etkendir.

ebru yapımı.jpg

4.Toprak Boya: Ebru sanatı için kullanılan boyalar ezilmiş ve elekten geçirilmiş topraktan hazırlanır. Günümüzde ise hazır boyalar kullanılmaktadır.

boyalar.jpg

5.Öd: Büyükbaş hayvanların safra keseleri delinerek içindeki öd suyu süzülür. Öd benmari usulü kaynayan suda yirmi dakika bekletilerek oluşan köpükler kaşıkla alınır. Günümüzde ise bu işlemler yapılmamaktadır. Bunlar hazır olarak satılmaktadır.

6.Tekne: İçerisinde kitre ve su karışımı bulunan kaptır.

tekne yannn.jpg

Ebru nasıl yapılır?

Ebru yapmak için ilk olarak tüm malzemeler temin edilir. Teknenin içi kitreli su ile doldurulur.
Uygun kıvam elde edilmeye çalışır. Toprak boyalardan istenilen renkler oluşturulur ve içine öd eklenir.15-30 gün arasında beklemeye bırakılır. Günümüzde hazır boya kullanıldığı için istersek hemen kullanacağımız renkleri de seçebiliriz.

suya damlatma.jpg

Teknenin içindeki kitreli suya, renkler fırça yardımıyla damlatılır. Her fırça damlasında suya farklı şekiller verilir. Yine bir aparat yardımıyla renkler suyun üzerinde dağıtılabilir. Son olarak kullandığımız kâğıt teknenin üzerine örtülür ve tek seferde çekilir. Sonrasında kurumaya bırakılır.

kuruyan ebru.jpg

Sizlere elimden geldiğince ebru sanatını anlatmaya çalıştım.
Yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim.:)

Sevgiler,
JUNOSTAR

Sort:  

Merhaba ben @osmania, @kusadasi ve @try-market küratörü olarak #tr ve #cointurk etiketlerindeki kaliteli yazıları inceliyorum. Sonrasında bu yazılar @kusadasi ve @try-market tarafından upvote ediliyor. @kusadasi ve @try-market #tr etiketinin daha yukarılara çıkması için çok büyük bir çaba içerisindedir. Tabii ki bu ilerleyişin kaliteli yazılarla olması yönünde çaba harcıyoruz.Paylaşımlarınıza 'cointurk' etiketini ekleyerek @kusadasi ve @try-market tarafından desteklenmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca, sürekli olarak @kusadasi tarafından düzenlenen projeler ve discord kanalımızda anlık yarışmalar mevcuttur.
Katılmak isterseniz discord kanalımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Ebru sanatı çok güzel bir uğraş hep yapmak istemişimdir ama bir türlü yoğunluktan yapamadığım bir hobi. 😃
Çok güzel bilgi dolu bir paylaşım olmuş canım🤗

Canım arkadaşım yorumlarin için teşekkürler.Emekli olunca hobilerinin arasina alırsın artık.:))

16 sene sonra inşaallah canım benim☺️

Hepsi de birbirinden guzel aslinda bende ogrenmek isterdim bu sanati. Su an icin sadece tahin pekmezi karistirip ebru yapabiliyorum 😀😀😀

Burada halk eğitimde kursu var.Ben de ilerde gitmek istiyorum.Bu sebeple araştırmıştım.sen de gidersin umarim.😊😊😊tahin pekmezde güzel olur👍

Çok güzel anlatmışsın..
Teşekkürler.

Ebru, her zaman merak ettiğim ve öğrenmek istediğim bir sanat olmuştur.
Çok güzel anlatmışsınız, görsellerde çok iyi... Teşekkürler ;)

Değerli yorumların için teşekkürler @netya. Elimden geldiğince güzel fotograflar çekmeye çalıştım.beğenmene sevindim..:)

Güzel ve bilgilendirici bir paylaşım olmuş.

Merhaba @junostar,

Yazınız @trdaily tarafından otomatik olarak seçildi. Ve @trdaily curation trail'i takip eden
@emrebeyler hesabından da oy aldınız.

@trdaily curation trail'e bu adresten katılabilirsiniz.

Yine görüşmek üzere! :)

Astroloji dışında da çok kaliteli paylaşımlarınız da varmış @junostar Annem de bu sanatla pek yakın olmasada ilgileniyor. Elinize sağlık.

Teşeķkürler @eyupyusuf. Annenizin böyle güzel hobileri olmasına sevindim.:)

Bilgi dolu bir paylaşım olmuş. Emeklerinize sağlık.

Çok güzel anlatmışsın. harika el sanatlarımız var gelecek kuşaklara sağ salim iletiriz İnşallah.

Katılıyorum.El sanatlarımız çok değerli.Zengin bir kültürümüz var.Yorumların için teşekkür ederim @bircan

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.13
JST 0.029
BTC 57659.57
ETH 3030.07
USDT 1.00
SBD 2.26