Görmek Romanı ve Saramago

in #tr7 years ago

Körlük kitabını okuduktan sonra Saramago’nun Görmek romanını okumakta farz oldu diyebilirim. Portekiz kökenli bir yazar olan Saramago’ya dünya çapında bir ün kazandıran bu iki roman aynı zamanda yazılmış en iyi romanlar arasında da gösteriliyor. Bana göre de bugüne değin okuduklarım arasında aldığı övgüleri bu denli hak eden başka bir roman okumadım diyebilirim. Özellikle alışageldiğimiz hikaye kurgusundan çok farklı olarak Saramago beni gerçeküstücülüğün reel dünyasında adeta tokatladı diyebilirim .Yozlaşmış politika hayatlarından memnuniyetsiz insanlar salgınlar ve kara mizah işte Saramago’yu ve romanını bu cümlelerle anlatabilirim ancak.
gormek romanı.png
Saramago edebiyatta çığır açmış büyülü gerçeklik akımının en özgün temsilcisi olarak geçer kaynaklarda. Ama her okuyucuya göre değişkenlik gösterebilecek bir övgü silsilesini ise her daim hak eder. Benim nazarımda edebiyatın büyücüsüdür. Çünkü beklide hiç kimse olmayan bir yerde geçen olmayan bir olayı sanki yanı başınızda oluyormuşçasına bu denli rahat anlatamaz sana. Ben de en çok bundan etkilendim. Onca durağan normal durumun arasında sıradan insanların yarattığı sıra dışı büyülü gerçeklik.
gormek romanı1.png
Bana sorarsanız herhangi bir Saramago romanı okumamış birisi hayatı boyunca kitap okumamış sayılır. Velhasıl otoritelerde bunu görmüş olacak ki aynı zamanda 1998 nobel edebiyat ödülünün de sahibidir kendisi. Fazlasıyla hak ettiği bu ödül bile belki de romancılığını bir kalıba koymaya yeterli değildir. Tamamen kurmaca bir hayal dünyasında geçiyormuş izlenimi veren Görmek romanı girişinden itibaren beni benden aldı diyebilirim. Nerede olduğu bilinmeyen bir ülkenin yine nerede olduğu bilinmeyen bir şehrinde seçim günüdür. Yağan yağmur sellere sebep olmaktadır ve bu yüzden oy kullanan sayısı çok azdır. Oysa politikacılar havanın düzelmesiyle bu durumun da düzeleceğinde hem fikirdir zira hep öyle olur her şey rutininde öngörülebilir. Peki gerçekten öyle midir? İşte Saramago bizi bu soruya verdiği acayip bir cevapla uyandırıyor. Çünkü şehirdekiler tahmin edildiği gibi yağmur dinesiye sandığa gidiyor gitmesine de açılan oyların büyük çoğunluğu boş kullanılıyor. Kimsenin beklemediği bu gelişme beni olduğu gibi okuyacak herkesi garip bir maceraya davet ediyor.

Sort:  

Körlük Jose Saramago'nun en sevdiğim kitabıdır. Hatta okuduğum kitaplar arasında 1. sıradadır. Sonunda Kırmızı Kedi Yayınevi Işık Ergüden'in çevirisiyle kitabı çıkardığı için çok mutluyum. Gerçi ben beklemeden baya para sayıp aldım ama değdi. Görmek'in de basılmasını bekleyemeden alacağım büyük ihtimalle. Sizin yazınızı okuduktan sonra hemen Görmek'i alıp okumalıyım dedim. Çok güzel bir yazı olmuş. Ellerinize sağlık.

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.13
JST 0.030
BTC 62779.83
ETH 3443.62
USDT 1.00
SBD 2.50