Sağlıksız dürtüler

in #tr6 years ago (edited)

"Yürüyen reklam panoları." Sanıyorum birçok insan için bu tanımlamayı yapsam çok sert davranmış olmam. Kendilerini gösterme kaygısı ya da sosyal medyadaki sahte içeriklerden söz etmiyorum. Davranışlarının fark edilme olasılığına göre değişken davranan insanlar bugün hedef tahtamda.


Kaynak

Bencillik

İnsanların çıkarı doğrultusunda hareket etmesini bir noktaya kadar kabul edebiliyorum. Asıl canımı sıkan şey ise çıkarlarına ters düşmese bile çıkar sağlamadığı için yardım etmekten kaçan insanlar. Yani kommensal ilişkiye "ne gerek var?" diye bakan insanlar.

İş ortamında ya da öğrenci gruplarında sık karşıma çıkıyorlar. Sistem gereği bir araya gelmiş insanlar bir şekilde diğerinin başarısından rahatsız oluyor. Kendisiyle alakası olmasa da bir insanın iyi olmasından keyif alamıyorlar.

Daha önce sizlere bir araştırmadan bahsetmiştim. İnsanlar diğerlerinden daha fazla kazanmayı totalde daha fazla para kazanmaya tercih ediyorlar. Daha iyi yaşamak umurlarında değil. Diğerlerinden daha iyi yaşamak umurlarında. Peki reklam panosu ne alaka?

Bir belgesel kanalında da başka bir deney izlemiştim. Şeffaf bir kutuya para dolduruyorlar ve kocaman bir yazı asıyorlar.

"Free Money"



Kaynak

Standın başında duran adam karşılıksız para dağıtıyoruz şeklinde düzenli olarak açıklama yapıyor. Paranın bu şekilde tüketilmesi epey zaman alıyor. İnsanlar fazlaca sorguluyor. Bu noktaya kadar yaşananlar oldukça olağan. Fakat bundan sonraki hamleleri ise işi ilginçleştiriyor.

Stant görevlisi tekrar şeffaf kutuyu doldurup uzaklaşıyor.

"Free Money"
yazısı ile insanlar baş başa kalınca süreç çok daha farklı işliyor. Para, stant görevlisinin olduğu deneye göre kıyaslanamayacak bir hızla tükeniyor.

Ardından standın arka tarafına bir çift göz içeren bir afiş hazırlanıyor. Gözler paranın olduğu kısma bakıyor. Afiş olduğu çok belli olsa da insanlar çok fazla tereddüt etmeye başlıyor. Davranışlarının görülüyor olduğu hissi ciddi davranışsal farklara sebep oluyor. Paranın tükenmesi önceki duruma göre çok daha uzun sürüyor.

Yukarıda bahsettiğim iki durumu bir araya getirelim. Birinde insanlar iyi standartlarda yaşamayı umursamayıp "diğerlerinden daha iyi olayım yeter" mantığıyla yaklaşıyor. Diğerinde ise isteklerinin haklılığını diğer insanların ne kadar bilgi sahibi olacağı belirliyor. İşte bu nedenle sıradan insanların başarıları rahatsızlık yaratırken, kendini kabullendirmiş insanların başarıları gönülden destekleniyor. Yani daha iyi olma kaygısını diğer insanların gözlemleri bastırıyor. İçimizde art niyet beslerken insanların önünde doğru olanı yapıyoruz.

Bir örnek üzerinden devam edelim.

Twitter eskiden çok kullandığım bir sosyal medya platformuydu. Çok yakın çevrem pek kullanmasa da takipçilerim çoğunlukla bildiğim insanlardı. Bir ara "bu tutar bak" diye düşünerek bir tweet atmıştım. Yedi fav ile sınırlı kalmıştı. Aradan 6-7 ay kadar zaman geçti ve benim attığım tweeti bir fenomen attı. Bahsettiğimiz ana fikrin aynı olmasını geçtim cümleler bile neredeyse aynıydı. Tweet çok tutmuştu ve benim takipleştiğim insanlardan da benden çok daha fazla etkileşim almıştı.


Kaynak

Çalıştığım yerlerde de aynı temel mantıktan gelen bir sorunu sıkça gördüm. Kimse kendisinin bir üst makamındaki insanı sevmiyordu. Fakat iki üst makamdaki insanı fazlasıyla seviyordu. Yani kendimizi yarışa sokmaya yakın gördüğümüz insanların başarıları bizi rahatsız ederken, yarışacak durumda olmadığımız insanların başarıları rahatsız etmiyor...

Şimdi hepimizin cevaplaması gereken bir soru var. "Neden böyleyiz?"

Neyi yanlış yapıyor neyi yanlış düşünüyor olabileceğimizi arada kendimize sormayı unutmayalım.

ayrac1.png

Sözlerim genelleme gibi algılandıysa lütfen yanlış anlaşılmasın. Sadece gözlemlerime dayanarak eleştirdiğim insan tipinin az sayıda olmadığını vurgulamak amacıyla yazı dilini bu şekilde kullandım.

Sort:  

Quraturk tr etiketi altında paylaşılan kaliteli ve orjinal içerikleri tespit edip ödüllendirmeyi hedefleyen bir kürasyon projesidir.

Yazınız değerlendirmen ekibimiz tarafından uygun görülmüş olup, günün seçilen yazıları arasında yerini almıştır.

Kitap Önerisi : Aptalı Tanımak

Kitabı okumadıysanız mutlaka öneriyorum, bahsettiğiniz konuların nedenlerini anlamak için yardımcı olabilecek kısa ve bir o kadar da öz bir eser.

Teşekkür ederim sevgili kaptan :)

Congratulations! This post has been upvoted from the communal account, @minnowsupport, by doctorbishop from the Minnow Support Project. It's a witness project run by aggroed, ausbitbank, teamsteem, theprophet0, someguy123, neoxian, followbtcnews, and netuoso. The goal is to help Steemit grow by supporting Minnows. Please find us at the Peace, Abundance, and Liberty Network (PALnet) Discord Channel. It's a completely public and open space to all members of the Steemit community who voluntarily choose to be there.

If you would like to delegate to the Minnow Support Project you can do so by clicking on the following links: 50SP, 100SP, 250SP, 500SP, 1000SP, 5000SP.
Be sure to leave at least 50SP undelegated on your account.

Konular nasıl birbiriyle bağladın anlamadım. Ya ben okurken koptum ya da konular kopuk gibi geldi.

Şu twitter mevzusunu daha önce anlattın mı yoksa ben başka birinde daha mı gördüm bu olayı 🧐

Muhtemelen benim eksikliğimdir bağlaması biraz güç konulardı. Fakat insanların bazı istekleri var ve güvenli diyebilecekleri ortamda bunlar açığa çıkıyor. Dışarıdan göründüğünü düşündüklerinde farklı davranıyorlar.


Bir de üstünlük kurmak istedikleri insan hedef olabilecek nitelikte yani pozisyon olarak kendine yakın insanlar oluyor. Bu nedenle olumsuz yaklaşılıyor. Fakat hedefi olamayacak insanların benzer davranışları aynı etkiyi yaratmıyor.

Benzer davranışlar konuma göre farklı reaksiyon alıyor.


Twitter örneğini ben vermiştim evet ama o zaman ne anlattığımı hatırlamıyorum. Buraya uyduğunu düşündüğümden tekrar yazdım :) Yorucu bir dil kullandıysam ya da beceremediysem affola :)

Estağfurullah ya benim kafam çok dolu bu aralar, tam kendimi veremiyorum konulara belki ondandır. hemen kendini suçlama.

'Free Money' kısmında yazdığın yazı bana George Orwel'ın 1984 ünü hatırlattı. Söylediklerinin çoğuna katılıyorum. İnsanlar asıl kimliklerini 'toplum' denilen pranga varken sergileyemiyor. Kendilerini belli bir kalıba sokmaya çalışıyorlar. Yazına ek olarak ilk cümlene binaen bir şey belirtmek istiyorum. İnsanlar bazen, sırf reklamı iyi yapıldığı ve belli bir kesim tarafından çok tutulduğu için belli ürünleri 'istemsizce' alıyorlar. Aslında bunun temelinde o şeyin mükemmeliği yatmıyor topluma kendini kazandırma çabası yatıyor bence. İnsanlar kabul görmek istiyor. Halbuki endemik çiçeklerin kabule ihtiyacı yoktur, farkedildiklerinde zaten herkes birer endemiktir ama bunu kimse düşünmüyor. Ya da azımız böyle düşündüğü için markalaşmış insanlarla çokca karşılaşıyoruz

Evet sınırı geçen bir insan bu yüzden hakketmediği yerlerde olabiliyor. Toplum için farklı davranmak mı iyi temelde yatan arzuları çıkarmak mı ondan emin değilim. Bazen çirkinleşilebiliyor. "endemik" kelimesini lugatıma kattığın için teşekkürler :)


Maalesef kitap okumayan bir insanım. Sürekli yazdıklarım bir kitabı hatırlatıyor insanlara ama maalesef hiçbiri üzerine konuşamıyorum :(

Arzuları ortaya çıkarmak tabi ki daha iyi, ama ne yazık ki kontrollü canlılar değiliz. Dozunu ayarlayamıyoruz ya da başkalarının hayatlarına 'saygısızlık' etmeden bunu yaşayamıyoruz. Düşünebilen canlılar olmamıza rağmen neyin doğru neyin yanlış olduğunu düşünmüyoruz, bu yüzden o dürtüler bastırılmak zorunda kalınabiliyor

Olsun, kitap okumadan bile böyle düşüncelere sahip olabilmen başlı başına bir 'yazar' olabildiğinin göstergesi bence

Şımardım :) başkalarının hayatına saygı belki de sahip olmamız gereken en önemli çizgi. İkidir benim için can alıcı noktalara değiniyorsun (ilki de bir yorumlaşmaydı diye hatırlıyorum) yüksek müsadenle seviliyorsun :)

Aynı düşüncelerde buluşabildiğimiz için ne mutlu bize, teşekkür ederim. Adından ötürü başlı başına bir sempatim varken ayrıca düşüncelerinden ötürü de sevgimi perçinlemiş oldum :)

Ben de teşekkür ediyorum efendim :)

Tebrikler! Yazınız @trliste topluluk hesabından oy kazanmıştır. Tr tagi altında yazmış olduğunuz kaliteli içerikleri görmekten mutluluk duyarız. Detaylı bilgi için TrYardım Desteklenen İçerikler 25 Mayıs 2018 bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

Coin Marketplace

STEEM 0.36
TRX 0.12
JST 0.039
BTC 70112.96
ETH 3549.99
USDT 1.00
SBD 4.71