Sağlığımıza kavuşurken kıyafet mi yapsak?

in #tr6 years ago (edited)

Dün hazırladığım yazıyı sevgili dostum Meltem okumuş. Sağ olsun steemit dışından da takipçilerim var :) Kendisinin lisans döneminde hazırladığı bir proje vardı ve vücuda yararlı bakteri ve mantarların nasıl tüketilebileceği ile ilgili hatırlatma yaptı. (çok antibiyotik tüketirseniz doktora başvurun vs demiştim hatırlarsanız.) Hatta "antioksidan çay içerlerken hayvanlara zarar vermeden deri üretebilirler" dedi. Ardından iki yıl önce bana anlattığı projesini yolladı. Fazla ingilizceydi :) ama üzerine ettiğimiz sohbetten yola çıkarak size bir bilgilendirme yapayım :)

Sihirli çayımızın adı Kombucha


Uzak Doğu'da tedavi edici etkileri nedeniyle kullanılan bu çay aslında simbiyotik bir bakteri-maya topluluğunun ürünü. Avrupa'da da son dönemlerde epey yaygınlaşmış. Çünkü sindirimi güçlendiriyor, mide - bağırsak çalışmalarını düzenliyor ve mide koruyucu özellik taşıyor. Gelelim işin çay kısmına;

çayyyyyyyyy.jpg

Kaynak

2 bin yıldan fazladır kombucha, çayın mayalanması için kullanılıyor. Aslında kombucha ılık bir çay olarak demleniyor ve mantar-bakteri kültürünün altında kalan sıvı demlenme sırasında birkaç gün boyunca çeşitli antioksidanlar yönünden zenginleşiyor. Aslında bir süre bakterileri besliyoruz :) Fermantasyonun basit mantığıyla glikoz yıkımı etil alkolün ortaya çıkmasını sağlıyor. İlginçtir ama çayımız fermantasyon ile yavaş yavaş demleniyor :)

Çayı üretebilmek için ihtiyacımız olan şeyler ise: kombu (kombucha), su, sirke, şeker ve yeşil çay. Aslında siyah çayla da oluyor ama Meltem işte...

İnternette yaptığım kısa araştırmada çok farklı faydalarını okudum. Fakat meltem hepsinin bilimsel olarak kanıtlanmadığını söylüyor. O nedenle kanıtlanmış faydalarını yazdım. Ayrıca metabolizmanızı düzenlemesi ve bağırsak faaliyetlerini dengelemesi dünkü yazımda bahsettiğim üzere psikolojinize kadar bir çok fayda sağlıyor. En azından dolaylı yoldan böyle katkıları olduğu söylenebilir.

Ya doktor boş yapma biz kıyafet muhabbeti için geldik



Şimdilik kıyafet olayı çok matah boyutlarda değil. Üretilen kıyafetler ıslandığında çok sorun yaratıyor. Yine de bakterilerle duygusal bir bağınız yoksa çevreyi, havayı hatta hayvanları sevindirebilecek işler yapabilirsiniz.

çayyy.jpg

Kaynak

Kombucha sipariş ettiğinizde size jöle kıvamında bir ürün geliyor. Siz onu yukarıda belirttiğim malzemeleri kullanarak demlediğiniz çayın içerisine atıyorsunuz. Siyah çay kullandığınızı varsayarsak 15 dk sonra çay poşetlerini kavanozun içerisinden çıkarıyorsunuz ve bir haftalık bekleme süreniz başlıyor. Bir haftanın sonunda şeker ile beslediğiniz bakteriler kendini eşliyor ve elinizde iki tane jölemsi yapı kalıyor. İlk sipariş ettiğiniz ürünü ayırıp kurutuyor, yeni oluşan bakteri-mantar kültürü ile tekrar çay demliyorsunuz :) Böylece her demlemede elinizde bir tane jölemsi bakteri-mantar kültürü kalıyor. Ayırdığınız mikropları :) 70 derecede iki saat fırınlanıyor ve ardından deri elde etmiş oluyorsunuz. Hatta fırınlamadan güneşte bekleterek de kurumasını sağlayabilirsiniz.

İngiliz Modacı Suzanne Lee bu ürünü kavanozda üretmek yerine küveti tercih etmiş ve büyük boyutlarda bakteri-mantar kültürü oluşturmuş. Kurutma işleminin ardından oluşan deriyi normal yöntemlerle dikerek kıyafet üretmeye başlamış. Şu an en büyük sıkıntısı kıyafetlerin hidrofil özellik göstermesi. Yani su ile temasında üzerinizdeki kıyafet birkaç kilogramlık su torbasına dönüşebilir.


Suzanne Lee

Fakat Ted Talk'da dinlediğim Suzanne Lee kolay pes edecek bir kadına benzemiyor. Üretimini sürdürüp bir yandan da ürünü iyileştirmeye çalışıyor. Kendisine bol şans diliyorum. Atık ürün oluşturmadan hatta fabrika atığı şeker kullanarak kıyafet üretme sevdasına kapılmış koca yürekli bir kadın kendisi :) Meltemcim eğer okuyorsan bu üretimi Türkiye'de yapan ilk kişi olduğun için sana da selamlar :)

Kombuchanın içerisinde yer alan bakteri ve mantar isimlerine kadar bilgiler var bende. Uzun postlar hazırlayarak sizi sıkmak istemiyorum. Sorunuz varsa yorumlara bekliyorum :)

Bilimsel içeriği olan türkçe paylaşımları #turkcebilim etiketiyle bir araya getiriyoruz. Sizleri de bekleriz :)
Ayrıca tasarımıyla destek olan @yasujizr'e teşekkürü borç bilirim :)

turkcebilim.png

Sort:  

bundan birkaç sene önce annem tv'de bir programda görmüş hadi biz de alalım çayını içelim demişti ve telefonda dakikalarca anlatmıştı..

ben de normal bir şey sanmıştım ama nette kavanozun içindeki yaratığa benzer şeyi görünce kapattım o defteri:))

dile gelmiş bunlar resmen:)

Cidden zararsız ya :) annene selamlar, kadının sağlığı adına destek verebilirsin :)

Merhaba, ben @kusadasi ve @try-market küratörü olarak #tr ve #cointurk etiketlerinindeki kaliteli yazıları inceliyorum. Sonrasında bu yazılar @kusadasi veya @try-market tarafından upvote ediliyor. @kusadasi ve @try-market #tr etiketinin daha yukarılara çıkması için çok büyük bir çaba içerisindedir. Tabii ki bu ilerleyişin kaliteli yazılarla olması yönünde çaba harcıyoruz.Paylaşımlarınıza 'cointurk' etiketini ekleyerek @kusadasi ve @try-market tarafından desteklenmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca, sürekli olarak @kusadasi tarafından düzenlenen projeler ve discord kanalımızda anlık yarışmalar mevcuttur.
Katılmak isterseniz discord kanalımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Elinize sağlık güzel bir yazı olmuş.

Teşekkür ederim :)

Ne güzel çalışmaymış. Ben biraz kurcalayayım bakalım bunu.

Soracağın bir şey olursa buralardayım :)

Cok ilgimi cekti.simdi bu cayi icince yararli bakteriler çoğaliyormu.?bilinen bir yan etkisi varmi.yoksa alirim ben bundan.arkadasinda gercekten yaratici ve uretken biri.tebrik ederim.

Yan etkisi yok diye biliyorum teyit ederim. Bakteriler bekleme süresince çoğalıyor ve aldığın Kombucha iki tane oluyor. Yenisiyle tekrar demleyebiliyorsun. Bir kere alsan yeterli yani :) tadını ve şekerini zamanla kendi zevki göre deneye deneye öğrenebilirsin :) Teşekkür ederim:) Aklına takılan noktaları yine sorabilirsin istediğin zaman

Başta vegan ve vejeteryanlar için harika bir proje, başarılı bir yazı. Emeğinize sağlık. :)

Veganlar için daha çok falat henüz tamamen kullanılabilir durumda değil sanırım :) teşekkür ediyorum yorumunuz için :)

#turkcebilim altında çok kaliteli yazılar çıkacağına zaten çok emindim :)

bir iş gezisi için arkadaşlarımdan bir çine gitme durumu olmuştu. orada bulunduğu sıralarda çinlilerle yaş konusu açılıp kaç yaşında olduğunu tahmin etmeleri istenmiş bizim arkadaş da görünümlerine bakarak bir yaş söylemiş dediğim yaş ile abartısız iki katı çıktı dedi. 25 dediği kişi 50 30 dediği kişi neredeyse 60 yaşlarında imiş. bir gün de onlar makine kurulumu için türkiyeye geldiklerinde bizlerde duruma şahit olduk. herbirinin elinde cam şişede çaya benzer içinde ot bulunan bir sıvıyı ara ara akıllarına geldikçe içtiklerine şahit olduk. ne diye sorduğumuzda çay olduğunu söylediler. sabahları da düzenli olarak spor yapmadan iş hayatına başlamıyorlar. spor demişken koşu falan değil. meditasyon gibi birşey. bizler ne bulsalar yiyorlar dediğimiz çinliler aslında yediklerine içtiklerine dikkat ederken aslında bizler ne bulsak yiyor ve kendimize hiç dikkat etmiyoruz. teşekkürler.

Öyle valla hocam. Postu hazırkadım fakat sipariş etmedim :) örnek olarak

Buna benzer bişey daha vardı ama hatırlayamadım, acaba aynısı mıydı 🤔 yıllar önce çalıştığım yerde bi abi böyle şeylerle çok ilgiliydi ne zaman görsem anlatıyordu, o zaman merak salmıştım :) kıyafet işi ise çok şaşırttı beni. ☺️

The new amount for our service 0.12 SBD for a $0.36 upvote

Coin Marketplace

STEEM 0.31
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64485.37
ETH 3156.53
USDT 1.00
SBD 4.05