Bence Bilim, Ya Peki Sence Bilim?

in #tr6 years ago

Merhaba arkadaşlar!

Uzun zamandır oluşturulması ve açıklanılması beklenen #turkcebilim etiketi artık etkin bir şekilde kullanılmaya başlandı. Türkçe Bilim etiketinin oluşturulması ve desteklenmesi için yardımcı olan herkese teşekkür ederim. Discord grubu ve etiketin oluşturulması ile birlikte ‘yarışma’ düzenlendi.

Etiketin oluşturulmasında öncülük eden @gokhan83kurt hocamıza teşekkür ederim. Yarışma konusunda biraz hayal gücümüzü zorlanmamız istenmiş biraz denemek istedim, pek beceremem :)

Bence Bilim, Sence Bilim?


İçinde bulunduğumuz evrende gözlerimizle görebildiğimiz, gördüğümüz olaylar hakkında bilgi edinebilmek için deneyler hazırladığımız ve deneylerin eşiğinde mantığımızla uyuşması ile kazandığımız bilgilerdir. Biraz karışık oldu dimi? Dur en iyisi ben sana bu durumu şöyle anlatayım.

Görsel Kaynak

Suyun iyi bir temizleyici olup olmadığını sizler inceleyebilirsiniz. Bunu da ‘bilimsel bilgi’ ve ya ‘bilimle’ bağdaştırabilirsiniz. Nasıl mı? Suyun içerisinde moleküllerin temizlemeye etkisi araştırılabilir, teknolojik ortamlarda incelemesi yapılır, mantık ile ilişkilendirilir ve sonuçta bir bilgi birikim elde edilir. Eğer senin gördüğünü başka birisi göremiyorsa bunu bilimle ilişkilendirmek pekte doğru olmaz.

Bilim ile ilgili kişiler bilimin tanımı her nerde okursa okusun, her tanım ona bir öncekinden yetersiz geleceğini belirtmek isterim. Bu sebeple sizin az önce okuduğunuz tanımın yetersiz gelmiş olması gerekiyor. Bilimin eksiksiz bir tanımını yapmak yerine onun açıklamaya çalışın. :)

Bilim Nasıl Yapılır?


Yukarıda sizlere bilimin bana göre herkes tarafından onay görmesi ile oluşan ‘bilgilerden’ ibaret olduğunu anlatmaya çalıştım. Sen bir konuda bilim yapmak istiyorsun fakat ele alacağın konu hiçbir bilgi kabul etmiyorsa buna bilim diyebilir misin? Sayın okuyucum yukarıda bu durumu sana anlatmaya çalışmıştım, maalesef buna bilgi ve bilim diyemezsin.

Peki, ben bilim yapmak istiyorum nasıl yapacağım diye mi düşünüyorsun? Bilim yapabilmen için daha önce üzerinde çalışılmamış veya senin üzerinde duracağın konuya herkes tarafından kabul gören, deneyler ile açıklayıp gösterebileceğin bir bilgi eklenmesi gerekiyor. Örneğin, suyun iyi bir temizleyici olup olmadığını sorgulamıştık, sence iyi bir temizleyici mi, eğer iyi bir temizleyici olduğunu söylüyorsan neden iyi bir temizleyici, nasıl iyi bir temizleyici oluyor? Sanırım sana biraz çok soru çıktı, işin içinden çıkamayacak gibi duruyorsun.


Görsel Kaynak

Bilim senin sorgulama gücünü geliştirir, bu sayede öğrenme isteğini arttırır. Sen kendine sorular sordukça onun gerisi gelir ve sorulara cevap bulabilmek için ikinci aşamaya yani gözlem – araştırmaya geçersin. Sen bütün aklındaki sorulara cevap bulabilmek için araştırmalar ve deneyler yapmalı, ortaya attığın konunun da bilim olabilmesi için bunları herkese göstermelisin.

‘Suyun iyi bir temizleyici olduğunu’ ortaya atmıştın değil mi? Bununla ilgili araştırmalar yaptın ve araştırma sonuçların ‘iyi bir temizleyici’ olduğunu doğruluyorsa eğer bu işi kısmen başardın diyebilirim. Senin araştırmaların sonucunu herkese gösterebilmek için yaptığın bu araştırmaları kağıtlara, notlara, videolara ve deneylere dönüştürmelisin.

Sen ortaya attığın konunun ‘doğru’ olduğunu bütün herkese ispatlayıp, rapor yazıldığı zaman bunu bilim olarak kabul edebiliriz. Unutma, suyu daha uç noktalara götürebilecek verilere erişebileceğini düşünüyorsan arkasını bırakabileceğini düşünme çünkü sorular senin arkanı bırakmayacak. :)

Bilim Nasıl Olmalıdır?


Elime klavyeyi aldığım dakikadan beri sende bu yazıya giriş yaptığından beri karşılıklı olarak konuşmaya ve anlaşmaya çalışıyoruz. Herhangi bir konuyu bilimsel açıdan ele alabilmemiz için o konuya bir bilgi ekleyip, onu da herkese kanıtlar nitelikte raporlar yazılması gerekmiyor muydu? O halde bilimin ‘şeffaf’ olması gerekir.

‘Suyun iyi bir temizleyici olup olmadığı’ konusu hakkında bir yorum getiremediğimiz zaman bilimsel açıdan hiçbir fayda sağlayamazsınız. Herhangi bir konuda yorum getirilmiyorsa, o konu bitmiş, tükenmiş ve çaresizdir. Elinden geldiğince bir konu hakkında yorum getirmeye çalışmalısın. Bu yorumun sonrasında bilgilerin ve deneylerin süsle mükemmel hale getir.

Bilim İnsanı Kime Nedir?


‘Suyun iyi bir temizleyici’ olduğunu kaç saat oldu hala araştırıyorsun, işin içinden çıkamadın mı? Dur ben sana bir şeyler söylemek istiyorum. ‘Bilim İnsanı’ kime denir diye merak ediyorsun ya, bilim insanı aslında senin gibi araştırmayı seven, merak eden, bilimsel keşifler yapan, bir olaya öngörüsü yüksek olan kişilere denir.

Bilimsel çalışmalarla uğraşan kimse, bilim insanıdır.
Sözlük

Ben kendimce bilim insanı olmadığımı düşünüyorum ama belki sen bilim insanı olabilir. Bilim insanı olmayabilirim ama bilimsel keşifler yapmayan seven bir insanım :)

Sort:  

#turkcebilim yarışmasında 3. Oldunuz tebrikler 👏. Yarışmanın sponsorları tarafından postunuz oylanacaktır. Katılımınız için teşekkür ederiz, ileride düzenleyeceğimiz diğer etkinliklerimizde de sizi görmek isteriz. Yarışma sonucunu ilan eden bir post yarın akşam @gokhan83kurt hesabından ayrıca yayınlanacaktır.

Seçim çalışmalarınıza ve ekibinize çok teşekkür ederim, bilim için bir şeyler karalayıp seçilmem beni mutlu etti :))

#turkcebilim etiketine katkıda bulunmak beni daha çok mutlu ediyor, teşekkürler.

tebrik ederim:)

#turkcebilim etiketi kapsamında düzenlenen yarışmayı kazandığınız için tebrik ederiz.

Quraturk, TR topluluğunun gelişmesine katkı sağlayan projelere destek olmak için elinden geleni yapmaktadır. Bu konuda projesi olan kişiler discord üzerinden bizlerle iletişim kurabilir.

Yarışmalara verdiğiniz destekten dolayı sizlere ve ekibinize çok teşekkür ederim ^^ Bu platform daha iyi yerlere gelecek #turkcebilim hak ettiği yere ulaşmalı :)

Bugün gördüğüm en güzel yazı açık ara bu!
Başarılarının devamını diliyorum.
Galiba yarışma da varmış, orada da başarılar herkese.

Teşekkür ederim, yarışmaya katılımınızı bekliyorum tabii ki vaktiniz varsa :)

Suyun üzerinden örnek vermeniz hoşuma gitti yarışmada başarılar :)

Teşekkür ederim, örneklemelere kaldığımız yerden devam edebiliriz :D

This post has received a 0.31 % upvote from @drotto thanks to: @cyberyunus.

Güzel bir katılım paylaşımı olmuş emeğinize sağlık ☺️ . Yoğunluktan katılamadım ama katılımın güzel olduğunu görüyorum 😃 sevindim.

Sizleri de bu proje de görmek isterim, sizin faydalı yazılarınıza herkesin ihtiyacı var :) Teşekkürler, yorumlarınız için.

Güzel tespitler 👍Elinize sağlık.

Sen ortaya attığın konunun ‘doğru’ olduğunu bütün herkese ispatlayıp, rapor yazıldığı zaman bunu bilim olarak kabul edebiliriz

Burada bahsettiğiniz rapor akademik çalışmalarda ne diye geçmektedir ve nasıl olmaktadır sizce?

Ben tekrar sudan örnek vermek istiyorum, izninizle.

  1. Suyun iyi bir temizleyici olduğunu ortaya iddia olarak attım.
  2. Çok güzel, ben bunu kendimce kanıtladım, size de bunu bilim diye sundum.
  3. Akedemik bilgi ve çalışmalarımı kitap, dergi, tez ve makale halinde sizlere sunmalıyım.
    Bu rapor içerisinde öncelikle hipotez (ortaya attığım varsayım yani iyi bir temizleyici olduğu)
    Bu çalışmalarımı tez, makale vb. deneysel olarak kesin ifadelerle kanıtlamam gerekiyor, bunları size buralarda sunacağım.
  4. Bu deneyleri kaynak, resim, video vb. şeylerle süslemem size anlaşılır bir şekilde aktarmam gerekiyor.
    Ben suyun oluştuğu molekküler yani h2o'nun mıknatıs gibi dizayn edildiğini o yüzden bunları gösteren deneylere yer verdim ve yayınladım.

Bu bilimsel araştırmaların bir kriterleri olması gerekiyor şu şekilde,
sistemli, düzenli, literatürde bulunmayan bilgilere yer verilmesi, duygusal yaklaşımlara yer verilmemeli, kesin ifadeler yer almalı, eleştirilere açık ve tarafsız olmalıdır.

Umarım faydalı bir şekilde cevap verebilmişimdir.

@gokhan83kurt

Akademik makale. Çeşitli bilimsel dergilerin taranabileceği indeksler bulunmakta. Scopus, ISI, SCI gibi. Bunlar hakemli dergiler dediğimiz dergilerin listeleri. İçlerinde SCI dediğimiz en yüksek saygınlığı olan dergiler. SCI (Science Citation Index) dergilerde yayın yapmak iyi bir rapor anlamına geliyor. Eğer çalışma bir akademik dergide yayınlanmamışsa o çalışmanın bilimsel bir geçerliliği yoktur. Fen bilimleri için bu böyle.

Teşekkür ederim hocam verdiğiniz bilgiler çok bilimsel ^^ böyle veriler de ihtiyacımız var :)

Su iyi bir temizleyici hep kullanırım. Elinize sağlık okuması keyifliydi :)

Keyif verebildiysem ne mutlu bana :) Teşekkürler.

Tebrikler! Yazınız @tryardim topluluk hesabından oy kazanmıştır. #tr tagi altında kaliteli içeriklerizi görmekten mutluluk duyarız. Detaylı bilgi için Tryardım Desteklenen İçerikler 4 Haziran 2018 bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

post_banner_gf.gif

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.034
BTC 63960.62
ETH 3142.95
USDT 1.00
SBD 3.95