Hz. MEVLANA CELALEDDİN RUMİ VE MEVLANA MÜZESİ

in #tr6 years ago (edited)

Herkese merhaba arkadaşlar. Memleketim Konya'dan size kucak dolusu selamlarla yazıma başlıyorum. Konya dediğimiz zaman ilk aklımıza gelen mevlana hazretleri ve türbesinin bulunduğu mevlana müzesi. Tabiiki bu kadarla sınırlı değil. Meşhur etli ekmeğini yemeyen var mıdır aranızda bilmiyorum ama tek kelimeyle lezzeti harika. Asıl yazımın konusu olan mevlana müzesinden bahsetmeden önce biraz da olsa Mevlana Celaleddin Rumi hazretleri kimdir? Eserleri nelerdir? Kısaca sizlere bilgi vermek istiyorum.

MEVLANA KİMDİR?

Mevlana, 30 Eylül 1207’de Afganistan sınırları içerisinde bulunan Belh şehrinde doğmuştur. Babası Kübreviye tarikatının kurucusu Necmüddin Kübra’nın halifelerinden bir sufi olan ve “Alimlerin Sultanı” lakabıyla da bilinen Bahaeddin Veled’dir. Mevlana’nın annesi Belh emiri Rükneddin’in kızı Prenses Mümine Hatun’dur. Soyunun Hz. Ali’ye ulaştığı rivayet edilir.

Mevlana hazretleri Allah aşkı ile yanıp tutuşan, gerçek aşkın Allah aşkı olduğuna inanan Müslüman bir alimdir. Asıl adı Muhammed lakabı ise Celaleddin’dir. Mevlana, eskiden “Diyar-ı Rum” denilen Anadolu topraklarında, Konya’da ün kazanması nedeni ile “Rumi” yani Anadolulu lakabını almıştır. Mevlana ismini, Semseddin-i Tebrizi ve Sultan Veled’den itibaren Mevlana’yı sevenler kullanmış ve adı yerine sembol olmuştur.

Mevlana Eserleri şunlardır: Mesnevi, Divan-ı Kebir, Fihi Ma Fih, Mecalis-i Seb’a, Mektuplar.

Bütün eserleri çok önemli olan Hz. Mevlananın en önemli eseri mesnevidir. Mevlâna Mesnevi'yi Hüsameddin Çelebi'nin isteği üzerine yazmıştır. Kâtibi Hüsameddin Çelebi'nin söylediğine göre, Mevlâna, Mesnevi beyitlerini Meram'da gezerken, oturuken, yürürken, hatta semâ ederken söylermiş. Çelebi Hüsameddin de yazarmış.

Mevlana’nın mesnevi eseri ayrı bir post konusu olacak kadar geniş. Aslında Mevlana’nın hayatı da ayrı bir post konusu ama ben sadece biraz da olsa tanıtmak istedim.
Altı ciltten oluşan, içerisinde hikaye ve hikmetli sözler öğütler yoluyla didaktik (öğretici) bir eser olan Mesnevi'nin dili Farsça'dır. Halen Mevlâna Müzesi'nde teşhirde bulunan mesnevinin beyit sayısı 25618 dir.

Mevlana şöyle demiştir: “Ömrümün özeti sadece şu üç kelimedir.”

“Hamdım, Piştim, Yandım.” Buna göre Mevlana Hazretleri ömrünü üç döneme ayırmıştır:

a) Hamlık Safhası (1207-1231): Bu dönem, doğumdan, babası Bahaeddin Veled’in vefatına kadar geçen süredir.

b) Pişme (Olgunlaşma) Safhası: Mevlana’nın, Seyyid Burhaneddin’in terbiyesi altında bulunduğu dönemdir.

c) Yanma Safhası (1244-1273): Seyyid Burhaneddin’in ardından, Mevlana’nın 1244 yılında Konya’da Şems-i Tebrizi ile buluşmasından ölünceye kadarki dönemdir. Hz. Mevlana 15 Kasım 1244 tarihinde Şems-i Tebrizi ile tanıştı. Onun Allah aşkı Tebriz ile tanışmasıyla başladı. Sonra dergahında bulunanlar Şemsi kıskanmaya başladı. Bunun üzerine Şems-iTebrizi ortaklıktan kayboldu. Mevlana bu duruma çok üzüldü. Fakat Şems-iTebrizi gönül dergahında buldu.

Hz Mevlana Uzun ve yorucu hayatın ardından ansızın ateşli bir hastalığa yakalanarak 17 Aralık 1273 tarihinde vefat etmiştir. Dünya gurbetinden asıl vatanına dönmüş, özlemiyle yandığı Sevgili’sine kavuşmuştur. Cenazesinde kimsenin ağlayıp feryat etmesini istememiş. Ölümünü ayrılık olarak değil. Sevgiliye yani Allah'a kavuşma olarak tanı almıştır. O geceye “Şeb-i Arus” yani düğün gecesi denmiştir.Şeb -i Arus her Aralık ayında semazenlerin gösterileri eşliğinde kutlanmaktadır.

Hz. Mevlana, Sadece Müslüman dünya için değil, her din ve mezhepten birçok insanın göz bebeği ve gönül aynası olmuştur. Onun sözleri her gönüle ilaç ve yol göstericidir.

Hz. Mevlana’nın Yedi Öğüdü:
Cömertlik ve yardım etmede akarsu gibi ol.
Şefkat ve merhamette güneş gibi ol.
Başkalarının kusurunu örtmede gece gibi ol.
Hiddet ve asabiyette ölü gibi ol.
Tevazu ve alçak gönüllülükte toprak gibi ol.
Hoşgörülülükte deniz gibi ol.
YA OLDUĞUN GİBİ GÖRÜN, YA GÖRÜNDÜĞÜN GİBİ OL.

Mevlana için, “Kubbe-i Hadra” yani yeşil türbe denilen türbe, 1274 yılında Sultan Veled ile Alameddin Kayser’in gayretleri ile Selçuklu veziri Muinüddin Pervane’nin eşi Gürcü Hatun yardımıyla, Çelebi Hüsameddin zamanında yapılmıştır.

Hazreti Mevlana'nın sandukası.

Aşağıdaki resimde öndeki Hz. Mevlana' ya ait sanduka, arkada yüksek şekilde gözüken sanduka ise Hz Mevlana'nın babasına ait sanduka. Bir rivayete göre Hz Mevlana'nın çok yüce bir zat olmasından dolayı öldükten sonra babasının sandukası ayağa kalkmıştır.

Yine başka bir rivayete göre Mevlana'nın sandukasının altında esrarengiz bir odanın bulunduğundan bahsedilir. Bu esrarengiz odaya kimse girmeye cesaret edemez. Nedeni de girenlerin başına değişik işler gelmektedir. Bu yüzden saflığına, başına kötülük gelmeyeceğine inandıkları küçük bir kız çocuğunu odaya sokarlar. Kız çocuğu odadan çıkınca konuşamaz, dili tutulur. Halen odanın esrarı çözülememiştir. O kız çocuğu odada ne gördü kimbilir. Bu hikayeyi duyunca tüylerim diken diken olmuştu.

Bu resim de Mevlana müzesinin içinden bir görüntü.Sağ tarafta bir çok mevlevi sandukası bulunmakta.

Müzenin içine girdiğinizdeki atmosferi anlatamam. İnsan duygu seline kapılıyor. Ölülerimize dualar ederek geziyorsunuz içinde. Tasavvuf musıkisi eşlik ediyor ziyaretinize.

Hz. Mevlana'nın gömleği

Çocukken mevlana müzesini ziyaret ettiğimde bu balmumu heykellerinin canlı olduğunu sanırdım. Çok korkardım. 😃

Arkadaşlar yukarıdaki resimde de camekan içerisinde Hz Muhammed sav 'e ait sakal-ı şerif bulunmaktadır. Yalnız bir hususu belirtmeden geçemeyeceğim. Camekanın iki tarafında nohut büyüklüğünde delikler var. O kısımlara eğilip, kokladığınız zaman mis gibi gül kokuyor. Bu beni çok etkilemişti. Oradaki atmosfer bambaşka.

Hz Mevlana'nın üzerinde kuranı kerim okuduğu rahlesi.

Dergah dervişleri

Yazımı okuduğunuz için teşekkür ederim. Aslında yazacak o kadar çok şey var ki. Ne Mevlana yı açıklamaya yeter postum, ne de Mevlana Müzesini. Sizlere bu konuda daha ayrıntılı başka postlar hazırlamayı düşünüyorum. Şimdilik hoşçakalın. Başka postlarda görüşmek dileğiyle....😄

Kaynaklar:

1- mevlana resmi https://www.google.com.tr/search?
2-mesnevi resmi

https://www.google.com.tr/search?q=mevlana+mesnevi+resmi&client=ms-android-sonymobile&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwii8fadm6bZAhVDr6QKHfiZCAsQ_AUIESgB&biw=360&bih=512#imgdii=YEiU-iB6P_jqMM:&imgrc=3LR7xfE9GTROeM:

Sort:  

This post has been upvote by @oguzhangazi thanks to: @baycan

upvoted olcaktı ama :)))

hızlı hızlı yazıyorum kaçmış gözümden was lı mı has been limi yazsam diye düşünürken kaynamış orası

Okurken bile çok duygulandım. Tekrar dünyaya gelsem evliyaların döneminde gözümü açmak isterdim. Okuduğum bir kitapta Mevlana ile Şems hz. 'lerinin sevgisi o kadar güzel anlatılmışti ki o sevgiyi kıskanmamak mümkün değil. Uzun süre Mevlana hazretlerine hayranlık duydum. Semazenlerin de Allah aşkını hissetmeden o şekilde dönebileceklerini düşünemiyorum. Çok güzel duygular. Allah hepimize yaşamayı nasip etsin. Bugün eşim ramazan ayında Konya'ya gidelim mi diye sordu. Postunuz da üzerine çok iyi denk geldi. Konya bizi çağırıyor. Emeğinize sağlık. Teşekkür ediyorum.

Çok güzel içten yorumlamışsın yazımı. İnşallah denk gelirsek birlikte ziyaret ederiz. Kısmet olursa. 😃

İnsanlığın; sevgiyi, huzuru, hoşgörüyü yakalayabilmesi için ekmekten, sudan ve havadan daha çok buna ihtiyacı vardır. Gelecekte insanımızın üzerine düşeni hakkıyla yerine getirecek, dünyanın üzerinde dolaşan kara bulutları dağıtacağı inancındayım.

İnşallah bizim de isteğimiz bu yönde. Yorum için teşekkür ederim

Ülkemiz değerleri deniz derya. Mevlana gibi isimler de Anadolu topraklarına büyük bir kültür birikimi bırakmıştır. Bu mirası ne yazık ki sadece muhafaza etmekten başka bir şey yapmıyoruz. Bu bizim millet olarak ayıbımız. Halbuki bu kültür ve ahlak birikimini daha da büyütmemiz gerekir. Feyz alacağımız, Mevlana gibi bir sürü şahsiyet var iken bizler gün geçtikçe kendi kültür ve toplumsal yapımızı yozlaştırıyoruz. Mutluluk ve huzuru tutup okyanus ötelerinde aramaya gerek yok. Çözüm hemen yanımızda, içimizde, tarihsel birikimimizde. Böyle bir konuyu ele almanızdan dolayı sizi kutlarım. Gelecekte umarım birtakım değerlerimizi muhafaza etmekten ziyade içselleştirebiliriz. Bu güzel paylaşım için emeğinize sağlık.

Mevlana yı anlatmak yetmez onun gibi düşünmek onun gibi hissetmek gerek. Herzaman sözleri ile iyi insan olmayı öğütleyen Mevlana hazretlerini anlatmaya postlar yetmez. Çok güzel yorumlamışsınız. Teşekkür ederim yorumunuz için.

konya'ya defalarca gelmeme, ziyaret etmeme rağmen sanki hiç gitmemişim gibi geliyor bana..

her milletten insanın özellikle japonların bolca olduğu mistik bir atmosferi var, eski kıyafetler, eşyalar, el yazması Kuran'lar huzur veriyor diyebilirim sanki zaman duruyor..

ben de uzun bir koridordaki derviş odasındaki yaşlı balmumu heykelin gerçek olup olmadığını anlamak için dakikalarca durup bakmıştım:)

teşekkürler şu an canım konya şekeri çekti😅

Mevlana şekerimiz de Konya ya özgü tabiiki. Mevlana yı het ziyaret edişimde birsürü japon turist kafilesinin ziyarete geldiğini görüyorum.Çok güzel bir yorum. Teşekkür ederim

harika bir paylaşım olmuş yıllar önce ziyaret imkanım olmuştu en kısa zamanda tekrar nasip olması dileğimle . kalemine sağlık diyorum

Teşekkür ederim güzel arkadaşım. Mevlanayı ziyaret etmek yarı hac ziyareti sayılıyormuş. Ziyaret edeceğin zaman haber verirsen iznimi ayarlarım . Belki de birlikte ziyaret etme imkanımız olur.😃

hadi inşallah diyelim

dedemi cok guzel anlatmıssınız tesekkurler bılgı dolu paylasım olmus

Teşekkür ederim beğenmenize sevindim. Bir parça da olsa Mevlana'yı yaşattıysam size ne mutlu bana

Dolu dolu harika bir post olmuş. Elinize sağlık.

Çok teşekkür ederim. Beğenmenize sevindim. İçerik açısından sizin yazılarınız kadar zengin olmasa da, ilerleyen zamanlarda kendimizi daha fazla geliştireceğimize inanıyorum .

Eline saglik arkadasim. Konyadan steemitte birilerinin olmasi ğüzel. Yalniz olmadigimi anliyorum.

Burada hemşerilerimin olduğunu bilmek güzel. Elimden geldiğince memleketimin güzel insanı mevlana ve onun türbesinin bulunduğu mevlana müzesi hakkında bilgi vermeye çalıştım. Umarım gitmek isteyip de gidemeyenlere biraz da olsa yol gösterici bir yazı olmuştur.

içten bir anlatımla harmanlaşan harika resimler. yine çok güzel bir paylaşım. elinize, yüreğinize sağlık..

Beğenmenize çok sevindim. Yorumunuz için teşekkür ederim

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.13
JST 0.027
BTC 60314.14
ETH 2890.04
USDT 1.00
SBD 2.35