You are viewing a single comment's thread from:

RE: Ciemność i ohyda

in #tematygodnia6 years ago

Bardzo dobry artykuł! Sam już chyba w kilku komentarzach na Steemit wspominałem, że wiele lektur mnie w szkole po prostu odrzuciło. Nie rozumiałem ich i przez to mnie nudziły. Nie trafiały do mnie. Dopiero na studiach do wielu z nich wróciłem i poznałem w zasadzie na nowo. I zrobiły na mnie często duże wrażenie!

W szkole średniej nie przeczytałem "Jądra ciemności". Po kilku stronach stwierdziłem, że lepszym wyjściem będzie streszczenie szczegółowe. Jednak z 2-3 lata później oglądałem właśnie "Czas apokalipsy" i ten film zrobił na mnie nie małe wrażenie. Oczywiście sam dostrzegłem, że jest to w zasadzie luźna ekranizacja książki Conrada. Czytałem jednak potem wiele komentarzy na temat filmu i sporo widzów mimo wszystko pisało, że książka i tak jest lepsza. Byłem zdziwiony, ale brałem pod uwagę, że po prostu do niej musiałem dorosnąć. I wróciłem do niej w tamtym roku i odbiór był już zupełnie inny. Musiało upłynąć trochę czasu, by ta książka lepiej do mnie trafiła.

Podobnie miałem z innym dziełem Conrada - "Lord Jim". Dostałem ją chyba w gimnazjum za dobre wyniki w nauce. Po przeczytaniu krótkiego opisu z tyłu książki bardzo się ucieszyłem. W tamtym okresie czytałem sporo książek podróżniczych Juliusza Verne'a i morskie przygody były mi bliskie. Naiwnie założyłem, że "Lord Jim" będzie przypominał choćby 'Piętnastoletniego kapitana". A tu podczas czytania zdziwko... Nie dałem rady przebrnąć dalej niż przez 20 stron. Nuda... Odczekałem z rok czy dwa i ponownie się za nią wziąłem. Efekt ten sam.

I dopiero nieco ponad rok temu przeczytałem ją całą. I byłem pod wrażeniem. W tym dziele nie chodziło o liczne przygody tytułowego bohatera, ale jego wewnętrzne rozterki i życie z poczuciem hańby. Ale żeby to zrozumieć ja musiałem dorosnąć.

Jeju, rozpisałem się trochę :) Podsumowując, świetny tekst i podpisuje się pod nim obiema rękami :D Większość lektur nie jest dostosowanych do wieku uczniów. W dodatku uczniowie mogą w różnym tempie dojrzewać...

Sort:  

Dzięki za Lorda Jima - kolejny przykład książki typowo introspektywnej, psychologicznej, a będącej swego czasu jedną z "zamęczających" lektur do wyboru.
No właśnie tak to jest - większość nastolatków lubi przede wszystkim konkret, przygodę. Z drugiej strony warto byłoby dążyć wzwyż, a nie równać do średniej. Na razie jest jednak tak, że chyba to "wzwyż" jest przyjęte zbyt ambitnie. Przydałyby się lektury nieco powyżej średniej, ale jednak zrozumiałe dla nastolatków.

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 56688.84
ETH 2388.88
USDT 1.00
SBD 2.28