Druga twarz Hansa Klossa

in #tematygodna6 years ago (edited)

Jest taki fragment, bodajże w ostatnim odcinku serialu - chłopcy zamknięci przez łowców skarbów w zabytkowej zakrystii gotyckiego kościoła znajdują otwór w chrzcielnicy. Przypadkiem wraz z nimi zamknięto metalowy pręt.

Udaje im się z jego pomocą przesunąć masywny z pozoru blok kamienia i po chwili z ciemnego otworu tajemnego przejścia spoglądają na nich zmęczone oczy Mikulskiego czyli serialowego Samochodzika.


film_templariusze04.jpg
źródło:echostar.pl

Twarz ma zakurzoną bo kilka godzin wcześniej i jego łowcy skarbów "wyeliminowali" z gry wrzucając do głębokiej i wąskiej studni. Szczęśliwie w studni znalazł przejście w zawilgocony korytarzyk prowadzący do kolejnego korytarza i kolejnego... błąkał się po labiryncie kilka godzin. Jak to na ogół w filmach ze szczęśliwym zakończeniem.

Ten serial sfilmowano na podstawie książki "Pan Samochodzik i Templariusze"

KRAktkpTURBXy9mZDQxMDlmNDBkNjI0ZTg5ZWIyOGJjMWViYjBjZGZjNC5qcGeSlQLNA8AAwsOVAgDNA8DCww.jpg
żródło:FAKT24

Choć, z cyklu powieściowego o przygodach skromnego muzealnika, najbardziej ukochałam sobie nie templariuszy a niesamowity dwór (tyt. powieści: "Pan Samochodzik i Niesamowity Dwór") fanatycznie wielbię nieomal całą serię.


7[5](4)-pojez-niesamowity_dwor-1981.jpg
źródło:pansamochodzik.info

Nieomal.

Późniejszym tomom brakuje niestety tego czegoś nieuchwytnego. Brakuje serca. Autor stracił szacunek dla swojego bohatera i zaczął go wikłać w coraz mniej logiczne przygody. Nie wyłączając spotkania z UFO.

Zresztą trochę sam ze sobą się pogubił bo marzyła mu się "dorosła" książka nie taka dla dzieci. Jaki był finał wie ten, kto śledził przygody Pana Samochodzika. Zbigniew Nienacki porzucił Tomasza N.N. i skończył w Skiroławkach.

1-F-2225-1-1291x629.jpg
źródło:FOTOTEKA

"Pan Samochodzik i Tajemnica tajemnic" należy już do tej późnej, mniej lubianej przeze mnie części serii. Tytułowy pan Tomasz trochę inaczej patrzy na świat. Towarzyszący mu pies Prot niespecjalnie daje się lubić a ponadto... w ekranizacji powieści Klossa zabrakło.

Choć trzeba przyznać że intryga przednia. Alchemicy, wiedza tajemna, różokrzyżowcy... zbór klejnotów służący do leczenia ukryty przez powiernika... No ale co ja zrobię że tajemnica masońskiego dworu fascynuje mnie bardziej?

Film oglądałam w TV i nawet mi brak "Janka" nie przeszkadzał.


1-F-2087-1-630x630.jpg
źródło:FOTOTEKA

Bo było tak - ukryta komnata skrywająca kompletne wyposażenie loży masońskiej. Ukryta i skrywająca? Właśnie tak. Przetrwała i powstania narodowe i dwie wojny w dworku na uboczu.

Czekała sobie w ukryciu na grupkę muzealników by ją przywrócili światu. Zabytek unikalny. I sam dwór...Zaiste był niesamowity. Postacie bohaterów równie charakterystyczne - jak panna Wierzchoń budząca kolegę z pracy jajecznicą. Jak Janiak - stróż który niby niczego nieświadom a wszystko widzi i wie.


0322634.jpg
źródło:WPfilm

I czarny charakter - Waldemar Batura.

Też muzealnik jednak, w odróżnieniu od idealisty Tomasza, prezentujący podejście biznesowe. Przeliczający każde dzieło sztuki na dolary.

Mimo wielkiej medialności fabuły i rozlicznych tomów, dopisywanych przez innych autorów kontynuujących przygody Pana samochodzika, poszczególne historie cyklu doczekały się nielicznych ekranizacji.

A szkoda bo to fabuła jak marzenie.

Powojenne realia, zabytki, czas przeszły i współczesność. Intrygi... Nawet Waldemar Batura wpisuje się w rolę mafioza bo przecież on i jego ludzie to "związek mający na celu popełnienie przestępstwa" - czyli kradzież i przemyt.

Miło było sobie ten cykl przypomnieć. Dzięki @lukmarcus.

c043c3155deeb948b7ba06dec39217bf.JPG
żródło:epiotrkow.pl

I taka ciekawostka na zakończenie Wśród obsady aktorskiej znajdują się nazwiska: piosenkarki Natalii Kukulskiej i Andrzeja Łągwy ojca, grającego w niezwykle popularnym kilka lat temu zespole "Ich Troje", muzyka i wokalisty - Jacka.

Ten świat jest jednak mały.

Post zgłaszam do Tematów Tygodnia #41.
Temat No. 1: Pan Samochodzik i tajemnica tajemnic


=======================================================

Materiał fotograficzny wykorzystany dla zilustrowania treści powyższego artykułu zapożyczam (z podaniem źródła) na prawach cytatu

Sort:  

U mnie Winnetou rządził ;)

A mam! Na półce stoi. Tylko jak się temu przyjrzeć bliżej... To tak samo jak z Sherlockiem Holmesem. Lepiej się nie przyglądać. :)

Jeszcze w temacie Winnetou to się pochwalę że, mam w domu serię zeszytów pod wspólnym tytułem "Szatan i Judasz". Gniot, szczerze mówiąc, ale MAM!. Zupełnie natomiast nie mam wiedzy czy gdzieś mi w chałupie nie zalega jeszcze "Winnetou w Afryce". Bo coś takiego też było. Kojarzysz może?

I ja się zaczytywałem w Nienackim, jednak największe wrażenie wywarła na mnie książka 'Mój księżycowy pech'. Ale to już zupełnie inna historia niż cykl 'Pan Samochodzik'

Ciekawe czy gdzieś to maja jeszcze po bibliotekach. Szkolna wycieczka na księżyc? Ech... piękne. :)

Miałem wypieki na twarzy i czerwone uszy z gorąca jak to czytałem.

W swoim czasie czytałam chyba wszystkie i z czułością wspominam :)
O ile pamiętam, drugim ekranowym Samochodzikiem (a być może nawet pierwszym?) był Jan Machulski. A który Samochodzik lepszy, nie umiem wskazać :)

Przypomniały mi się te wspaniałe czasy, gdy pochłaniałem książki o Panu Samochodziku... Przeszukiwałem bibliotekę szkolną i publiczną w poszukiwaniu kolejnych części. Myślę, że ok. 6 udało mi się znaleźć i przeczytać.

Jakieś ekranizacje też oglądałem, ale je jakoś znacznie słabiej pamiętam... Chyba aż tak bardzo do mnie nie trafiły jak materiał źródłowy.

Hmm, szkoda że się literówka w pierwszym tagu przytrafiła, bo aż się prosi dodać #pl-filmy i #pl-ksiazki...

Wspaniała seria książek z lat młodości, dziękuję Ci za te wspomnienia :)
Oczywiście zgadzam się że Pan Samochodzik to tylko i wyłącznie Hans Kloss w drugiej odsłonie :)

Tekst jak najbardziej jest o filmach, więc upvote od bota MK poszedł. Może mnie nikt nie zlinczuje, że wyszedłem poza granicę tagu #pl-filmy :)

Dziękuję. :)

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 63283.09
ETH 2463.49
USDT 1.00
SBD 2.54