Hvem er Satoshi Nakamoto?

in #steem6 years ago

By: @dragosroua (73)

Hvis du er interesseret i krypto-verdenen, så skal du have hørt mindst en gang om Satoshi Nakamoto. Han er forfatteren af ​​Bitcoin whitepaper og væsentlige dele af den første Bitcoin node implementering. Han er lidt af en legende i kryptoverdenen, for det mindste.

Men, og jeg finder dette helt interessant, han er også ukendt. Ingen ved hvem fyren virkelig er. Satoshi's identitet er nok det næstbedste diskussionsemne i medierne, når det kommer til Bitcoin, efter Bitcoin-prisen, selvfølgelig.

Da Bitcoin-fænomenet begyndte at vokse, begyndte flere og flere mennesker at grave ind og forsøge at finde ud af, hvem der er den ægte Satoshi. Nogle prototyper beskriver kryptoverden selv selv proklameret som Satoshi, der genererer mest modstand mod det, de ønskede, hvilket betyder at de fik en næsten fuldstændig tilsidesættelse fra samfundet.

Der er også denne drama aura, denne mystiske luft, der omgiver hele projektet, hvilket gør tingene endnu mere interessante.

source

Betyr det virkelig, hvem er Satoshi Nakamoto?
Og her kommer vi til det grundlæggende spørgsmål: "Hvorfor har vi svært ved at finde denne person?". Er det virkelig noget, der er Satoshi?

Og jeg tror virkelig, at i svaret på dette spørgsmål ligger den vigtigste fordel ved hele kryptokurrencyrevolutionen (fordi den allerede er mere end en social trend, det er en stille social revolution).

I samfundsteknologi er der denne regel om "cui prodest" ("der nyder godt af dette" på latin), der gør det lettere at løsne komplicerede situationer. Hver gang du ser en vågen social bevægelse, uanset dens retning, spørger du bare "cui prodest" for bedre at forstå, hvem der er den rigtige forfatter af den bevægelse. Det kan virke som om bevægelsen går i en bestemt retning, men det meste af tiden er de rigtige fordele forskellige.

Fordi enhver handling har et motiv. Enhver hensigt har en årsag.

Så, hvem vil drage nytte af den egentlige identitet af Satoshi Nakamoto?


source

Er det os, de tidlige adoptere? Hmm ... Jeg tror ikke, vi har brug for en anden kult person i vores liv. Hvorfor har vi brug for at vide, hvem fyren er, da vi allerede har de værktøjer, han vinker os? At rose ham? Jeg kan ikke se, hvordan dette vil gavne Bitcoin økosystemet overhovedet. Koden er allerede vedligeholdt af en kollektiv person, og det er meget godt (der er kontrol og balance på plads, der er en failafe mekanisme, osv.).

Eller er det mennesker, der af en eller anden grund er imod Bitcoin-bevægelsen? Hmm ... Lad os pause et øjeblik for at tænke over det. Hvis hele Bitcoin-økosystemet vil afhænge af en enkelt person, vil det være utroligt sårbart. Den største fordel ved en distribueret hovedbog er decentralisering, hvilket betyder, at hvis en knude går ned, vil netværket fortsætte med at arbejde som forventet.

Hvis Bitcoin, som en filosofisk begivenhed, vil afhænge af en enkelt, kendelig (og sandsynligvis skrøbelig) person, der vil blæse den vigtigste fordel, den har.

At opdage det ægte Satoshi, (eller endda opfatte en) og male ham som en begrænset, skrøbelig person, vil kun gavne bevægelsens modstandere. Jeg er ikke at diskutere deres grunde til at modsætte, fordi de har alle rettighederne i verden til at gøre det: måske de laver ganske godt i den faktiske finansielle system og de ønsker ikke at miste deres privilegier, måske de har brug for banker at eksistere for uanset de langsigtede økonomiske prognoser, de har foretaget. Under enhver revolution vil der være cronies imod forstyrrelsen, af den simple grund, de kan.

Men tilbage til Satoshi ...

source

Jeg tror, ​​at der er en rigtig person, der skrev det wihtepaper og lavede den første implementering. Jeg tror også, at personen var villig til at afsløre sin identitet, når projektet ville have taget af.

Men som projektet vokser tror jeg, at personen indså, at hans virkelige identitet rent faktisk vil dræbe det.

I dette tilfælde handler identitet mod de gode mennesker.

Det er som hver gang vi ser en anden udnyttelse af den anoymøse gruppe hackere, vi alle identificerer med deres handlinger. Vi er en del af deres identitet, ikke?

Fra dette synspunkt tror jeg, vi er alle Satoshi Nakamoto.

Og det er helt okay.

Billedkilde: Pixabay

Jeg er en seriel entrepreneur, blogger og ultrarunner. Du kan finde mig primært på min blog på Dragos Roua, hvor jeg skriver om produktivitet, forretning, relationer og løb. Her på Steemit kan du blive opdateret ved at følge mig @dragosroua.

Dragos Roua
Vil du vide, hvornår du bliver betalt?
Jeg kender følelsen. Derfor oprettede jeg steem.supply, et brugervenligt og præcist værktøj til beregning af dine Steemit-belønninger
Det er gratis at bruge, men hvis du synes det er en nyttig tilføjelse, vil jeg sætte pris på dit vidnesstemme.
Tak!

source
Psst: Ny til Steemit? Start her

Coin Marketplace

STEEM 0.27
TRX 0.12
JST 0.031
BTC 57654.82
ETH 2888.30
USDT 1.00
SBD 3.60