Eksperyment z reakcją łańcuchową - film 💡

in #reakcja7 years ago (edited)

Domino

Któregoś weekendu nudziło nam się z bratem, więc rzuciłem pomysł zbudowania reakcji łańcuchowej z zabawek mojej córki, pod jej nieobecność. To miała być też niespodzianka dla niej jak wróci.

Do zabawy użyliśmy klocków LEGO Wedo z sensorami ruchu, drewnianych klocków, domino, torów kulkowych, miarki technicznej, listwy rozgałęziającej, jednego resoraka i wielu różnych dziwnych rzeczy w tym, przyborów kuchennych.

Niech was nie zwiedzie łatwość z jaką przebiegła ta reakcja, bo wcześniejsze przygotowania zajęły nam całkiem sporo czasu. Film trwa ok 30 sekund, a całą trasę budowaliśmy ponad 4 godziny. Zanim ostatecznie udało się przeprowadzić eksperyment z sukcesem, musieliśmy jeszcze wykonać kilkanaście nieudanych prób, aby zsynchronizować i dokładnie połączyć ze sobą wszystkie elementy. Najgorzej było z układaniem wężyka domino, bo wystarczył jeden fałszywy ruch i trzeba było stawiać wszystkie klocki od nowa. Ale było warto, bo mieliśmy przy tym dobrą zabawę i moja córka, Alicja była zachwycona :)

A oto efekt naszej pracy.

Kilka razy wykorzystałem elementy podobnych reakcji łańcuchowych na zajęciach z eksperymentami naukowymi, które prowadziłem w świetlicach i przedszkolach. Jako zabawa dla starszych dzieci, jest to dobry sposób na ćwiczenie koncentracji, umiejętności planowania, pracy zespołowej i cierpliwości.

W oparciu o doświadczenia z tej zabawy, kilka tygodni później zorganizowałem również warsztaty świąteczne dla dzieci i rodziców z budowania podobnych reakcji łańcuchowych. Niestety w większej grupie i mając ograniczony czas, jeszcze trudniej przeprowadzić eksperyment z pełnym sukcesem, ale z małą pomocą w końcu udało się zapalić lampki na choince :)

Planuję tu regularnie wrzucać kolejne pomysły na eksperymenty, ciekawostki, zagadki i kreatywne zabawy plastyczne, więc jeżeli lubicie tą tematykę, to obserwujcie mój kanał.

Niestety oprócz filmu nie zrobiłem więcej zdjęć samego eksperymentu, więc pierwszy obrazek do ilustracji zaczerpnąłem z pixabay.com -
licencja Public Domain

Sort:  

I just upvoted You! (Reply "STOP" to stop automatic upvotes)

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 61940.19
ETH 2433.78
USDT 1.00
SBD 2.50