HIT!Bezglutenowe [wegańskie] NALEŚNIKI - przepis na ciasto z 2 składników!💥

in #polish6 years ago

Witajcie!

Jeśli czytaliście post: Moja droga do ZDROWIA to wiecie, że kilka lat temu, po wykonaniu testów na nietolerancje pokarmowe, wykluczyłam z diety pszenicę, jajka i nabiał (swoją drogą są to trzy najczęściej występujące alergeny i produkty, które mogą wpływać na nasze złe samopoczucie). Pamiętam pierwszą myśl, jaka pojawiła się w mojej głowie na widok wyniku badania: jak to, nie będę mogła jeść naleśników?! 😱 haha Bo przecież ciasto na naleśniki przygotowuje się właśnie z mleka, jajek i mąki pszennej...

Niedługo później odkryłam coś niesamowitego. Zaczęłam używać w kuchni kaszy gryczanej białej, czyli takiej która nie została poddana prażeniu (paleniu). Okazało się, że po namoczeniu gryki w wodzie, tworzy się konsystencja przypominająca białko jajka. A to sprawia, że po zmiksowaniu kaszy z wodą powstaje ciasto, z którego możemy zrobić naleśniki! To było to! Do dzisiejszego dnia wysmażyłam już chyba tysiące gryczanych naleśników i przygotowywałam je z farszami na słono i słodko. Moja 15 miesięczna córeczka najbardziej lubi jeść je same, dokładnie tak jak ja robiłam to w dzieciństwie.. 

Zdjęcie z domowego archiwum: mała rączka porywa gryczanego naleśnika podczas, gdy ja fotografuję na Instagram mojego naleśnika z powidłami 😉😊  

Dodatkowo, warto zaznaczyć jak wartościowym produktem jest kasza gryczana niepalona. Naturalnie nie zawiera ona glutenu, a jest bogata w białko, błonnik, żelazo, potas, cynk, wapń, krzem, a także rutynę i witaminę E.

Naleśniki gryczane


Składniki:

  • 250 g kaszy gryczanej niepalonej (ja używam ekologicznej)
  • około szklanki wody
  • szczypta soli
  • dodatkowo do wyboru: szczypta kurkumy, papryki, chilli, kminku, czarnuszki lub innych przypraw i ziół

Przygotowanie:

Kaszę gryczaną płuczemy pod wodą. Następnie wlewamy świeżą wodę i zostawiamy na około 6 - 8 godzin, a najlepiej na całą noc.

Następnego dnia miksujemy kaszę z wodą, w której się moczyła oraz z przyprawami. Ja używam blendera kielichowego. 

Ciasto powinno mieć konsystencję ciasta na tradycyjne naleśniki. Bardzo ważne jest, by nie było zbyt rzadkie, a raczej delikatnie gęste. Przy pierwszej próbie warto zacząć miksować kaszę dolewając stopniowo wodę, w której się moczyła, tak by móc kontrolować gęstość ciasta.

Naleśniki smażymy na rozgrzanej patelni, ja co 2 - 3 naleśnik natłuszczam patelnię odrobiną oleju kokosowego rafinowanego.

Na zdrowie!

Moni

Sort:  

Polecam również mąkę orkiszową zamiast pszennej. Z niej też wychodzą dobre naleśniki, a jest o wiele zdrowiej!

Tak! Piekę ciasta na mące orkiszowej pełnoziarnistej i wychodzą super :)

Niesamowite! Czy probowalas dodac np mleko migdalowe zamiast wody? Ciekawa jestem czy przypominaloby jeszcze bardziej "normalne" nalesniki?

hmm.. nigdy nie robiłam ich z żadnym mlekiem, chętnie spróbuję, dzięki za podpowiedź 😉

Muszę o tym powiedzieć siostrze, na pewno się ucieszy :D
Niesamowite jest to, że do ich wykonania potrzeba tylko kaszy i wody - nie dość, że zdrowo to jeszcze oszczędnie!

Dokładnie! Fajne jest to, że można je nadziewać na słodko lub słono. Ja w wersji wytrawnej do ciasta dodaję przyprawy, np. papryczkę chilli lub kminek.

Mam przepis ma chleb z białej kaszy gryczanej I wody. Koleżanka robiła i wyszedł jej wyśmienity.

Ja jeszcze nie próbowałam ale niebawem się skuszę. Możliwe jednak, że Twoje naleśniki będa pierwsze na liście.

A czy sa miękkie? Nie łamia się? Długo można przechowywać w lodówce?

Chlebek gryczany piekę :)
Naleśniki są miękkie, aby zachowały swoją elastyczność należy przechowywać je szczelnie zawinięte, np. w folii spożywczej. A ile czasu? Szczerze mówiąc, nie wiem! U mnie ZAWSZE znikają w kilka godzin po przygotowaniu :)

Dzięki za odpowiedź:)

naleśniki - naleśnikami, ale najpiękniejsza mała rączka :D

Rączka najsłodsza 😊

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.13
JST 0.028
BTC 56681.24
ETH 3016.79
USDT 1.00
SBD 2.28