Rzemiosło historyczne

in #polish6 years ago (edited)

Jak już wiecie należę do grupy odtwórstwa wczesnego średniowiecza i bardzo lubię tę społeczność. Próby odtwarzania wszystkiego co wiąże się z tą epoką spowodowały, że odkryłam w sobie niejakie zdolności manualne, które stały się kolejną moją pasją. Ściślej mówiąc zabrałam się za naukę tkania krajek na bardku oraz szycie ręczne strojów historycznych.

Co to jest krajka i bardko ?

Krajka to pleciony z nitek wełny wąski pasek służący do wykańczania brzegów tkanin w celu jej wzmocnienia i udekorowania. Krótko mówiąc taką krajką obszywa się mankiety, dekolty i doły koszul bądź sukni aby były trwalsze i ładniejsze ( bogatsze ). Krajkę można też wykorzystać jako pas bądź owijacze na nogawice. Oto jedna z wykonanych przeze mnie

IMG_20180129_165121.jpg

Bardko to urządzenie do tkania krajek. Urządzenie to dość mocne słowo w tym kontekście ponieważ jest to prosta rzecz i może być wykonana zarówno z patyków jak i listewek lub twardej skóry. Krajki można też wykonywać na tzw tabliczkach, które w czasach średniowiecza były używane głównie przez Skandynawów . Ja jednak jestem Słowianką więc skupiam uwagę na historii mojego regionu a Słowianie wykonywali krajki na bardku. Moje wygląda tak

IMG_20180912_184755.jpg

Nie będę opisywać sposobu tkania na bardku bo wątpię żeby to kogoś tak bardzo interesowało. Gdyby jednak ktoś bardzo chciał zobaczyć jak to robię to zapraszam w ten weekend do Krosna Odrzańskiego na Turniej Rycerski O Pierścień Księżnej Jadwigi Śląskiej. Będę tam ze swoją drużyną i będziemy prowadzić warsztaty z różnych dziedzin, między innymi z tkania krajek. Po powrocie opowiem jak było :)
Na koniec wrzucam zdjęcie przy pracy z moją córunią

22904720_1973369176266559_4243649215739632418_o.jpg

Do zobaczenia wkrótce :D

Sort:  

Lubię szeroko pojęte rękodzieło :)

Jeśli mogę Ci doradzić - zmień sobie tag polska na pl-kobieta, wtedy możesz liczyć na głos opiekunki tagu, @sisters. Powodzenia!

Dzięki za radę, jeszcze jestem zielona w tym wszystkim :P

Congratulations @yum-yum! You have completed the following achievement on the Steem blockchain and have been rewarded with new badge(s) :

You got your First payout

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

To support your work, I also upvoted your post!

Do not miss the last post from @steemitboard:

SteemitBoard - Witness Update

Support SteemitBoard's project! Vote for its witness and get one more award!

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 64344.02
ETH 3142.36
USDT 1.00
SBD 4.01