Wyspa Orłowska

in #polish7 years ago (edited)

Ci co mnie znają wiedzą iż moje zdrowie psychiczne może nie być tak oczywiste jakim zdaje się być. Korzystając z nieszczęścia dużej ilości czasu wysiadłem 2 stacje szybkiej kolei miejskiej niż zwykle.Wszystko to po to by zwiedzić wyspę.

Wyspę?

zapytają zapewne Ci co Trójmiasto znają. Wyspa jest poszerzonym pasem zieleni między dwoma jezdniami Alei Zwycięstwa wpadającej niczym rwąca rzeka w ul. Grunwaldzianką już w Sopocie. Z resztą granica Sopot-Gdynia jest mniej wyraźna od tej między Witominem a Działkami leśnymi. Obie granice łączy jednak las i to że w lesie przy tej drodze jest cmentarz.


comment_MUDcNnbcdTgiLB16pqfyVb3lmzfqg4ag.jpg
rys 1. Miejsce które zwiedzałem od dupy strony.

Krzyż

Między centrum handlowym Klif (wymierającym dziś na rzecz Rivery), a stadniną koni, jak wielu mieszkających w Gdyni, lub tylko przejeżdżających do Sopotu Od strony właśnie granicy z Sopotem jest przejście dla pieszych, przy jego pomocy jednak możemy dostać się z Klifu do Stadniny, nie jest nam dane przejść tym zwodzonym mostem na rzece do naszej wyspy. Aby się tam dostać trzeba skorzystać z brodu, normalnie używanego przez dzikie fale pojazdów zawracających w tę czy inną stronę. Rozglądamy się, z lewej i prawej nie grozi nam nic więc szybkim i pewnym krokiem przedostajemy się niczym Izraelici przez morze czerwone. To tylko parę metrów, ale jednak w końcu to wyspa. Wita nas krzyż ogrodzony Łańcuchem i kotwicami z okrętów. W końcu jesteśmy w mieście z morza i marzeń. Samego krzyża nie sfotografowałem jednak. Ci bardziej dociekliwi znajdą go.
Bardziej zaciekawiła mnie tablica przybita do niego.Mówi ona że na 100m na południe był kościół. Spojrzałem na zegarek i w niebo. Właśnie tam idę!


comment_8dFAezyi6TTPHds1SAavw84vyjBiMnM7.jpg
rys 2. Tablica na krzyżu

Świątynia

Nie wiedziałem w sumie czego się spodziewać jednak po około 100m natrafiłem na świątynie. Nie wiem dlaczego ale zdała mi się piękniejsza od tego co widziałem za gówniaka w św Lipce. Przecież to tylko niski murek!
ale z drugiej strony aż murek!


comment_V8huKWUBqpMxQfI8vW0YpYvl1O8t4PTm.jpg
rys 3. Murek?

Posmutniałem gdy zobaczyłem kamienną płytę opisującą gdzie się znajduję w kawałkach. Rozejrzałem się uważnie w okolicy czy nie znajdę więcej fragmentów, niestety nie dane
było mi ułożyć tych przepięknych puzzli


comment_dPo7LpKphEWf8bxtE5ry4qszAWwE9CNJ.jpg
rys 4. rozbita tablica (cyfrowe)
20170530191943_07.jpg
rys 5. rozbita tablica(analog)

Po drugiej stronie "wrót" bo przed wojną zapewne były tam wrota znajdowała się druga, lepiej zachowana i obszerniejsza w treść tablica. Zwiedziłem dokładnie to miejsce. To czego na zdjęciach nie uchwyciłem to znicz i drewniany krzyżyk za jednym z drzew. Z kościoła wyrastała ścieżka prowadząca dalej w głąb wyspy, między coraz śmielej rosnące małe drzewka i krzaki. Ścieżka ta nie jest specjalnie długa jednak nie od razu było dane mi zobaczyć cel mojej podróży, czyli wspomniany cmentarz. Brama tam była lekko uchylona, jak by w zaproszeniu. To jednak ku mojemu zaskoczeniu mam (lub mam taką nadzieję) tylko na kliszy aparatu analogowego, w pamięci telefonu nie pozostał po tym ślad.

comment_efEHuNhSDkDsKd0GkcRUAbxGk8lQSgnL.jpg
rys 6. Druga tablica

Wejście


20170530191943_11.jpg
rys 7. Droga na cmentarz (analog)

Wróciłem i odkryłem dlaczego części zdjęć nie mogłem znaleźć Jednak "Tylko Kabel" bo po BT część nie doszła.
I jednak brama wejściowa zapraszająca nas ku "przygodzie" się zachowała.
Tablicę przytwierdzoną do niej wrzucę na samym końcu.

comment_0DsYmpKHrX1F4r1ufCuvqx9kxly1VVQV.jpg
rys 8. Zaproszenie bramy

Cmentarz

A więc jesteśmy na miejscu na samym wejściu wita nas grób inny niż wszystkie. Grób dla wszystkich tych których nazwiska starły deszcze, pożary, czas czy ludzkie celowe działania. Wtedy jeszcze nie rozumiałem jak ważny dla tego miejsca jest to grób.


comment_y63ODGCkA4X3Ta4BvpxVeoP0QgQJrF3f.jpg
rys 9. Grób nieznanych

Do tego grobu podchodziłem kilkukrotnie by za każdym razem odczytać nowe fakty z życia tego kto tam leży.
Pierwsze co rzuciło mi się w oczy to data zgonu 1935 więc raczej mam do czynienia z cmentarzem mocno przedwojennym. Dopiero po chwili zrozumiałem że Józef to był tak na prawdę 16 letni chłopak. jakoś zrobiło mi się szkoda Józka

comment_2bUxhYIqak5hMXCN1zxlv0jijuPuS50f.jpg
rys 10. Grób Józka (cyfra)


20170530191943_12.jpg
rys 11. Grób Józka (analog)

Jak widzimy cmentarz nie jest tak zapomniany, jak by się zdawało.

comment_GiCzQ1bPEXglZxDnMsvL06Ix2dvez78o.jpg
rys 12. Zadbany grób

I znów to samo, grób osoby młodej. Hieronimowi nie dane było się nacieszyć pierwszą powojenną wojną, a i mógł nie znać świata innego niż ten w wojnie. W końcu gdy wybuchała miał 4 latka. Szkoda mi go.

comment_5GayZdMebHcsn1Unqu1kXO60O2miefZy.jpg
rys 13. Tak tylko 10

Na całym cmentarzu są dwa takie groby, oba na nazwisko Kaczorowski, inskrypcja na dole głosi
"KOCHANEMU MĘŻOWI
ŻONA"

comment_DLQnxTwm3oAJAOsiyAUDLWgHgmibYrTb.jpg
rys 14. Kochanemu mężowi

Trzeci już nagrobek informujący o tym że ten kogo pamięci strzeże odszedł od nas tragicznie w pierwszych dniach wiosny 1945, postawił mnie przed pytaniem, cóż się wtedy działo?
na szczęście używając największej biblioteki świata znalazłem odpowiedź
http://historia.trojmiasto.pl/Jak-wyzwalano-Gdynie-w-1945-r-n81129.html

comment_oH3XrFL0sakOJCHanf3Qdx9OHMur2wbp.jpg
rys 15. Marzec 1945(cyfra)


20170530192123_01.jpg
rys 16. Marzec 1945(analog)

Ta sama kobieta która w marcu chowała Męża, tutaj po zaledwie 4 miesiącach musiała pochować syna. Nawet nie chce próbować myśleć jaki to musiał być dla niej ból.

comment_2xNLN9WC80iy5X1ryMsSxemtG7vZAkHS.jpg
rys 17. Syn

Ten grób zdaje się być sprawą dla CSI:Steem. Mimo szczerych chęci nie jestem w stanie odczytać cóż na tej desce jest zapisane... a może być zapisane tylko do następnego deszczu.

comment_M08Zlveg5qV8QtW7LNgC4FLvvSKsEHYe.jpg
rys 18. Bronisława?

A kiedy się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka.

Chyba wiem co Jan z Szymonem Piotrem czuli idąc do grobu Pana. Takie połączenie strachu i ekscytacji. Hamowanie ciekawości dobrymi zasadami. Podobnie jak Piotr nie wszedłem do środka i nawet nie zamierzałem. Czuje że ten grób będzie mi się dziś śnić nadal mam ciarki jak o nim pomyślę, a przecież to tylko 70 letnia dziura w ziemi, być może z resztkami kości co wątpliwe


comment_TsLCDrsfEsK5xJJdx4z5b5fcD0aM8swp.jpg
rys 19. Otwarty grób(cyfra)


20170530191624_12.jpg
rys 20. Otwarty grób(analog)

Nie wiem czy to widać, ale w tym kamieniu zdają się być resztki krzyża.

comment_dhOB9jhhDgz1woQ3lILUWVD2hwQjIYtm.jpg
rys 21. Krzyż

Po nim, bądź jej zostało tylko trochę niedbale położonego gruzu... a i tak jak na ten cmentarz jest to pomnik wyborny

comment_ifOe8B6WOBZg80cJRVOEePx8YEXEbUAt.jpg
rys 22. Tylko tyle

Gdy odchodził Pan Konstanty Gdynia miała zaledwie roczek, dziś wisi nad nią widmo 100letniości

comment_a1WTNEYe5leepvG3FwFKCxf3Z8YhjfNq.jpg
rys 23. 1-sze urodziny

Podczas jednak gdy patrząc na poprzedni grób mówimy o 100 miasta, tutaj mały Zbyś miał lekko ponad półtora roku. to musiał być potworny ból dla rodziców.

comment_DDc3uh19QWvZ649KRoo9gqcka7dgH3he.jpg
rys 24. Zbyś

a tu trochę jak w Bieszczadach...
Ci co obserwują tag wiedzą że z cmentarza Witomińskiego przyniosłem zdjęcie grobu 11 żołnierzy. Tam o nich ponad to że byli wiedzieliśmy kim byli. Tu... wiemy że byli, i to naprawdę wszystko

20170530191624_11.jpg
rys 25. Bieszczady :)


20170530191624_10.jpg
rys 26. Bieszczady cd.


20170530191943_04.jpg
rys 27. Bieszczady cd.


comment_J9yTd2Z1nneFWrdCjTrbFLY9SDvuNYih.jpg
rys 28. Bieszczady (cyfra)

Nie udało mi się zrobić lepszego zdjęcia tej potrzaskanej tablicy. Ale ten mlecz zdaje się być wręcz symboliczny, w końcu krąg życia nadal się kręci.

comment_nlPgXC0nW1LOG72nxNN0O4uc5nnPsGiP.jpg
rys 29. Drzazgi

Między tym, a drugim...

comment_YNQg6gpckQrBRtA7oKoelOnL7jYymray.jpg
rys 30. Największy

... największym pomnikiem na tym cmentarzu...

20170530191943_03.jpg
rys 31. Wiśniewscy (analog)


comment_YeIWx2hq5bflkx6GOmDzFoaqUb5N4nso.jpg
rys 32. Wiśniewscy(cyfra)

... znalazłem płaczącego Jezusa, niestety nie trzyma on już głowy w dłoniach.
Zdaje mi się jednak że w tym że miejsce na jego głowę zostało na zdjęciu wypełnione pociągiem pełnym ludzi, może mieć jakąś treść, ale jaką...

comment_lZaPJb4fU3cPh0s33sZygW5tN2HWcq7F.jpg
rys 33. Jezus też jeździ SKMką


20170530191943_02.jpg
rys 34. Jezus (analog)

To chyba najlepszy wg. mnie wzór grobów dla małżeństw tu w ziemi leżą
Anna i Karol Goertz

comment_w2n4lx138RUSvdgPbYIFY9cUbNMGm70Q.jpg
rys 35. Grób dla dwojga

8,9 i 14 lat a kostucha zdawała się nie odkładać ani na chwilę kosy.
Po dacie wnioskuje że zmarli na coś typu Gruźlicy czy innej podobnej choroby.
Nie znam niestety się na chorobach więc mogę źle wyrokować

comment_PuY8DLC1HoEJZ3zA1EPp78QCocHIpI3n.jpg

rys 36. Seria

eh piękny krucyfix


20170530191943_01.jpg
rys 37. Krucyfix (analog)

Tabliczka na grobie Pani Marii przykuła moją uwagę, ale była! a więc i pamięć była!

comment_6DtZwDMetHql23c3B5bRwzUdERNCJvkZ.jpg
rys 38. Pamięć

Kiedyś ludzie potrafili ładnie pisać

comment_LGcXK6n4OUmOXupMvdZhylosFJWo6WUv.jpg
rys 39. Kaligrafia

Za moment opuścisz wyspę, mam nadzieję że jej "mieszkańcy" chociaż na chwilę uciekli przed piekielną zieloną bielą.
Bielą która powoli, acz nie ubłaganie skazuje ich na zapomnienie.
Na koniec zostawiam wam tablicę z bramy cmentarnej.

comment_mpX0tMIFeox8VPJnp3holnufoD75Sq8s.jpg
rys 40. Tablica 1/4

comment_2PSk2xZJ6TAFQAAOKDTOlSZ3ei69ZjVc.jpg
rys 41. Tablica 2/4

comment_isyRjYJrsxInXv8hl3aS2kkJBXqUKpI8.jpg
rys 42. Tablica 3/4

comment_ZiVRxGwmVbDtjQ1Mab2TX0nsioEjZBVf.jpg
rys 43 Tablica 4/4

Tekst oryginalnie pojawił się na moim mikroblogu.
https://www.wykop.pl/wpis/24116891/mirki-z-pewnych-tagow-wiedza-iz-moje-zdrowie-psych/

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 59479.71
ETH 3174.48
USDT 1.00
SBD 2.44