Kadry z pracy w terenie #9 Okruszek historii z targowiska.steemCreated with Sketch.

in #polish6 years ago
Sobota... Czekałem na nią niecierpliwie, miałem w planach wypad do nowego schroniska, które powstało w odległej o 80 km miejscowości. Niestety plany pokrzyżowała mi awaria w terenie... Klient biznesowy = czas reakcji do 24h czyli nie ma, że wolna sobota, jedziemy usunąć awarię. Szybko poszło, wymiana padniętego sprzętu na nowy i wracamy, żeby choć załapać się na wolne popołudnie. Do schroniska już nie pojadę ale na wypad nad wodę czasu jeszcze wystarczy.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Odolanowie - niewielka miejscowość w woj. wielkopolskim położona nad Baryczą. Trafiliśmy na dzień targowy więc kefir w jedną, banana w drugą rękę i wbijam się w tłum ludzi między kolorowe stargany. Bardzo lubię takie lokalne targowiska w małych miejscowościach. Można tam często kupić niespotykane w pełnych masowej tandety z Chin hpiermarketach i galeriach, wyjątkowe i klimatyczne drobiazgi takie jak młynki, dzbanki, stare obrazki, zdjęcia, książki, lampy itp. skarby. Tym razem nie było inaczej :) . Wypatrzyłem na jednym ze straganów metalowe pudełko z guzikami, kolorowymi blaszkami, metalowymi znaczkami z Leninem. Okazało się, że właściciel sprzedaje je po 5 pln od sztuki. Zawsze fascynowały mnie takie drobiazgi, mali świadkowie historii, każdy z nich ma swoją opowieść. Wysypałem zawartość pudełeczka na blat straganu i ogarnąłem całość spojrzeniem. Zawsze znajdzie się jeden fant, który do mnie "zagada" w Odolanowie moją uwagę przykuł guzik.

Tak tak... ze sterty drobiazgów patrzył na mnie duży guzik płaszczowy z epoki napoleońskiej z liczbą "I08". Piątka dla sprzedawcy guzik dla mnie i jako szczęśliwy, nowy właściciel guzika zabieram go na pobliska stację benzynową by przy kawie szperając w sieci odkryć jego historię, która okazała się bardzo ciekawa i chciałbym się nią z Wami podzielić.

guzik.jpg

Mój nowy skarb i "niemy" świadek przeszłości pochodził z płaszcza żołnierza 108 Pułku Piechoty Liniowej Wielkiej Armii cesarza Napoleona Bonaparte. Szlak bojowy tej jednostki wiódł przez Heidelberg i Mannheim, Neuwied, Auerstadt i Nasielsk, Pruską Iławę (Eylau).

Bitwa pod Pruską Iławą rozegrała się w dniach 7-8 lutego 1807 roku. Napoleon chciał uderzyć na wycofujące się wojska rosyjskie, miał przewagę liczebną i postanowił rozbić Rosjan w otwartym polu. Plany pokrzyżowała mu pogoda. Natarcie Francuzów zdezorganizowała wiejąca im prosto w oczy zamieć śnieżna.

mapa 1.jpg

VII Korpus marszałka Augereau uderzył na lewe skrzydło Rosjan. Słaba widoczność z powodu wiejącej w oczy Francuzom zamieci spowodowała, że zboczył w lewo i ruszył w kierunku centrum wojsk carskich. Rosjanie mieli pod Pruska Iławą dwukrotnie więcej artylerii, dali oślepionym Francuzom podejść do swoich pozycji i zasypali ich gradem pocisków dziesiątkując VII korpus. Niedobitki rozbiła szarża jazdy rosyjskiej księcia Golicyna. Napoleon kontratakował szarżą swojej kawalerii. Bitwa zamieniła się w wymianę ciosów jednostek piechoty i kolejnych szarż kawalerii na poszczególnych odcinkach frontu.

szrża1.jpg

Francuzi zaczęli przeważać jednak gdy Rosjan wsparł wchodzący do bitwy z pruskim korpusem L'Estocq szanse się wyrównały a działania wojenne przerwała noc. Dowodzący wojskami rosyjskimi Hrabia Levin August von Bennigsen obawiając się, że rosyjskie skrzydła nie wytrzymają kolejnego dnia naporu Francuzów i może zostać otoczony, zarządził odwrót na Królewiec.

Bitwa pod Pruska Iławą ochłonęła 40 tyś. ofiar... Była jedną z najkrwawszych bitew kampanii napoleońskiej. Przede mną leżał świadek tamtych wydarzeń. Guzik płaszczowy 108 Pułku Piechoty Liniowej Wielkiej Armii. To nie koniec tej wedrówki po kartach historii. Dalszy szlak bojowy pułku to Hamburg, Ligny i... Waterloo! To jednak już inna opowieść. :)

Zachowam mój wyszperany na targowisku w Odolanowie skarb jako pamiątkę, świadka i lekcję historii minionych czasów. Będą kolejne targowiska i kolejne skarby, które mają do opowiedzenia swoje historie.

Bibliografia

  • Adam Zamoyski, 1812 , Kraków 2004
  • Tomasz Rogacki, Pruska Iława 1807, Warszawa.

Zdjęcia

  • Autor, Wikimedia.

    t1 małe.jpgzw kopia.jpg

Sort:  

Mam identyczny guzik z numerem 9 :)

Miałem w kolekcji nr. III kupiony na pchlim targu w Ostrowie Wlkp. ale oddałem do muzemum jako uzupełnienie kolekcji napoleońskiej.

Mój też trafi w najbliższym czasie do muzeum. Tylko czekam na wolny dzień żeby tam podjechać. Mam jeszcze kilka rzeczy, które muszą trafić do muzeum :)

Coin Marketplace

STEEM 0.30
TRX 0.12
JST 0.033
BTC 65143.22
ETH 3203.33
USDT 1.00
SBD 3.88