Solipsyzm - czyli co jeśli nie istniejecie?

in #polish6 years ago


Tak właśnie wygląda symbol solipsyzmu

Pragnę Wam przedstawić pogląd filozoficzny, który osobiście mnie bardzo ciekawi. Moje zainteresowanie nim bierze się stąd, że solipsyzm to pogląd który brzmi mało wiarygodnie, ale w żaden sposób nie potrafię go jednoznacznie obalić. Może Wy spróbujecie? :)

Podstawowe założenia


Według solipsyzmu istnieje jedynie jednostka poznawcza - w moim przypadku tylko JA istnieję. Wszystko to co widzę, słyszę, czuję (cała rzeczywistość) jest wytworem mojego umysłu i stanowi jego części. Mówiąc prościej - Wy tak naprawdę nie istniejecie, Steemit nie istnieje, zwierzęta nie istnieją, a są to jedynie moje subiektywne wyobrażenia. Coś jak sen.

Bliźniaczo podobnym poglądem filozoficznym jest materialistyczny agnostycyzm, który uznaje, że można jedynie absolutnie udowodnić istnienie jednostki poznawczej - wszystko inne może być jedynie iluzją, złudzeniem, imaginacją.

Dlatego też bardzo ciężko jest jednoznacznie obalić ten pogląd. Ponadto solipsyzm jest nienaukowy, ponieważ w praktyce jest niefalsyfikowalny (nie do zbadania).

Historia


Twórcą solipsyzmu jest prawdopodobnie Gorgiasz z Leontinoi (choć niektórzy uważają za twórcę Kartezjusza). W swoim dziele O naturze albo o niebycie zakłada, że:

  • Nic nie istnieje.
  • Gdyby nawet coś było, to byłoby to niepoznawalne.
  • Gdyby nawet coś było poznawalne, to i tak wiedzy o tym nie udałoby się przekazać.

Następnie George Berkeley wysunął argumenty przeciwko materializmowi na rzecz idealizmu. Berkley negował rzeczywiste istnienie materii. Uważał, że to ludzkie myśli stworzyły materię jedynie w umyśle. Dało to pożywkę dla solipsystów.

Co myślicie o tym poglądzie?

Źródła:
https://pl.wikipedia.org/
http://www.racjonalista.pl

Sort:  

Pogląd ciekawy, niestety albo i stety nieprawdziwy. Posłużę się tu pewnym przykładem. Pewnego razu do właśnie Berkeleya przyszedł student i woła:
"Profesorze, profesorze! Mam pytanie!"
A George mu na to "Wejdź". 'Ale drzwi są zamknięte"-zauważył uczeń.
"Odwróć się!" Nakazał profesor
Czy Student mógł przejść? No niezbyt.

Zauważyłem, że zajmujesz się bliską mi tematyką. Miło by było jakbyś wpadł ocenić mój blog ;)

Ciekawe tematy masz. W sposób łatwy do zrozumienia mówisz o filozofii, a to się ceni. Zaobserwowałem Cię i dałem kilka upvotów.

Coin Marketplace

STEEM 0.29
TRX 0.12
JST 0.032
BTC 64266.51
ETH 3121.56
USDT 1.00
SBD 4.08