Ciasto kokosowo-czekoladowe z daktylami i figami

in #polish6 years ago (edited)

4AD09C48-1EDB-45A7-99BB-EF609561E45D.jpeg

Cóż za odkrycie! Przyznam, że będac wegetarianka, lata temu, nie znałam tylu wegetariańskich opcji deserowych co obecnie. Miałam sporo materiałów z przepisami na potrawy, z których korzystałam (i nadal korzystam), ale na dzień dzisiejszy moje zasoby i tak wydaja się ubogie.

Bardzo często przyrzadzam wegetarińskie potrawy gdyż jestem do tego przyzwyczajona. Desery robię różne. Dużo piekę, sprawia mi to przyjemność. Sa to najczęściej tradycyjne wypieki bazujace na białej mace, maśle i cukrze. Zazwyczaj obniżam zawartość cukru w moich słodkościach, ale i tak czuję czasami pewien dyskomfort psychiczny. Nadmiar cukru i białej maki krzyczy moje wnętrze! Do czego zmierzam? Do tego, że uwielbiam słodycze i cały czas szukam i testuję zaminniki by znaleźć dobre, zdrowe słodkości, które będę jeść bez wyrzutów sumienia. Przy czym też nie bez graniczeń;)

Dzisiaj prezentuję wspaniały deser, który powstał dzięki wpisowi @zdrowie. Przepis oryginalny to sernik jaglany bez pieczenia. Do tego wegański jeśli dobrze pamiętam. Zaintrygowała mnie kasza jaglana imitujaca masę serowa. Daktyle, figi, pestki czy orzechy wykorzystuję regularnie w kuchni. Kaszę jaglana stosowałam do typowych dań aż do niedawna. Obecnie zdecydowanie więcej jej u mnie w kuchni. Dobry artykuł znajdziecie u @edarian na temat zdrowotnych właściwości kaszy jaglanej. Polecam!

Ciasto, które stworzyłam opiera się w dużej mierze na przepisie @zdrowie ale nie jest wegańskie. Zmodyfikowałam je gdyż chciałam uzyskać bardziej wyrazisty smak. Uwielbiam czekoladę więc bez niej się nie mogło obyć. Deser ma cztery warstwy - pieczony spód, jaglana masę na nim, daktylowo - figowa warstwę i czekoladę.

Nie mam dokładnych proporcji składników. Część była odmierzona, część nie. Opiszę Wam kolejność wydarzeń.

Składniki:

  • kasza jaglana
  • mleko kokosowe
  • wiórka kokosowe
  • syrop klonowy
  • kruszone herbatniki
  • kakao
  • olej kokosowy/masło
  • figi
  • daktyle
  • mak
  • tabliczka czekolady (u mnie gorzka)

Zaczęłam od namoczenia fig i daktyli w goracej wodzie. Wzięłam po garści.

Kolejny krok to gotowanie kaszy jaglanej na sypko (2:1). Kaszę gotowałam na mleku kokosowym. Odlałam pół puszki i domieszałam wody by mieć wystarczajaco dużo.

Rozdrobniłam herbatniki w blenderze. Miałam ich szklankę. Dodałam 2 łyżki kakao i roztopiony tłuszcz kokosowy. Tłuszczu dodałam tyle, by je skleić i wyłożyć tym ciastem tortownicę.

30EA1BB6-4A2D-4E57-99FC-25511B4E2923.jpeg

Piekarnik nastawiłam na 180 st. C. Piekłam spód przez 10 minut w formie wyłożonej folia aluminiowa.

W międzyczasie zrobiłam masę jaglana. Po raz kolejny do kielicha blendera włożyłam, tym razem, tłuszcz kokosowy (ok. 2 czubatych łyżek), wiórka (50 g), syrop klonowy (2 łyżki), pół puszki mleka kokosowego. Jeśli chodzi o ten ostatni produkt to wybieram 70% i do deserów zbieram gęsta warstwę, które się gromadzi pod wieczkiem puszki.

1B9BF9E4-EC07-4963-82BE-52A79A336AB6.jpeg

Proporcjami można się w tym przepisie bawić. Nie sadzę, by można było te smakowitości zepsuć. Zachęcam do prób.

Masę wyłożyłam na ostygnięty spód. Rozsmarowałam i włożyłam do lodówki.

6C6F1A8E-5425-4CEE-8C0D-AB7BEB22FF81.jpeg

5B03FA21-A8A9-4743-935E-F2743B52C497.jpeg

Blendera w międzyczasie nawet nie myłam gdyż jest potrzebny do rozdrabniania prodkutów do trzeciej warstwy.

Daktyle i figi miksowałam do gładkości podlewajac woda, w której się moczyły. Dodałam tej wody kilka łyżek gdyż mój sprzęt nie chciał poczatkowo rozdrabniać.

B6A86CDB-9640-431E-9B59-CCD0B38415EF.jpeg

Przełożyłam masę do miski dodajac kakao i mak (dwie łyżki kakao i jedna maku).

Wyłożyłam na masę jaglano-kokosowa i całość wstawiłam na noc do lodówki. Po wyjęciu z formy kroiłam kwadraty. Układałam po dwa na sobie i polewałam roztopiona czekolada. Łyżka tej czekolady można również przełożyć warstwy ciasta dla zwiększenia mocy czekoladowej;)

8D5AFE33-8E25-4E82-9BC3-EEFA8CC8008E.jpeg

Oczywiście czekoladę można pominać i posmarować deser lukrem. Również dwie warstwy tych pyszności można skleić dżemem. Pomysłów na zabarwienia smakowo-kolorystyczne mam wiele. W kaszę może być również wmieszane kakao dla zupełnie czekoladowego smaku. Przyprawy korzenne będa stanowiły świetny dodatek. Suszone owoce czy skórka pomarańczowa i sok z pomarańczy moga zamienić to ciasto w lekki wiosenny przysmak serwowany na majówce.

F97EE383-A87F-4158-AD7A-FDBA181EAA94.jpeg

Życzę smacznych wyczynów w kuchni!
Będzie mi miło poczytać Wasze komentarze.

Sort:  

Ależ mi smaka narobiłaś! 😎
Bardzo apetycznie to wygląda. 👌

Dzięki za komentarz! Ten deser był wspaniały. Czułam się po nim lekko i niewinnie;)

Free Upvote plus you get 0.1 steem just to sign up !
http://mcg6000.com/booster

CUDOWNY !!! 😍
Świetnie wyglądają te przełożone ciasta ułożone jedno na drugim, koniecznie muszę spróbować zrobić taki "tort" ;)) No i ta masa z makiem - rewelacja! Na pewno wypróbuję Twój pomysł 😊

Dzięki serdeczne!

Wiesz, dla mnie i mojej córeczki to był tort. Obchodziłam urodziny w dniu, w którym go zrobiłam. Mała zainstslowała świeczki w czekoladzie i dmuchała wraz ze mna:)

Dopiero od niedawna zerknąłem w to, co piszesz, i muszę przyznać, że Twoje posty są świetnie opracowane!
Upvote i follow ;)

Dziękuję pięknie za komplement!

Congratulations @sweetsandbeyond! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

Upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Thank you kindly!

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.14
JST 0.030
BTC 60787.79
ETH 3242.30
USDT 1.00
SBD 2.46