68# To owo i takowo - wymiana zużytych banknotów

in #polish6 years ago

               


Siema. Ostatnio jakoś w zeszłym tygodniu, otrzymałem jak resztę w sklepie podarty w 1 miejscu banknot.

Nie zobaczyłem tego od razu tylko dopiero po powrocie do domu. Postanowiłem zobaczyć w internecie co zrobić takiej sytuacji. Jak zwykłe ludzie z internetu są pomocni. Pierwsza strona która wyskoczyła to naszego Narodowego Banku Polski. Można z niej wyczytać, że ogólne różne przepisy i ustalenia na mocy NBP. Banki są zobowiązane do wymiany banknotów jeżeli w 45 proc. jego pierwotnej  powierzchni zachowało się w jednym kawałku i możliwe jest rozpoznanie  jego nominału. 


                                   Można podzielić na 2 kategorie : 

45 % do 75 % ---->>> 50% wartości banknotu ( np :czyli 25 zł z 50 zł)

dobry stan ponad 75% ---- >>> 100 % ( np : 50 zł za 50 zł)


Warto dodać banknot może być także poplamiony, przerwany. Wymianie tez podlegają monety tylko , że o wiele trudniej jest uszkodzić czy zniszczyć banknot od monety. Temu też częściej wymieniane są banknoty. Dużo większej siły potrzeba do tego i trochę trzeba się namęczyć. Sam dopiero od tygodnia dowiedziałem jak to wygląda, bo wcześniej nie miałem o tym specjalnego pojęcia. Ciekawe tak czy dużo osób używa banknotów 500 złotowych. Na pewno jest w obiegu dużo mniej niż 100 złotych czy innych. W końcu sam papier z którego są wykonywane banknoty są dobrej jakości. Zawsze przyjdzie kiedyś czas, aby się zniszczyć od samego używania, zginania, trzymania w dziwnych miejscach. Jeszcze kilka lat temu były bardziej używane, teraz dominują karty płatnicze, karty kredytowe. Najlepiej nawet, dla banków, aby je zlikwidować. 


Informacje pochodzą z :  https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/banknoty_i_monety/wymiana.html                       

Obrazek : pixabay.com/pl/funt-monety-waluty-banknot-414418/

                               Dziękuję za uwagę !!!

                                

Sort:  

Parę dni temu widziałem gdzieś news, że w USA dziecko wrzuciło do niszczarki 1000 USD w banknotach 100 USD i jak pokrzywdzeni zgłosili się z tą papierową makulaturą do banku ten im wypłacił całą kwotę w nowych banknotach.

Z treści zrozumiałem, że banknoty trudniej zniszczyć niż monety, czy o to chodziło?

Chyba na odwrót xD.

Osobiście 2 razy korzystałem z banknotu o nominale 500 złotych :)
Banknoty nie do końca są produkowane z papieru. Niektóre są nawet plastikowe (nie w Polsce).

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62264.03
ETH 2431.11
USDT 1.00
SBD 2.50