Jak sprzedałem monetę 2 zł za 200 zł ?

in #polish6 years ago (edited)

coins-1523383_960_720.jpg

Witajcie,

To nie clickbait, dziś opowiem jak naprawdę udało mi się sprzedać monetę dwuzłotową za 200 zł. Część z Was, która zna się troszkę na numizmatyce, pewnie domyśla się już o co chodzi. Tak, byłem w posiadaniu destruktu. Innym, wytłumaczę czym owy destrukt jest i dlaczego taka moneta jest warta dużo więcej niż 2 zł i nie należy płacić nią w sklepie.

Czym jest destrukt ?

Otóż destrukt menniczy to moneta wybita niezgodnie z przyjętym projektem. Może być to uszkodzony bądź zagnieciony stempel, podwojony rysunek na monecie, moneta z innego metalu niż pozostałe, czy jak w moim przypadku - przesunięty rdzeń (w przypadku monet dwuzłotowych i pięciozłotowych).

Ile warty jest destrukt ?

Zależy jaki. Najczęściej spotykane są przesunięcia rdzenia. Im większe przesunięcie, najlepiej takie, że robi się dziura w monecie - tym wyższa wartość kolekcjonerska. Destrukty monet pięciozłotowych są warte więcej niż tych dwuzłotowych. Ceny dochodzą do 700 zł. Chociaż wycena to sprawa niezwykle trudna. Przedmioty kolekcjonerskie, rzadkie podlegają innej wycenie niż towary powszechnie kupowane jak telewizory czy konsole do gier. Tutaj trzeba starannie oszacować koszt takiej monety. Przy czym należy zauważyć, że niemal każda pięciozłotówka, ma delikatnie przesunięty rdzeń, co nie stanowi destruktu menniczego.

Dlaczego tak drogo ?

Chociaż zbieram okolicznościowe dwuzłotówki, to destrukty nie mają dla mnie wielkiej wartości. Rozumiem jednak ludzi, którym na tym zależy i chętnie je kupują. Prawdopodobnie kierują się tym, że ten konkretny destrukt jest tylko jeden na całym świecie (rdzeń przesunięty akurat w ten sposób, pod tym kątem) oraz faktem, że to po prostu niezwykle rzadkie monety. Takowe oczywiście są odrzucane w mennicy, ale czasem po prostu, któraś umnkie i trafi do obrotu. Potem taki rolsonpatison pójdzie do sklepu, zapłaci za bułki banknotem 10 złotowym i otrzyma taki skarb :)

22552595_10210308583490734_5045638088424500214_n.jpg

22549900_10210308583530735_2717284310333433571_n.jpg

Gdzie sprzedać destrukt ?

Raczej nie na allegro czy olx. Tam zacznie się targowanie, a w przypadku licytacji może spotkać nas niesatysfakcjonująca kwota. Możemy ustalić cenę minimalną, ale za to pobierana jest opłata. Podobnie jak za samo sprzedanie przedmiotu. Tutaj przychodzą z pomocą grupy numizmatyczne na fb. Ludzie, którzy znają się na rzeczy, oszacują cenę monety i zapewne znajdzie się kupiec.

a.png

s.png

Podsumowanie

Warto przyglądać się monetom. Być może warte są dużo więcej niż myślisz. Nie wydawaj ich w sklepie, a poszukaj kolekcjonera :)

Sort:  

Zazdro :) A koniec końców gdzie to ogłosiłeś? Że posiadasz takie 2 zł? Na allegro? :D

na fb, w grupach numizmatycznych :)

Teraz będę się przyglądał dobrze każdej monecie :D

A mnie ciekawi w jaki sposób wszedłeś w posiadanie destruktu? Też kupiłeś za wielokrotność wartości monety, czy po prostu miałeś szczęście i wydano Ci ją na zakupach w sklepie? :)

Wydali mi w biedronce :)

Swego czasu miałem kilka takich monet i trzymałem je w domu, bo niespotykane. Nie wiedziałem wtedy, że mają taką wartość i po prostu później je wydałem. :c

Coin Marketplace

STEEM 0.16
TRX 0.15
JST 0.030
BTC 59106.19
ETH 2538.36
USDT 1.00
SBD 2.37