Jak widzę wykresy kursów cen? Coś innego o wykresach i wskaźnikach. #1

in #polish6 years ago


Wykres kursu to coś codziennego dla wszystkich, którzy parają się handlem lub arbitrażem. Niby coś prostego, a jednak nie do końca. Wykres jest zawsze zapisem historycznym i służy nam do prześledzenia zachowań ceny w przeszłości i jest elementem wspomagającym handel. Ważne jest, aby wykresu nie stosować jako jedynego źródła informacji. Dlaczego? Bo to co widzimy jest zawsze historią, która została nam zaprezentowana w formie grafiki i tylko tyle.

Wiem, że zwolennicy wszelkiego rodzaju analiz technicznych, zaraz wyleją na mnie gromy. Trudno, ale nie jestem zwolennikiem czystej analizy technicznej ceny. Nie zaprzeczam skuteczności niektórych metod AT (analizy technicznej), jednak nigdy nie stosuje jej jako jedynej wskazówki do momentu zajęcia pozycji na rynku. Czasem robię wręcz przeciwnie, aby przetestować swoją teorię zachowania ceny, a tak właściwie zachowania handlujących. 


Wskaźniki


Do wykresu dołączanych jest szereg wskaźników. To dla mnie ważny element handlu i czerpię z tej części AT ile tylko się da. Jeżeli mój scenariusz zajęcia pozycji się zgadza z nimi, to mam DODATKOWY, a nie jedyny, argument do otworzenia pozycji na rynku.

Jakich wskaźników używam? Szczerze mówiąc to bardzo mało. W przypadku kryptowalut najskuteczniejszy wydaje się wskaźnik wolumenu, RSI, MACD i wolumenu skumulowanego oraz wskaźnik The Will'y. Zaznaczam, że jest to mój pogląd i tyczy się tylko i wyłącznie kryptowalut. O samych wskaźnikach znajdziecie dużo informacji w sieci i nie chciałbym tutaj ich opisywać, gdyż z pewnością znajdziecie o wiele lepsze lektury na ich temat. Ważne jest również, że nie używam wszystkich wskaźników na raz. Stosuje je w różnych interwałach czasowych i czasem na niektórych rodzajach tokenów nie używam niektórych w ogóle.


Interwały czasowe


Najskuteczniejszym dla mnie interwałem czasowym jest przedział interwałów od 1W (tygodniowego) do 5M (5 minut). Ogólny przegląd tego co się dzieje zaczynam od jak najwyższych interwałów do najmniejszych. Dzięki temu mam całkowity obraz historii ostatniego okresu i mogę pomału wyrabiać sobie pogląd, który potwierdzi lub zaprzeczy mój scenariusz na najbliższy okres.

Scenariuszy zakładam kilka. Długo terminowy (np. STEEM i BTC), średnioterminowy (np. BTC, LTC, ADA, NEO), krótkoterminowo gram niezbyt często, raczej 3-4 pozycje na tydzień, chyba że widzę potencjalnie duży ruch w jakimś kierunku i testuje scenariusz zachowania ceny.


Wielkość pozycji i lewarowanie


Nie mam tutaj zbyt surowych reguł. W krótkim terminie trzymam się przeważnie zasady, że pozycja to maksymalnie 50% depozytu z 3-5% STOP LOSS, a maksymalny lewar jakiego używam to x10 lub x25 w bardzo wyjątkowych sytuacjach. Sam depozyt w przypadku kryptowalut to nie więcej niż 10% tego co mogę stracić (tylko 10% ponieważ z zasady nie ufam giełdom kryptowalutowym, wolę zrobić kilka depozytów i w przypadku zhakowania giełdy stracić 10% niż wszystko). Można powiedzieć, że nie jest to wiele, a dzięki temu mogę przetestować 20 scenariuszy i tyle razy się pomylić.

Średni i długi termin to zupełnie coś innego. Portfel na te interwały mam zawsze oddzielny. Stosuje też bardzo małą dźwignię - max X3, a pozycje są zawierane na tygodnie, a czasem na miesiące. Oczywiście też obowiązuje STOP LOSS.

Wszystkie pozycje, jeżeli realizuje się mój scenariusz zamykam według uznania. W krótkim terminie czekam do pierwszego zawahania się rynku i kończę grę lub kiedy osiągnę ustalony profit. W długim i średnim jest podobnie, ale dopuszczam pewne zawahania rynku. O tym jeszcze w najbliższych postach napiszę.


UWAGA

Pamiętajcie, że jest to mój sposób na grę i nie musi on być dobry dla Was. Może być zupełnie inaczej. Każdy powinien sobie swój własny sposób gry ułożyć. W kolejnych wpisach opowiem o schematach poruszania się cen i na co zwracam uwagę.


Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 64349.20
ETH 2673.53
USDT 1.00
SBD 2.83