[PL] Piąta rocznica śmierci Przemysława Gintrowskiego

in #polish6 years ago (edited)

To już piąta rocznica śmierci mojego autorytetu. Piąta rocznica bez tego wielkiego barda, który wraz z Jackiem Kaczmarskim i Zbigniewem Łapińskim, zmieniał, a właściwie pobudował oblicze polskiej poezji śpiewanej.

Urodził się 21 grudnia 1951 roku w Starogardzie Szczecińskim. Swoją przygodę z śpiewaniem rozpoczął w uniwersyteckim klubie "Sigma", następnie w działającym przy politechnice "Reymoncie", w którym poznał Jacka Kaczmarskiego.
Zadebiutował publicznie w 1976 na "przeglądzie piosenki" z utworem "Epitafium dla Sergiusza Jesienina" (aut. Krzysztof Maria Sieniawski). W 1979 wraz z Kaczmarskim i Zbigniewem Łapińskim stworzyli trio, które spłodził takie programy jak "Mury", "Raj" i "Muzeum".

W 1978 na XIX Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, Gintrowski wraz Kaczmarskim zajęli drugie miejsce za piosenkę "Epitafium dla Włodzimierza Wysockiego". 8 grudnia 1981 roku odmówiono Gintrowskiemu wydania paszportu. W efekcie Kaczmarski został w Francji, a trio się rozpadło. Podczas trwającego stanu wojennego zaangażował się w kulturalne życie podziemne Warszawy i działalność opozycyjną , udzielając m. in. prywatnych koncertów.

Oficjalnie pracował jako kompozytor muzyki filmowej. Jego talentem został naznaczony serial zmiennicy oraz 13 posterunek. Między czasie wykonywał własne aranżacje utworów Jacka Kaczmarskiego, Zbigniewa Herberta, T. Jastruna, K. Marii Sieniawskiego, J. Czecha, T. Nowaka i M. Tercza.

Po upadku komunizmu w latach 90 - 93, ponownie związał trio z Kaczmarskim i Łapińskim, tworząc takie programy jak "Wojna Postu z Karnawałem" czy "Mury w Muzeum Raju". Późniejsza współpraca była sentymentalna.

  • W 1999 odbyło się ostatnie tur de z trio, a 1 marca 2012 jego ostatni koncert.
  • 31 sierpnia 2006 odznaczony przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski
  • Postanowieniem z 26 października 2012 r., pośmiertnie, został „za wybitne zasługi dla kultury polskiej, za osiągnięcia w twórczości artystycznej i kształtowanie patriotycznych postaw Polaków” przez prezydenta Bronisława Komorowskiego odznaczony Krzyżem Oficerskim tegoż Orderu[22][23]
  • W 2012 pośmiertnie odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”

Poniżej kilka z utworów które są mi osobiście utożsamiam:




Sort:  

Chcę polecić ten dokument o Przemysławie Gintrowskim, zapomniałem go dodać ;)
https://vod.tvp.pl/video/gintrowski,gintrowski,28128799

tiptop, follow up

W 1918 na XIX Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej wkradł ci się mały błąd pod pierwszym filmem.
Post super, bardziej znam utwory w wykonaniu Kaczmarskiego Mury, Nasza klasa, Obława. Może dla tego że grało się na gitarze te piosenki. Ale fajnie że napisałeś o Nich to jest część historii Polskiej muzyki.

Dzięki za zwrócenie uwagi, pisałem to późną porą i mogły się trafić literówki.
Zawsze jak widzę jak osoby z kręgu Kaczmarskiego/Gintrowskiego się licytują który z nich lepszy, to mówię że Kaczmarskiego należy szanować za talent poetyczny, to On płodził te wszystkie teksty . Gintrowskiego za głos który nadawał utworom charakter/wdzięku/fabułę, a Łapińskiego za niezwykły talent klawiszowca, był jak drugoplanowy bohater który nadawał tło obrazu. Uważam że najlepszym przykładem jest utwór "Wigilia na Syberii"

Literówki się zdarzają każdemu, źle mnie zrozumiałeś, ja się nie licytuję który z nich jest lepszy, dla mnie wszyscy są dobrzy, znam tylko te utwory które Tobie wymieniłem, po prostu słucham innego rodzaju muzyki, ale szanuję każdego wykonawcę nie ważne co gra. Jak to kocha co robi i ma odbiór, to nie ważne co inni mówią. Powinien robić swoje.

Zrozumiałem Ciebie dobrze, tylko rutynowo podszedłem do rozmowy tak, jak zazwyczaj zmierza jej bieg. Cierpię na swego rodzaju fanatyzm na punkcie "trójcy", i pewnego rodzaju snobizm w tej kwestii :)

Szanuję za słowa dotyczące twórczej wolności. A szczególnie dlatego, że tyczy to się Kaczmarskiego ;)

Jak chcesz wejdź na mój blok możesz przejrzeć sobie cały zobacz jaki rodzaj muzyki tu wrzucam, a to jeszcze nie koniec od niedawna dopiero zacząłem regularnie to robić, powiem tak słucham każdego rodzaju muzy jaka mi się tylko podoba i nie określam żadnego artysty że on taki czy nijaki, po prostu mi może się nie podobać mogę tylko to powiedzieć, ale wiem że są osoby co bardzo kochają twórczość jakiegoś artysty. A kim ja jestem żebym mógł ludziom mówić czego mają słuchać i kogo.
Ps. Nie namawiam do oglądania moich wpisów ale jeśli interesujesz się muzyką może coś znajdziesz dla siebie

Coin Marketplace

STEEM 0.25
TRX 0.11
JST 0.033
BTC 62726.25
ETH 3050.18
USDT 1.00
SBD 3.81