Mój testament.steemCreated with Sketch.

in #polish6 years ago (edited)

spływ.jpg

Przeglądając dziś internet natknąłem się na testament papieża Polaka, świętego Jana Pawła II.
https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/inne/testament_02042005.html

Skłoniło mnie to do kilku refleksji. Kilkoma z nich się postaram w tym artykule podzielić, kilka zostawię na razie dla siebie. Mam siedem dni (z tego co rozumiem) na napisanie tego artykułu na Steemit.
Na napisanie testamentu mam ...

No właśnie, to jest pierwsza z refleksji... Kiedy jest czas na napisanie własnego testamentu? Skoro już się rozumie, że (podaję za Janem Pawłem II, który to pisał w 1979 roku):

«Czuwajcie, bo nie wiecie, kiedy Pan wasz przybędzie» [por. Mt 24, 42]

Teraz? Dziś? W ciągu najbliższych siedmiu dni? W tym roku? A może "jak już będę stary i schorowany"?

Druga refleksja: jak dziś napisać testament? U notariusza? Czy może właśnie na blokchainie?

Trzecia: mocno mnie uderzyło w treści testamentu Jana Pawła II to zdanie:

Nie pozostawiam po sobie własności, którą należałoby zadysponować.

A przecież chyba większość z nas tak rozumie testament. Czy ja potrafię za życia zrozumieć do końca sens tego zdania?

A dalej

[...] Notatki osobiste spalić.

Hmm, a więc jak to miałoby być z tym blokchainem? Inaczej, z pisaniem na blokchainie? Rzeczywiście byłby on taki dobry, jeśli nie pozwalałby na możliwość zmiany własnego zdania bez konieczności tłumaczenia się z własnych przemyśleń? Ze względu na większe doświadczenie, wydarzenia z przyszłości, które dają prawie zawsze większą perspektywę? Szczególnie odczytane w szerszym horyzoncie?

Przecież i nasz Święty ma podczas pisania kolejnych dopisków podobne (ok, ja mam podobne) przemyślenia:


5.III.1982.

Ps. W związku z ostatnim zdaniem testamentu z 6.III.1979 (: O miejscu m.inn.pogrzebu) «niech zdecyduje Kolegium Kardynalskie i Rodacy» - wyjaśniam, że mam na myśli Metropolitę Krakowskiego lub Radę Główną Episkopatu Polski – Kolegium Kardynalskie zaś proszę, aby ewentualnym prośbom w miarę możności uczynili zadość.


1.III.1985 (w czasie rekolekcji):

Jeszcze – co do zwrotu «Kolegium Kardynalskie i Rodacy»: «Kolegium Kardynalskie» nie ma żadnego obowiązku pytać w tej sprawie «Rodaków», może jednak to uczynić, jeśli z jakichś powodów uzna za stosowne. "

I kolejna refleksja - czy wreszcie, pisząc własny testament (tu np mam na myśli boty szukające plagiatów) wolno mi posłużyć się jako wzorcem - testamentem papieża Polaka, dostosowując go tylko do własnych pragnień i rozwiązań?

Mam jeszcze siedem dni na edycję (tego artykułu, na tym blokchainie, etc...) - i kolejna refleksja - jeden artykuł na blokchainie nie może być jednym jedynym testamentem... Nie dałoby się go uzupełniać...

Czyli świadkowie, notariusz... i blokchain? :-)

Dobrego dnia. Z Bogiem +

PS. Sobota, 14 kwietnia 2018 r.:
A Zbigniewa Herberta znacie?

Sort:  

Szczerze uważam, że internet nie powinien służyć do spisywania testamentów, ani rzadna informacja wypisana na face, insta, blockchain, ale pewnie tak będzie, że jedyne, co zdąrzysz to napisać post, który niektórym może posłużyć, jako dowód spadku, ale odniesienie do naszego papieża... Jan Paweł II jest wielki i nawet z nieba się o nas troszczy :) Tak sądze

Dziękuję za komentarz. Mimo wszystko pozwolę sobie się nie zgodzić. Z pierwszym zdaniem się nie zgadzam. Bo niby dlaczego nie powinien?

Interesujace. To byłby bardzo cenny tekst na pl-religia, bo wiąże tematykę blockchain z naszym katolicyzmem. Może zmień jeden z tagów?

Zawsze tam coś upvotes sobie u nas uzbierasz. Mamy sporo czytelników, a np. na tagu twr jesteś sam...

Dziękuję za miłe słowa. Zmieniłem jeden z hashtagów na sugerowany.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62685.52
ETH 2436.42
USDT 1.00
SBD 2.51