MOJA MELODIA NA JAJECZNICĘ - KONKURS KULINARNY (17) - MOJA JAJECZNICA!steemCreated with Sketch.

in #polish6 years ago (edited)

DSCF4128-2.jpg

Nasze weekendowe śniadania przebiegają według pewnego schematu. W jeden dzień zazwyczaj wpada smoothie bowl, w drugi jajecznica. Spolszczając niemieckie frühstücken, śniadaniujemy po królewsku. Jeśli jajecznica, to tylko z ekologicznych jajek, i koniecznie mokra. Zazwyczaj jadamy ją z tostem i warzywkami, w zadumie spoglądając na piękny widok rozciągający się z naszego okna w salonie.

Wspomnień jajecznicowych mam wiele, i w zależności od tego, kto ją robił, są one mniej lub bardziej ‘smaczne’ . 😇

Jajecznica taty, jaką pamiętam z dzieciństwa, to średnio mokra jajecznica, często z kiełbasą lub grzybami, a zawsze na bazie cebuli. Chyba tej cebuli tam najbardziej nie lubiłam – była za bardzo wyczuwalna. Nawet przypominając sobie te jajecznice, na twarzy pojawia mi się lekki grymas. No cóż, niektórym bardzo smakuje, ja jednak nie przepadam.

Jajecznica mamy nie charakteryzowała się niczym zwyczajnym, jeśli musiałam ją jeść, to niechętnie, ale zawsze starałam się od tego wymigać. Prawdopodobnie powodowała to jakość jajek - swego czasu jedliśmy tylko klatkowe, a te jak wiadomo więcej kolorują niż smakują.

Z kolei u babci na wsi, stawałam się pochłaniaczem jajecznicy, co samą mnie dziwiło. Ale – świeże jajka od zadbanych kurek, intensywnie żółte, a do tego soczysty, pomarańczowy pomidor malinowy na kromce wiejskiego chleba posmarowanego swojskim masłem – chyba nikt by nie pogardził 😏

Idąc przez życie, trochę przyzwyczaiłam się do obecności jajecznicy w naszym rodzinnym życiu i wymyśliłam sobie na nią swój własny sposób. Pomysł narodził się z mojej miłości do pomidorów – to one są tu kluczowym składnikiem. Po prostu kroję je w kosteczkę, i smażę na maśle, do momentu, gdy staną się miękkie i uwolnią trochę soku. Wtedy wbijam jajka, dodaję soli, a potem już lecę według standardu. Jeśli pomidor jest malinowy, to jajecznica tak przyrządzona smakuje zawsze, nawet jeśli jest z jajek klatkowych 😎👍

Swego czasu zainteresowała mnie jajecznica Gordona Ramseya. Napiszę, na tyle ile pamiętam, bo minęło już kilka lat od momentu kiedy ostatni raz widziałam ten przepis, i przyrządzałam jajecznicę według tego sposobu. A właśnie, może powinnam powiedzieć scrammled eggs? Znawcy jajecznic twierdzą, że to dwa różne dania. Ale, bez wchodzenia w etymologię – celem tego sposobu było otrzymanie bardzo soczystej, mokrej jajecznicy. Do garnuszka (!) należało wbić jajka i wrzucić kawałek zimnego masła, i mieszać, gotując na małym ogniu. Dodać nieco mleka i nieco śmietany, odpowiednią ilość soli. Cały czas mieszać i nie zwiększać ognia, bo właśnie ten powolny proces wpływał ostatecznie na smak o konsystencję. No cóż, trzeba przyznać, że proces nieco czasochłonny, ale wart spróbowania, naprawdę ciekawy smak 🙂

Natomiast od jakiegoś czasu niezmiennie jadamy jajecznicę ‘po ormiańsku’. Jeśli mam być szczera, nie mam pojęcia, ile jest w niej ormiańskiej tradycji, natomiast nazywamy ją tak, ponieważ pomysł zostaliśmy zainspirowani jej przyrządzeniem w tej sposób przez znajomą pochodzącą z Armenii. Bez względu na jej genezę, właśnie ta jajecznica jest bezkonkurencyjna w naszej kuchni i w obecnej chwili plasuje się w moim rankingu jajecznic nawet wyżej nad tą pomidorową😏😏.

Jej wykonanie jest bardzo proste. Pierwszy krok, to przygotowanie jednego z dwóch głównych składników – czerwonej papryki. Myjemy, oczyszczamy z nasion i kroimy w drobną kosteczkę. W międzyczasie rozgrzewamy na patelni olej lub masło (zależnie co jest pod ręką) i gdy tłuszcz jest wystarczająco ciepły, wbijamy jajka. I tu zaczyna się ten magiczny proces, w którym mój mąż zdecydowanie jest ekspertem – dopieszczanie jajecznicy ! 👨‍🍳👀 Tak, nie wystarczy przewrócić, zamieszać, trzeba ją dopieścić. Jak więc to wygląda? Na małym ogniu mieszamy nieprzerwanie, do czasu gdy pierwsze cząsteczki jaj zaczną się ścinać i przywierać na patelni. Na chwilę zdejmujemy z ognia (przesuwamy na inny palnik), i nadal mieszamy. Robimy to w ten sposób, aby spowolnić proces ścinania się – patelnia i olej i tak już są rozgrzane, więc nawet po zdjęciu z ognia jaja nadal się ścinają. Kiedy jajecznica osiąga stan półpłynności, wrzucamy nasza papryczkę i solimy. Potem jajecznica wraca na palnik, i proces zaczyna się od nowa – dopieszczanie na palniku z ogniem i bez ognia. I tak w kółko, aż do momentu, gdy uznamy, że jajka nie są już surowe, jajecznica nie za płynna, ale nie za sucha – po prostu idealna do spałaszowania.

Jak widzicie, jej wykonanie przysparza trochę ‘hassle’, ale nie jest czymś trudnym, i na pewno wartym zachodu.

Efekty możecie podziwiać na zdjęciach.

Nasza Jajecznica po Ormiańsku z pomidorkami ‘czereśniowymi’, awokado i kromką chleba przyrumienioną w opiekaczu.

DSCF4131-2.jpg

A Wy, jak przyrządzacie Waszą jajecznicę?

MуƘιтcнєηLαв

Sort:  

I kolejna wersja jajecznicy, której nigdy w życiu nie próbowałem. Przy najbliższej okazji postaram się to zmienić :) Powodzenia w konkursie :)

@grzyb77 koniecznie spróbuj! eksperymenty kulinarne podnoszą na wyższy poziom nie tylko nasze doznania smakowe, ale i naszą świadomość o świecie - jeśli czaisz o co mi chodzi ;-)

jak spróbujesz to daj mi znać, co myślisz!

a Twoja jaka jest ulubiona?

dzięki :)

Congratulations @mykitchenlab! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of upvotes

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

You can upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

Congratulations @mykitchenlab! You have completed the following achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on the badge to view your Board of Honor.
If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

You can upvote this notification to help all Steemit users. Learn why here!

wygląda apetycznie :)

Coin Marketplace

STEEM 0.28
TRX 0.13
JST 0.033
BTC 61959.02
ETH 3004.67
USDT 1.00
SBD 3.59