Prawda czy fałsz? Ciekawostki polskich użytkowników pod lupą #1

in #polish6 years ago

Hej! To powszechnie znany fakt, że lubię się czepiać różnych rzeczy i wytykać innym błędy (chociaż sam ich trochę popełniam), dlatego zainspirowany pojawieniem się ciekawostek na tagu #polish postanowiłem powsadzać szpilę kilku użytkownikom. To nie jest tak, że jestem przeciwny takim postom, jednakże przede wszystkim chciałbym cenić wiedzę w nich zawartą i fakty, które nie zawsze się zgadzają. Po prostu z góry zakładam, że każda ciekawostka jest błędna i staram się to potwierdzić. Jeżeli to się wam spodoba i wciąż będę się pojawiać wpisy, do których będzie się można przyczepić, cykl będzie kontynuowany.

Najpierw zastanówcie się sami:

  1. Ludzkie oczy nie zmieniają swojego rozmiaru od urodzenia.
  2. W 1921 roku w miejscowości Pruszków odnotowano rekordową temperaturę 40,2 stopni Celsjusza.
  3. W Chinach zakazane jest przytulanie drzew
  4. Jerzyki od momentu opuszczenia gniazda całe swoje życie spędzają w powietrzu.

Zaczynamy pierwszy odcinek Prawda czy Fałsz?! [jakiś dżingiel w tle]

No to sprawdzamy...

1. Ludzkie oczy nie zmieniają swojego rozmiaru od urodzenia

PRAWDA: Ta informacja była dość prosta do sprawdzenia. Na kilku stronach internetowych dowiedziałem się o tym, że wielkość oka dziecka po urodzeniu to około 70% oka dorosłego i przez kilkanaście lat ono powoli rośnie. Jednakże dla ciekawych tego tematu nic nie pobije naukowego artykułu (z wykresami i tabelą) przygotowanego przez prawdziwych specjalistów. Punkt dla mnie.

2. W 1921 roku w miejscowości Pruszków odnotowano rekordową temperaturę 40,2 stopni Celsjusza

WIĘCEJ PRAWDY: Nie można się sprzeczać o sam fakt wystąpienia tej temperatury w danym miejscu i czasie (pomijając błąd ortograficzny), jednakże chodziło tutaj o najwyższą odnotowaną temperaturę w Polsce. Cały czas łudziłem się, że autor ma informację sprzed kilku lat bez najnowszych danych, ale okazało się, że nawet jeżeli tak było, to poprzednie lata wcale nie zbliżały się nawet do rekordów gorąca.
DODATKOWA CIEKAWOSTKA: Chociaż rekord z Prószkowa jest powszechnie uznawany, to jednak są małe wątpliwości co do prawidłowego pomiaru temperatury. Klatka z przyrządami mogła być zamontowana jeden metr nad powierzchnią gruntu, podczas gdy obecnym standardem są dwa metry. W pobliskim Opolu tego samego dnia zanotowano “jedynie” 38,0°C.

3. W Chinach zakazane jest przytulanie drzew

PRAWDA?: Tutaj mam niestety duży problem i mam nadzieję, że ktoś z was może mi pomoże. Teoretycznie według internetu jest to prawda, ale poza samym stwierdzeniem nie pociąga to za sobą żadnych faktów. Nie udało mi się znaleźć niczego konkretnego nawet na angielskich stronach - jest informacja, że “jakiś czas temu” pod ogrodem w pekińskim Zhongnanhai miało miejsce zdarzenie z ludźmi przytulającymi drzewa i rząd chiński zabronił takich praktyk jako zagrożenie w związku z kultem. Jedyne wydarzenie jakie pasuje do tego opisu to manifestacje zwolenników Falun Gong w 1999 roku, ale tam nie było żadnych drzew. Drugą możliwą opcją są “przytulacze” w Nankin w 2011 roku na znak protestu przy przesadzaniu drzew przy rozbudowie miasta, ale z kolei tam nie ma nic o zabranianiu tej czynności. Na chwilę obecną nie jestem w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

4. Jerzyki od momentu opuszczenia gniazda całe swoje życie spędzają w powietrzu

PRAWDA: Podobnie jak w pierwszym przypadku, to było też bardzo proste do sprawdzenia. Bo chociaż jerzyki spędzają w powietrzu naprawdę dużo czasu, wykonując bardzo wiele czynności takich jak jedzenie, kopulowanie, picie kropli deszczu czy nawet spanie, to jednak lądują do założenia gniazda i wykarmienia swoich piskląt. Czasami też ze zmęczenia potrafią odsapnąć, przyczepiając się do pionowych skał czy ścian budynków. Ogólnie taki ich okres lotu może trwać nawet 3 lata! Dlatego też może się wydawać, że wszystko odbywa się w powietrzu. Znowu punkt dla mnie!

Koniec

I jak? Podobało się? Ile ciekawostek odgadliście prawidłowo? Czekam na opinie i być może ktoś mi pomoże z drzewami w Chinach?


Jedna osoba pod dwoma nickami.
Marek Szumny - to ja.
@lukmarcus i @marszum.

Sort:  

Pogromca mitów na Steeemit. :)

Pogromca ciekawostek :)

Jeśli chodzi o punkt trzeci to Chińska władza jest dość specyficzna, także stwierdzam, po wszystkich absurdalnych zakazach jakie tam można spotkać, że to z drzewami jest na 99 procent prawdą

Z chęcią przeczytam jakieś źródło tej ciekawostki, bo na słowo nie wierzę :)

To jest to, co opisałem w poście. Brakuje tam konkretnych dat i wydarzeń, a nigdzie indziej nie ma tej informacji. Nie uważam to za dobre źródło :)

Czytam zagraniczne fora i na każdym jest napisane, że nie ma takiego zakazu i ludzie dotykają sobie drzewa. Nie ma żadnego artykułu na temat wydarzenia opisanego w poście, a jeszcze ciekawostka jest taka, że dużo jest zapytań na ten temat i to z 2013 roku. Prawdopodobnie może być jakiś tam zakaz w danym miejscu, ale i u nas zdarza się, że nie możesz dotykać w jakimś tam ogrodzie danych drzew. Jeśli ktoś mieszka w Chinach mógłby pewnie odpowiedzieć na to pytanie. Ja osobiście stwierdzam, że to nie jest prawdą ;) A jedynie doczytałem, że był jakiś tam strajk hipisów poprzez dotykanie drze, to taka ciekawostka :P Aha i jeszcze coś, artykuł numer jeden jest z 2016 roku jak są dewastowane drzewa do zdjęć i grożą tylko kary grzywny, a drugi z 2013, więc coś tu takie pomieszane troszkę ;)

Jak widać chyba mam racje ;)
sdsdsd.PNG

Post z 2009 roku, jak widać legenda się poszerza, interesujące w sumie :)

Czyli miałem jednak rację, że poddałem to pod wątpliwość :)

Cieszę się, że sprawdzasz. I cieszę się, że rozszerzyłeś informacje z mojego posta. Dzięki :)
Błąd poprawiony :)

Warto dodać, że Jerzyki muszą "lądować" w odpowiednich miejscach, bo z płaskiego terenu nie będą w stanie "wystartować". Dlatego właśnie na ścianach budynków, czy na stromych skałach się zatrzymują, bo stamtąd mogą odbić się i spadając w dół "wystartować" :)

Dzięki za to info, tego jakoś nie doczytałem :)

Dobre To! :)

Coin Marketplace

STEEM 0.18
TRX 0.14
JST 0.029
BTC 58248.35
ETH 3136.18
USDT 1.00
SBD 2.36