Nie rozumiem po co jest Haloween.

in #polish7 years ago (edited)

Siedze w domu i mnie to zastanawia. Kto coś takiego bezsensownego wymyślił?

Nie wiem ile razy otworzyłam drzwi domu trickle trikciarzom i podziękowałam ale, że u Nas w domu nie obchodzimy takiego święta. Napis na drzwiach tak w niczym nie pomógł bo ciemno i nic pewnie nie widzą.
Ale nic to tylko jeden dzień w roku przeżyje. Za to potem zaszyłam się troszke w kuchni. Zapaliłam świeczki bo jutro w Polsce święto Wszystkich Świętych, tych którzy byli dla Nas bardzo bliscy i już ich nie ma. Tych których bardzo Kochaliśmy i Oni Kochali Nas. Zapalam świeczki nie po to że to jest tradycja, ale że światło symbolizuje życie, ciepło i radość i jakoś się raźniej zrobiło od razu.

candle.jpg

Może praca pielęgniarki sprawiła że jednak skoncentrowałam swoją energie na celebrowaniu życia. A kiedy do takiego momentu przyjdzie to wspierania pacjentów w godnej śmierci a nie jakiegoś tam straszenia ludzi. Nie czuje co w tym jest? Czy nie mamy dość agresji, terroryzmu, rozlewu krwi, przemocy? Mnie naprawde zastanawia brak jakiegokolwiek krytycyzmu w tej dziedzinie. Czy w epoce zalanej słodyczami i masą zabawek potrzebne jest naszym dzieciom pare cukierków, i przebieranie się w kostiumy wiedź, diabłów, katów, śmierci i takich tam?

Był taki czas że mydlono ludziom oczy że to święto dyni, ja jakoś rzadnej dyni drzwi dzisiaj nie otwierałam...Ale nic, chyba mam zespół przesilenia jesiennego i wyostrzonego zmysłu oceny sytuacji bo jestem na etapie pisania rozprawek gdzie jakby nie patrzył musze wykazać się bystrością umysłu a potem to mi pozostaje i analizuje Haloween sposobem psychoanalizy Freuda... Jestem ciekawa jakby on do tego tematu podszedł, w tym kontekście jego kontrowersyjna rozwojowa teoria psychoseksulna to przysłowiowy ’pikuś’

Ale nic ide spać bo moje szare komóreczki domagają się absolutnie wypoczynku, a sen to jest na to najlepsze lekarstwo.

Trzymajcie się cieplutko...

Sort:  

We wszystkich kulturach rolniczych przed chrześcijaństwem, także wśród Słowian, przejście z lata w zimę było okresem intensywnych obrzędów. Słońce, od którego zależał byt całej rodziny i wioski, słabło i jeśli ten proces by się pogłębiał, mogłoby umrzeć. To byłby koniec świata, a na pewno życia. Obrzędy "podtrzymywały" słońce, a także wynikające z jego istnienia życie zasianych nasion, bydła.

Jednocześnie było to miejsce "zszycia" lata i zimy, a właśnie na "szwach" najczęściej powstałały szpary, przez które w uporządkowany świat mógł się wkraść chaos i śmierć. Mogli powrócić zmarli na przykład. No to trzeba im było dać trochę jedzenia albo inną drobną łapówkę, aby nie niepokoili żywych (tu masz trikle trikciarzy/kolędników z diabłem, śmiercią i kościotrupem).

Wszystko to jest dla nas podwójnie niezrozumiałe, bo mamy w hipermarketach żywność niezależnie od pór roku, a poza tym chrześcijanscy proboszcze zrobili co mogli, aby wstawić w "pogańskie" obrzędy - chrześcijańską historię zbawienia i bohaterów.

Dla Ciebie to męczące, i rozumiem dlaczego. Dla mnie to fascynujący przykład, jak bardzo brakuje nam, ludziom współczesnym - rytuałów, tłumaczących świat. Możemy jeszcze zrozumieć i trochę na siłę papugować dawne obrzędy i tradycje. Ale nie mamy niczego wlasnego, na miarę XXI wieku i naszej współczesnej wiedzy o świecie i człowieku.

Bardzo dzie'kuje. Takie podejs'cie do sprawy sprawia z'e pewne poje'cia nabieraja' wie'kszego sensu, tylko fajnie byloby aby ludzie potrafili stworzyc' rytualy kto're odzzwierciedlalyby ludzka' osobowos'c' a nie pote'gowaly konsumpcjonism.

Niezrozumienie z reguły wynika właśnie z braku wiedzy. W tym miejscu należy też przytoczyć naszą tradycję przedchrześcijańską jaką były Dziady, które zostały przez księży przywłaszczone i zmienione na Zaduszki, zgodnie z doktryną nowej religii. Inną kwestią jest to że Halloween zostało niejako wypromowane na cały świat dzięki USA, natomiast inne obrzędy lokalne pozostały na kartach historii jako ciekawostki.

Jutro w Polsce jest święto Wszystkich Świętych, zaduszki będą pojutrze. Pozdro!

Wiem i s'wieczki zapalimy i do kos'ciola tez' po'jde...

Ech... Co roku to samo. Idąc tym tokiem rozumowania - a kto wymyślił coś tak bezsensownego jak np. kolędnicy? Chodzą od domu do domu przebrani w dziwne stroje i chcą pieniądze? Jeszcze śpiewają, to jest dopiero bez sensu...

Hahahaha...To mnie rozbroilo akurat...
Tylko z'e kole'dnicy nie wygla'daja tak szkaradnie ...

No to takim kole'dnikom podzie'kuje :)
Co kraj to obyczaj... Oni zreszta' w dzien' chodza' a nie w nocy tak jak w Anglii.

Czyli mieszkasz aktualnie w UK?
No i dokładnie jak @lukmarcus napisał. Tobie nie podoba się idea Halloween a mnie nie odpowiada chodzenie po cmentarzach i robienie z tego "rewii mody". Ale zdaje sobie sprawę, że tego nie zmienię więc po prostu to olewam. I uważam, że w Twoim przypadku też tak było by o wiele lepiej. Jeśli nie rozumiesz czyjejś idei, to wcale nie oznacza to, że jest ona głupia.

Czy ja powiedzialam że jest głupia? Bezsensowna a to dwa bardzo rozniace sie poje'cia.
I kaz'dy ma prawo wyrazic' swoja' opine :)

Albo ksiądz z ministrantami po kolędzie: od domu do domu, pieniądze i....

To jest bez wie'kszego sensu... Totalny materializm...

Congratulations @margot! You have completed some achievement on Steemit and have been rewarded with new badge(s) :

Award for the number of comments

Click on any badge to view your own Board of Honor on SteemitBoard.
For more information about SteemitBoard, click here

If you no longer want to receive notifications, reply to this comment with the word STOP

By upvoting this notification, you can help all Steemit users. Learn how here!

A ja jestem ciekawy czy obchodzisz walentynki?😀 duzo rzeczy jest dziwnych jak ten bitcoin ktorego whey ludzi nie rozumie i nie zrozumie. Ja jestem mlodym pokoleniem z rodzinnymi tradycjami. Ale jesli jest trend i np moje dzieci sie w tym odnajduja to jestem jak najbardziej za tym. Spokojnego dnia💒

Hahahaha... Wybieram sobie to co mi bardziej odpowiada... Jakos' nie nalez'e do ludzi kto'rzy robia' cos' bo wszyscy robia'. Jak mam s'wie'towac' cos' to juz' wole wiedziec' co ja sobie tam s'wie'tuje.
Milego dnia :)

co kraj to obyczaj...

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63184.34
ETH 2560.17
USDT 1.00
SBD 2.72