Dlaczego powinno moczyć się orzechy przed zjedzeniem ?

in #polish7 years ago (edited)

Wszyscy wiemy że orzechy to jest super sprawa szczególnie jeśli chodzi o funkcjonowanie mózgu i nie tylko ze względu na wiele cennych składników mineralnych, białka i tzw. ’dobrego’ tłuszczu.

U Nas w domu je się bardzo dużo orzechów szczególnie zimą gdzie zapotrzebowanie na tłuszcze jest jeszcze większe. Ale co ciekawe jest to że pewnie każdy z Nas spożywa orzechy w conajmniej nieodpowiedni sposób.

Mianowicie od paru dobrych tygodni na śniadanie robie sobie owsianke a w związku z tym że raz nie było owsianki to zalałam sobie na noc moje musli z suszonymi owocami i orzechami... Wybierać orzechów mi się zwyczajnie w świecie nie chciało toteż je zostawiłam. I jakie było moje doświadczenie smakowe na drugi dzień, takie namoczone orzeszki przez noc smakują o wiele lepiej a poza tym czego się potem doszukałam to jeszcze bardziej mnie zdziwiło.

Mianowicie w bardzo szybkim skrócie suche orzechy to postać nie aktywna, jedyny sposób aby skorzystać z dobrodziejstw orzechów to najlepiej namocz je na kilka godzin przed zjedzeniem.

Poniżej zamieszcza ściągawke ile powinny się moczyć poszczególne orzeszki, jako ciekawostka, nie tylko dla osób z ocd, bo ja wszystkie takie różne etnicznie orzeszki mocze razem, ale to nic.

Informacja na temant namaczania jest:

  • orzechy włoskie i migdały - min. 5 godzin
  • orzechy laskowe - min 10 godzin
  • orzechy nerkowca - min 2-3 godziny
  • orzechy brazylijskie, pistacje, makadamia, orzeszki piniowe - 1 godzina
  • orzechy pekan - min. 4-6 godzin
  • pestki dyni - min. 8 godzin
  • ziarna słonecznika - min 4 godziny
  • sezam - min. 6-8 godzin
  • nasiona lnu - min 8 godzin

A to ciekawe. Uczymy się każdego dnia. Prawda?
Tylko że ja nie za bardzo mam czas z dwójką dzieci, studiami, pasjami i pracą na takie tam odliczanie i dlatego garść przeróżnych orzechów zalewam przegotowaną zimną wodą i zostawiam na noc na conajmniej 10 godzin. Rano jest gotowe.

P.S Moje musli z orzeszkami już się moczy.
musli.jpg
Buziaki dla Wszystkich
od Gosi

Sort:  

Nice I upvote you and follow you follow me and upvoted my post :)

Thank you so much :) I did follow you and I am going to upvote you as well :)

I can't understand your language, but i like this food by a birds eye view!! What is the name of this food? ??

From "birds eye point of view", soaking nuts before eating is better than eating them dry.

oh,,,,,,,, soaking nuts!!!!! I do not like it!!!!!!! yes you are right soaking nuts before eating is better than eating them dry.!!!!!!!!!!!

Co masz na myśli mówiąc, że orzechy suche to postać nie aktywna? Z tego co mi wiadomo to moczenie nie ma żadnego uzasadnienia naukowego ani zdrowotnego, moczyć można, ale tylko ze względów smakowych. Pozdrawiam :)

To ze nie ma uzasadnienia naukowego to i tak be'de sobie je moczyc' bo mi bardziej takie podchodza' ;) A co fajniejsze to z'e namaczanie pozwala uwalniac' cenne skladniki odzywcze orzeszkow i nasion. Nie zamierzam czekac' az' jakis' naukowiec to obada :)

Jasne, jasne, rozumiem, najważniejsze, że to bardziej smakuje! :) tylko właśnie chodzi mi o ten aspekt zdrowotny: okazuje się, że moczenie zupełnie nie wpływa na to, ile składników z nasion czy orzechów przyswoimy, więc jeśli komuś smakują orzechy suche to nie ma żadnych podstaw żeby nagle zaczynał je moczyć ;)

Nie do kon'ca. Najlepszy przyklad siemie lniane. Namaczanie sprawia z'e siemie lniane uwalnia swoje wlasciwosci odz'ywcze. Jedzenie takiego nie namoczonego nie jest tak same, nasionka chia to samo. Ja od paru tygodni mocze i bede kontynuowac'...

Właśnie namoczone, czy nienamoczone siemie lniane ma dokładnie takie same właściwości odżywcze. Siemie lniane moczy się akurat w celu uzyskania tego "śluzu" korzystnego dla osób z problemami układu pokarmowego, oraz aby pozbyć się nieznacznych ilości szkodliwych związków cyjanku, ale suche siemie ma identyczną zawartość witamin i minerałów jak to namoczone. Inna sprawa z nasionkami chia do puddingu- tutaj chodzi tylko o względy smakowe (pudding z suchymi nasionami by średnio smakował) i uzyskanie konsystencji jaką chcemy.

Dla jasności: nie jestem jakąś przeciwniczką moczenia nasion czy orzechów, jak smakują może je jeść w ten sposób każdy. Tylko prostuję sprawę uwalniania nieaktywnych wartości odżywczych. Wartość zdrowotna nasion suchych jest taka sama jak moczonych i mówienie, że jedzenie ich suchych to nieodpowiedni sposób- mija się z prawdą. Oczywiście są one bardzo zdrowe, więc jak najbardziej powinniśmy zachęcać do jedzenia ich w każdej formie.

Sama na wlasnym dos'woadczemiu stwierdzam z'e o wiele lepiej nie tylko smakuja' a co sie' okazuje, nie mam problemu cie'z'kos'ci po zjedzeniu orzecho'w. Czy ja mo'wie z'e jedzenie orzecho'w suszonych to nie odpowiedni sposo'b? Jak ktos' chce to dla mnie moz'e je nawet w pierwotnej lupince jes'c'. Ja sie' podzielilam moim dos'wiadczeniem i nie zamierzam w tym celu powolywac' grupy badawczej kto'ra zajmie sie' wyjas'nieniem tego dlaczego takie namoczone orzeszki w moim przypadku wykazuja' sie' bardziej aktywne i nie mam uczucia cie'z'kos'c'i kto're wczes'niej towarzyszylo po spoz'yciu suszonych. Co ktos' zrobi z ta' informacja' to jego prywatna sprawa. A tutaj jest taki ciekawy link http://naturalnakuchnia.blogspot.co.uk/2014/11/dlaczego-warto-moczyc-orzechy-i-nasiona.html

Loading...
Loading...

Nie da rady calego materialu copy and paste ale podaje gdzie moz'na poczytac' na ten temat.
Ask Natural Life. 2012. Natural Life, , pp. 6-9.

Super, z chęcią poczytam w takim razie i przeanalizuję :) mogę tylko prosić o tytuł tego artykułu ? bo niestety wpisując "Ask Natural Life. 2012. Natural Life, , pp. 6-9" wyszukiwarka nie przenosi mnie w miejsce z niczym o podobnej tematyce.

Niestety nie moge skopiowac' calego artykulu z akademickiej internetowej biblioteki, ale pozycja jest.

Tutaj jest fragment.
In order for nuts, grains, seeds, and legumes to survive in Nature until proper growing conditions are present, they have built-in mechanisms that inhibit germination until there is sufficient rainfall to ensure growth. These mechanisms include enzyme inhibitors, which can stress our digestive systems; phytic acid, which can block the absorption of minerals like calcium, magnesium, iron, and zinc; tannins, which bind to proteins; and goitrogens, which suppress the function of the thyroid gland by interfering with iodine uptake.

One study found that if you can remove phytic acid entirely from grains (likely impossible), you'll improve your iron absorption by three times in the case of rice and nearly twelve times for wheat.

(By dry weight, nuts generally contain more phytic acid than similar amounts of grains and legumes; however, people don't normally eat whole meals of nuts, like they do grains and legumes, so the phytic acid is not thought to be as problematic.)

Soaking removes these substances, preventing mineral deficiencies and bone loss, and increases the amounts of vitamins, especially B vitamins. It also encourages the production of beneficial enzymes and is said to break down gluten and make digestion easier. Soaking makes proteins more readily available for absorption and helps neutralize toxins in the colon and keeps it clean.

In her book Nourishing Traditions, the Weston A. Price Foundation's soaking guru Sally Fallon says that many people who are allergic to grains will tolerate them well when they are soaked first.

Zgoda jeśli chodzi o zawartość kwasu fitynowego- faktycznie ogranicza on wchłanianie niektórych minerałów, ale orzechy zawierają go bardzo nieznaczne ilości, a moczenie i tak nie jest metodą skutecznie usuwającą kwas fitynowy z żywności.
Tak jak mówi zacytowany artykuł : "By dry weight, nuts generally contain more phytic acid than similar amounts of grains and legumes; however, people don't normally eat whole meals of nuts, like they do grains and legumes, so the phytic acid is not thought to be as problematic."Obecność kwasu fitynowego jest problematyczna i należy się nią przejmować tylko w wypadku ciężkich przypadków anemii, a ogranicza się jego spożycie poprzez ograniczenie spożycia zbóż lub stosowanie przefermentowanych zbóż, czy chleba na zakwasie, które to metody faktycznie mają udowodnione działanie obniżające jego zawartość.

Jeśli chodzi o polepszenie strawności- tutaj pełna zgoda, faktycznie moczone orzechy będą korzystniejsze dla osób z problemami trawiennymi i dla takich, które czują się po nich "ciężko".

W zacytowanych linkach czy artykułach brak jest jednak wzmianki o mechanizmach rzekomej zwiększającej się ilości witamin z grupy B. Szukałam, zgłębiałam i nigdzie nie ma badań to potwierdzających (badających zawartość witamin z grupy B w orzechach przed i po moczeniu).

Proszę nie traktować moich komentarzy w żadnym wypadku jako "czepialstwa". Po prostu jestem dietetyczką, sama niedawno zgłębiałam ten temat i szukałam naukowych doniesień i dowodów- czy faktycznie warto orzechy moczyć, czy "tak się przyjęło, że wtedy jest lepiej". Po dogłębnym przeglądzie dostępnej literatury nie natrafiłam na żadne wiarygodne źródło potwierdzające skuteczność moczenia w optymalizacji wykorzystania prozdrowotnych związków zawartych w orzechach. Dlatego też dzielę się wątpliwościami co do skuteczności tej metody i pytam- może ma Pani bardziej aktualne informacje niż te do których dotarłam. ;)

Daltego trzeba jeszcze szukac' moz'e kto's natknnie sie' na takie z'ro'dla albo w rzeczy samej postanowi zrobic' na ten temat prace naukowa'. Tak niestety w tej dziedzinie brakuje naukowo udodumentowanych pozycji, co nie znaczy z'e pewne metody nie konsumpcji nie moz'na uznac' za lepsze. Ja jestem na 3 tygodniu mojego wlasnego eksperymntu moczenia orzecho'w i raczej na sucho ich juz' nie be'de jadla a generalnie do orzechoz'erco'w spokojnie moge sie' zaliczyc'. To z'e nie moz'emy pewnych rzeczy udowodnic' w sposo'b 'naukowy znaczy sie' z'e nie istnieja albo nie jest to warte rozpatrzenia? Trzeba troszke moz'e s'turchna'c' naukowych dietetyko'w i niech dzialaja'. Nie ja nie uwaz'am to za 'czepialstwo' tylko fajnie jest byc' otwartym na nowe koncepcje. Do czasu Kopernika wszyscy mys'leli z'e to wszystkie planety kra'z'a' woko'l Ziemi, prawda okazala sie' inna. Byl na tyle odwaz'ny aby szukac' dowodo'w potwierdzaja'cych jego teze. Teraz jest to aksjomat. W dziedzinie z'ywienia mydlone mamy oczy na kaz'dym kroku i tutaj trzeba nie tylko wiedzy naukowej ale sluchania wlasnego guts feeling. Zycze milego dnia :)

A tutaj fragment nr.2
Some people have trouble digesting nuts, especially if they are eating a lot of them, such as in a raw food diet. Again, the enzyme inhibitors that can cause digestive problems are removed by soaking. Another good reason to soak and rinse nuts - especially walnuts and almonds - is to remove the tannins and thus improve their taste.

Only soak raw (unroasted) and preferably organic nuts. First of all, remove them from their shells if necessary. Then, after soaking in a glass or ceramic container at room temperature for between a half hour and a few hours (no more than six, according to Sally Fallon), they will be tastier, smoother, and easier to digest. Harder nuts will take longer to soften. Use a two-to-one ratio of water to nuts/seeds.

Dry them thoroughly right away in a single layer in the sun, a very low oven (no more than 120 degrees F), or a food dehydrator. Store the dried nuts and seeds in jars with lids in the refrigerator or cupboard, and they are ready to use in any recipe.

If you are unable to dry your nuts or seeds, only soak an amount that you can be sure to use within two or three days, and store them in an uncovered glass or ceramic container in the refrigerator.

Seeds, such as sunflower and pumpkin, can be soaked and dried in the same way.

Mi osobiscie moczone nie do konca smakuja ... wole pochrupac suszone :) nasiona i orzechy ...:) oczywiscie zalezy do czego one maja byc ... jezeli robie mleko czy majonez z nerkowcow, to mocze je 2 godziny :) ale co bardzo wazne nie uzywam wody z moczenia tylko odlewam ja i wlewam nowej wody do mixowania :) mowi sie ze w moczeniu wychodza rozne niepowolane zawartosci i nalezy je odlac ...:) nie wiem czy to prawda ale tak robie .... :) natomiast platki owsiane na sniadanie namoczylam ostatnio na cala noc z reszta dodatkow no i nie smakowalo mi to dla mnie to wyszla papka :( ...ale to kwestia gustu i smaku :) wic mysle ze kazdy powinien to jesc jak lubi skoro nie ma dowodow na to ze tak jest zrdowiej jak inaczej ...:) mysle ze wazne zeby wogole polubic takie sniadania i wciagnac sie w regualarne jedzenie ich :) ....ale temat bardzo ciekawy i moze warto tak jak mowisz potestowac tolerancje na orzeczy moczone lub nie :) ....

Mi posmakowaly i to bardzo. Teraz to jest sezon na cieple s'niadanie to i owsianki sa' super. Niech kaz'dy je orzechy oby jak najwie'cej a jak to kaz'dego kwestia gustu... Ja uwielbiam plateczki, ale wiem co mo'wisz bo jakby ktos' pare lat temu takie namoczone platki mi zaserwowal to nie wiem czy by mi to przeszlo przez gardlo. Ja wre'cz nie cierpialam wygla'du owsianki nie mo'wia'c o jej jedzeniu :) Dobrze z'e w tej dziedzinie sie' rozwijam. Jak tak poczytalam to teraz tez' odlewam wode po moczeniu orzecho'w nie mocze orzecho'w i owsianki razem. Osobno. Miksuje razem przed jedzeniem.

:) wszystko jest kwestia przyzwyczajenia :) a smaki sie zmieniaja .... kto wie czy po jedzeniu przez tydzien codziennie moczonej owsianki nie stwierdze ze wole rowniez taka :) ..... narazie to musze znowu wpoic w siebie manie jedzenia jej regularnie ... bo wypadlam z rytmu jakos ostatnio ... a po za tym .. od poniedzialku planuje znowu Post wg Dabrowskiej ....wiec trzeba bedzie na pare tygodni odstawic orzechy :( .....

Po namoczeniu już nie chrupią?

Coin Marketplace

STEEM 0.19
TRX 0.15
JST 0.029
BTC 63398.53
ETH 2660.51
USDT 1.00
SBD 2.77