Bitcoin dla laika

in #polish6 years ago (edited)

Wykopałam świetny artykuł sprzed lat. Postanowiłam go opublikowac po polsku bo wart jest uwagi.

Siedzimy na ławce w parku.
Mam jedno jabłko . Daję ci je.

Zrzut ekranu 2018-09-08 o 20.55.07.png
Masz teraz jedno jabłko ,ja mam zero.
To było proste, prawda?
Przyjrzyjmy się bliżej temu, co się stało:
Moje jabłko zostało fizycznie włożone w twoją rękę.

Nie potrzebowaliśmy trzeciej osoby, która pomogłaby nam dokonać przelewu. Nie musieliśmy wciągać wujka Józka (banku), aby usiadł z nami na ławce i potwierdził że jabłko przeszło ode mnie do ciebie.
Jabłko jest twoje! Teraz masz pełną kontrolę nad tym jabłkiem. Możesz go przekazać swojemu przyjacielowi, jeśli chcesz, a wtedy ten znajomy może przekazać go swojemu przyjacielowi. I tak dalej.
Oto jak wygląda wymiana osobista. Sądzę, że to naprawdę to samo, bez względu na to, czy dam ci banana, książkę, czy powiedzmy ćwierć dolara, czy dolara ...

Teraz powiedzmy że mam jedno cyfrowe jabłko i zamierzam ci je dać.

Zrzut ekranu 2018-09-08 o 20.56.22.png
.
Skąd wiesz, że to cyfrowe jabłko, które kiedyś było moje, jest teraz twoje i tylko twoje?
To bardziej skomplikowane, prawda? Skąd wiesz, że nie wysłałem tego jabłka do kogoś jeszcze jako załącznik w mailu?
Może zrobiłem kilka kopii tego cyfrowego jabłka na moim komputerze. Może umieściłem to w Internecie i milion ludzi go pobrało.
Jak widzisz, ta cyfrowa wymiana to trochę problem.

Niektórzy rozgarnięci informatycy nazwali ten problem: nazywa się to problemem z podwójnym wydaniem.
Rozwiązaniem są księgi.

Może te cyfrowe jabłka muszą być śledzone w księdze rachunkowej.

Zrzut ekranu 2018-09-08 o 20.59.19.png

Ta księga, ponieważ jest cyfrowa, musi żyć w swoim własnym świecie i mieć kogoś odpowiedzialnego za nią.

Czy istnieje sposób, aby dokładnie powielić naszą ławkę w parku, tylko ty i ja, transakcja cyfrowa? Wydaje się trochę trudne ...
Rozwiązanie

Co by było, gdybyśmy dali tę księgę - wszystkim? Będzie ona żyła na komputerach wszystkich. Wszystkie transakcje, które kiedykolwiek miały miejsce, od zawsze, w cyfrowych jabłkach będą w niej rejestrowane.
Nie możesz tego oszukać. Nie mogę wysłać ci cyfrowych jabłek, których nie mam, bo wtedy nie zsynchronizowałabym się z wszystkimi w systemie.

Poza tym księga nie jest kontrolowana przez jedną osobę, ale przez wszystkich. Zasady systemu zostały już zdefiniowane na samym początku. Kod i reguły są open-source. To jest miejsce, w którym inteligentni ludzie mogą wnosić wkład, utrzymywać, zabezpieczać, ulepszać i sprawdzać.
Możesz także wziąć udział w tej sieci i zaktualizować księgę i upewnić się, że wszystko się zgadza. Za to można zdobyć 12,5 nowo utworzonych cyfrowych jabłek w nagrodę. W rzeczywistości to jedyny sposób na stworzenie w systemie więcej cyfrowych jabłek.

... ten system istnieje. Nazywa się to protokołem Bitcoin. A te cyfrowe jabłka to "bitcoiny".

  1. Czy to jest open source? Łączna liczba jabłek została określona w księdze publicznej na początku. Znam dokładną kwotę, która istnieje. W ramach systemu wiem, że są ograniczone (rzadkie).
  2. Kiedy dokonuję wymiany wiem już, że cyfrowe jabłko poświadcza moje posiadanie i jest teraz całkowicie twoje. Kiedyś nie mogłam tego powiedzieć o rzeczach cyfrowych. Stan zostanie zaktualizowany i zweryfikowany przez księgę publiczną.
  3. Ponieważ jest to publiczna księga, nie potrzebujesz osoby trzeciej, aby upewnić się, że nie oszukuję, nie tworzę dodatkowych kopii dla siebie ani nie wysyłam jabłek dwa lub trzy razy ...

Teraz wymiana cyfrowego jabłka jest jak wymiana fizycznego. Innymi słowy, zachowuje się jak obiekt fizyczny. Ale wiesz, co jest fajne? Nadal jest cyfrowy. Możemy teraz zajmować się przesyłem 1 000 jabłek, 1 miliona jabłek, a nawet .0000001 jabłek. Mogę go wysłać jednym kliknięciem przycisku, gdybym była w Nikaragui, a ty byłbyś w Warszawie . Mogę dołączyć do niego jakiś tekst - notatkę cyfrową. A może mogę dołączyć więcej ważnych rzeczy; jak np. umowa, certyfikat giełdowy lub dowód osobisty ... To jest świetne! To się nazywa technologia blockchain właśnie ta rozproszona ksiega rozrachunkowa. Wiele osób się teraz nad tym zastanawiai. Jest debata międzyr¨żnymi szkołami ekonomicznymi. Między politykami. Między programistami. Nie słuchaj ich wszystkich. Niektórzy są źle poinformowani. Niektórzy twierdzą, że system jest dużo warty, niektórzy twierdzą, że jest wart zero. Dzis ktoś oferuje 7000$ za jabłko. Niektórzy twierdzą, że to cyfrowe złoto, a niektórzy że to waluta. Inni mówią, że są jak tulipany. Niektórzy mówią, że to zmieni świat, niektórzy mówią, że to tylko moda. Mam własne zdanie na ten temat. Ale to już inna historia.

Sort:  

Pod sam koniec wkradł się błąd.
"debata międzyr¨żnymi szkołami"
Dzięki pozdrawiam dobra praca.

hej @marcelina2009 . świetny artykuł! mam ochotę zapytać, czy autorski artykuł, bo tak świetny, no ale przecież,że tak :) mistrzowsko to wytłumaczyłaś!

Jak ktoś nie wiedział jak działa bitcoin to teraz ma wszystko jak na tacy, gratki, mega wartość:)

Coin Marketplace

STEEM 0.32
TRX 0.11
JST 0.034
BTC 66569.64
ETH 3235.92
USDT 1.00
SBD 4.31