You are viewing a single comment's thread from:

RE: 30 lat temu miała miejsce premiera „Szklanej Pułapki” - Yippie-kay-yay, motherfucker...

in #polish6 years ago

A ja słów kilka o tytule tego filmu...

O ile w przypadku Pierwszej części "Die Hard", tytuł "Szklana Pułapka" miał jakieś uzasadnienie (nawiązanie do fabuły), to niestety ludzie odpowiedzialni za tłumaczenie tytułu wpadli w własne sidła w momencie gdy doszło do kontynuacji serii, gdy nagle się okazało, że o żadnej "szklanej pułapce" nie ma mowy... Trzeba było nie kombinować przy tytule i byłoby po problemie.

Temat tytułów filmów i ich tłumaczeń może posłużyć do niejednej wnikliwej analizy - nie wiem dlaczego się uparto na przeinaczanie tytułów filmów. Czy to aż tak trudno przetłumaczyć tytuł w sposób właściwy? A jak się nie da, to lepiej zostawić nazwę oryginalną i nikomu to nie powinno przeszkadzać.

Sort:  

Dokładnie! Te (delikatnie mówiąc) "dziwne" tłumaczenia tytułów filmów działają na mnie jak płachta na byka... a i w tłumaczeniu samych filmów można się różnych dziwnych skojarzeń doszukać bardzo często. I nie trzeba być wielkim poliglotą żeby się niejednokrotnie zdenerwować ;)

Pełna zgoda - w "1" jeszcze kumamy. Reszta to już naprawdę...

Dokładnie. Niedawno obejrzałem koreański horror "Train to Busan" i właśnie jestem w trakcie pisania recenzji i także tam poruszyłem kwestię tłumaczeń tytułów. Polskie tłumaczenie mnie tego filmu mnie rozbroiło - "Zombie express", choć nie mija się z prawdą. Komu to przeszkadzało, nie można było zostawić "Pociąg (lub Ekspress) do Busan?"

To samo tyczy się "Szklanej pułapki", tak jak mówisz, o ile to tłumaczenie pasuje do pierwszej części, to skąd polscy cenzorzy mogli wiedzieć, że powstaną sequele tego filmu.

Ale moim zdaniem nic chyba nie przebije "Dirty Dancing" przetłumaczonego na "Wirujący seks".

Był taki film, pod tytułem: "Hot Tub Time Machine". Polskie "tłumaczenie" było oczywiście baaardzo adekwatne, a tłumacz wspiął się na wyżyny translatoryki - polski tytuł to "Jutro będzie futro".
Kabaret po prostu.

Jednak się myliłem :)

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.16
JST 0.029
BTC 60811.44
ETH 2350.21
USDT 1.00
SBD 2.52