Homunculus- alchemiczny stworek czy fizjologiczna ciekawostka?

in #polish7 years ago (edited)

Jak się okazuje- obie odpowiedzi są poprawne. 

Sama pisząc ten post byłam zaskoczona informacjami, które znalazłam. Planowałam wytłumaczyć zawiłości fizjologiczne a okazało się, że pod tą nazwą ukryta jest także legendarna postać karzełka, stworka, miniaturowego człowieczka, którego przez bardzo długi czas pragnęli otrzymać alchemicy. 

Generalnie homunculusy według znalezionych przeze mnie informacji były swoistymi nośnikami 7 grzechów głównych, wyglądem za to zbytnio nie grzeszyły (były małe, pomarszczone). Sposoby ich otrzymania należą do tych z gatunku dosyć obrzydliwych. Podam 2 znalezione przeze mnie przykłady: należało znaleźć jajko czarnej kury, wylać z niego trochę białka i na to miejsce wlać nasienie męża po czym zakleić dziewiczym pergaminem. Poczekać sobie cierpliwie 30 dni i według legend miał z tegoż wyrosnąć mały homunculus. 

Inna teoria mówiła o korzeniu mandragory, co niby wiązało się z wierzeniem, że ta roślina wyrasta u stóp szubienicy w miejscu, gdzie spadła sperma wisielca. Z tej rośliny miał powstawać mały stworek. 

Jak widzicie temat trochę szalony, potraktowany przeze mnie z dużym przymrużeniem oka ale mimo wszystko postanowiłam Wam go przedstawić jako mini ciekawostkę ;).

A teraz przejdźmy do homunculusa- fizjologicznej ciekawostki

Może zaprezentuję o czym dokładnie jest mowa.

grafika Mpj29/wikipedia

Ten oto człowieczek jest graficzną prezentacją map somatosensorycznych kory mózgu.
No dobrze, ale co to dokładnie jest i jak to rozumieć? Całe nasze ciało pokryte jest różnymi receptorami, w tym także receptorami dotyku. Informacja z receptorów danego obszaru jest przekazywana włóknami nerwowymi biegnącymi obok siebie i zmierzającymi ostatecznie do sąsiadujących pól w korze mózgowej. Kora mózgu dokonuje u nas precyzyjnej oceny otrzymanego impulsu oraz jego lokalizacji.
Mówiąc jeszcze prościej: im więcej receptorów ma dany obszar skóry tym większy obszar kory mózgu temu obszarowi odpowiada, co ma proporcjonalne przełożenie na wygląd tego człowieczka. Możemy więc wyciągnąć wnioski, że bardzo wrażliwe są obszary takie jak: wargi, język czy dłonie (wszystkie duże elementy).
Istnieje także homunkulus motoryczny, który jest reprezentacją poszczególnych elementów ciała w korze ruchowej.

Jeżeli chcielibyście poczytać jeszcze kiedyś o różnych medycznych ciekawostkach albo tak po prostu o wszystkim i o niczym zapraszam do followania :). Mam nadzieję, że post przypadnie Wam do gustu, może trochę zaciekawi :)

Sort:  

Po co alchemicy chcieli tworzyć homunculusy? Spotkałem się już z tą nazwą w przeszłości, ale zawsze mnie nurtowało... To mieli być słudzy jak np. golemy?

To jest moja opinia, więc niekoniecznie musi być zgodna ze stanem faktycznym ale z tego co zrozumiałam to tak jak my teraz chcemy stworzyć super doskonałą sztuczną inteligencję tak alchemicy chcieli pójść dalej i stworzyć sztucznego człowieczka. Przyznajmy, że byłoby to niezłe osiągnięcie, gdyby w ogóle się kiedykolwiek udało. Wydaje mi się, że to chęć zapanowania nad kreacją nowego stworzenia, z którego potem miało wyrosnąć coś większego o być może doskonalszych zdolnościach. Czyli tak, na dobrą sprawę pewnie skończyliby jako słudzy swoich stwórców :)

Pomijając fakt, że rozmawiamy teraz o fikcji... :)

Czyli można powiedzieć, że homunculusy były takim nieosiągalnym kamieniem filozoficznym? Takim stworzeniem dla samego stworzenia.

Coś w tym stylu :). Na pewno alchemicy chcieli zapanować nad dziełem stworzenia/życiem i śmiercią, więc taki kamień filozoficzny i homunculusy byłyby super rozwiązaniem ich pragnień :)

post ciekawy, ale również zastanawia mnie ich rola w społeczeństwie.

Coin Marketplace

STEEM 0.17
TRX 0.15
JST 0.028
BTC 62094.36
ETH 2436.39
USDT 1.00
SBD 2.50